با کامیون دایون شرکت کرمان دیزل آشنا شوید، یک محصول پرحاشیه!

کامیون دایون

همانطورکه می‌دانید، شرکت‌های چینی معمولاً در پی الگوبرداری هستند که دایون نیز از این قافله عقب نمانده و تمامی کامیون‌هایی که تا به حال تولید کرده را با کابین الگوبرداری شده از ولوو نسل دوم تولید کرده است. البته تنها الگوبرداری از کابین ولوو کرده و ولوو هیچ دخالتی در ساخت این کامیون نداشته است.

کامیون دایون در ایران

از سال ۹۳ شمسی، کامیون‌های دایون ۳۷۵ توسط گروه کرمان دیزل در بم تولید شدند و با توجه به قیمت پایین‌تری که نسبت به دیگر خودروهای چینی بازار در آن زمان داشتند، توانستند به فروش بالایی در پیش فروش دست پیدا کنند. اما پس از مدتی به دلایل نامشخص تولیدات این شرکت بسیار کم و یا قطع شد بطوریکه هنوز افرادی هستند که در سال 1398 این کامیون را با قیمت ۷۰۰ میلیون خریداری کرده‌اند اما هنوز موفق به دریافت کامیون خود نشده‌اند. نکته دیگر آنکه این شرکت در طول زمان از این افراد پول بیشتر به دلیل افزایش قیمت کامیون و قطعات درخواست کرده که البته سال پیش با اعتراض و تجمع مردم همراه شد. این شرکت مدتی است که فعالیت خود را بیشتر کرده و به مردم قول تحویل در آینده نزدیک را داده است.کامیون دایون کرمان دیزل

لازم است بدانید که کامیون‌های دایون مدتی است در 2 مدل در ایران به تولید می‌رسند، یک مدل سقف‌کوتاه و دیگری سقف‌بلند که البته به تازگی مدل جدیدی از این کامیون نیز رونمایی شده است که نسخه ۴۳۰ بوده و در این مقاله از خودروبانک به آن خواهیم پرداخت.

کابین کامیون دایون

همانطورکه گفتیم کابین دایون جدید الگوبرداری از ولوو نسل دوم شده که در این مدل بیشتر به ولوو FM شباهت دارد. کابین این نسخه دارای دو تخت خواب و دو صندلی بادی است. نکته‌ای که درباره این کابین وجود دارد این است که مانند دیگر کامیون‌های چینی از کابین با دریچه شیشه‌ای بهره می‌برد که هیچ فایده‌ای جز پایین آوردن ایمنی کابین ندارد. چراغ‌های مدل جدید دارای چراغ مخصوص روز، نور بالا و پایین مه‌شکن است.

مشخصات فنی کامیون دایون در ایران

موتور 6 سیلندر 12 لیتری روی کامیون دایون نصب شده که از برند ویچال چین است. این موتور ۴۳۰ اسب بخار قدرت و حدود ۲۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. استاندارد آلایندگی این موتور یورو 5 است و ادبلو نیز مصرف می‌کند (البته در نسخه قدیم یورو 4 بودند).کامیون دایون

گیربکس این کامیون نیز از نوع ۱۶ سرعته اتومات برند Fast چین است که مجهز به اینتاردر گیربکسی نیز شده است. البته در نسخه‌های اولیه گیربکس ۱۶ سرعته دستی ZF آلمان استفاده می‌شد.

تعلیق اتاق سوار بر دو بالن و دو فنر است و تعلیق هر دو محور نیز تماماً فنر است که باعث خشکی این کامیون و عدم فعالیت در بعضی از کاربری‌ها شده است. این کامیون دارای خفه‌کن، اینتاردر است و ترمز هر چهار چرخ کاسه‌ای است.

امکانات کامیون دایون

کروز کنترل، بخاری درجا، چراغ روز Day Light، بالابر برقی اتاق، گرمکن گازوئیل، شاسی ۷۳۵۰ کیلوگرمی، تعلیق پارابولیک جلو و عقب، گرم کن آینه‌های بغل، ضبط با قابلیت اتصال USB و AUX روی این کامیون نصب شده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *