جلسه هماندیشی کاندیداهای اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران و اعضای هیئت مدیره در محل اتحادیه برگزار شد. در این جلسه، دور دوم انتخابات دوازدهمین انتخابات اتحادیه و جمعآوری کالای قاچاق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش قطعات خودرو، جلسه اعضای هیئت مدیره با کاندیدای هیئت مدیره جدید و بازرسی، روز چهارشنبه 7 اردیبهشت ماه در محل اتحادیه برگزار شد.
در این جلسه دو مبحث قاچاق کالا و جمعآوری آن توسط وزارت صمت و همچنین دور دوم دوازدهمین انتخابات اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. چگونگی مشارکت بالا در انتخابات برای هرچه قدرتمندتر شدن اتحادیه از جمله مسائلی بود که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.
لازم به ذکر است در این جلسه تعامل یا تقابل اتحادیه با وزارت صمت موافقان و مخالفانی داشت که موافقان تعامل، اجرایی بودن طرح را لازم و بر تعامل با وزارت صمت تاکید داشتند. اما موافقان تقابل بر این نکته تاکید داشتند که با توجه به آنکه طرح جمع آوری کالای قاچاق به صورت قانون درآمده اما باید با جلسات و هماندیشی راهکاری برای مقابله و تصحیح آن پیدا کرد. به گفته آنها این طرح بر روی کاغذ مدینه فاضله و عالی است اما اجرای آن نشدنی و با نگاه خوشبینانه بسیار مشکل است.
علی اکبر بخشی: 5 اداره وزارت صمت به صورت موازی برای جمعآوری کالای قاچاق ورود کردند
علی اکبر بخشی، نائب رئیس اول اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران پس از قرائت قرآن کریم ضمن خوشامدگویی به کاندیدای هیئت مدیره جدید و بازرسی گفت: گرچه با تاخیر این جلسه برگزار شد اما فرصت مغتنمی است که با هم اندیشی بتوانیم از این فرصت کوتاه بهرهبرداری مناسبی داشته باشیم. آنچه باعث شد به سرعت این جلسه را برگزار کنیم دور دوم انتخابات پیش رو و همچنین مشکلات و معضلات صنف است که روز به روز بیشتر میشود.
با افزون شدن مشکلات، مسئولیت هیئت مدیره نیز بیشتر میشود. سازمانهای نظارتی نیز به سرعت توسعه پیدا کردهاند. به طور مثال در وزارت صنعت، معدن و تجارت 5 اداره به صورت موازی ورود کردهاند و وارد صنف شدند. شما قرار است از 10 خردادماه سکاندار هیئت مدیره این اتحادیه بزرگ و مهم باشید. امیدواریم در باقی مانده روزها با همفکری شما بتوانیم مسائل را بهتر حل و فصل کنیم. در فرهنگ ما کار گروهی بسیار سخت انجام میشود اما خوشبختانه در طول این سالها هیئت مدیره اتحادیه توانسته با مشکلات مقابله و آنها را حل کند.
نائب رئیس اتحادیه افزود: دوستان و اعضای هیئت مدیره اتحادیه حداقل 15 سال در خدمت شما بودند و صلاح بر این نیست تجربه اندوخته آنها را به سادگی رها کنیم. پیشاپیش به اعضای جدید هیئت مدیره اتحادیه تبریک میگوییم و اعلام میکنیم در آینده در خدمت شما خواهیم بود و تجربه بدست آمده را در طبق اخلاص تقدیم شما میکنیم. در طی این سالها امور مالیاتی، شهرداری، تامین اجتماعی و … از جمله مشکلاتی بود که اتحادیه درگیر آن بود و خوشبختانه در خیلی از سازمانها توانستهایم مشکلات را حل کنیم.
وی با اشاره به مشکل بزرگ پیش آمده برای اتحادیه بیان کرد: سال 1392 مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب میرساند با نام قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز. در تصویب قانون اعضای هیت مدیره اتحادیه ما و دیگر اتحادیهها دعوت نشدند و از مفاد ان بیخبر بودیم. با تصویب قانون توسط مجلس، این طرح به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ میشود. سال 92 به هر دلیلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصمیم به عدم اجرای آن میگیرد. از سال 1396 تصمیم به اجرای آن میگیرند و سال 96 اجرای این طرح را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ میکنند و مقرر میشود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر اجرای طرح نظارت کند. سال 98 این طرح به ما ابلاغ شد و سال 99 با حضور معاونت ستاد، هندیانی و همکارانشان، اداره اماکن، وزارت صمت، فرمانداری، استانداری و … جلسهای برگزار کردیم.
بخشی ادامه داد: ما تا به امروز معتقدیم اجرای قانون جمعآوری کالای قاچاق در سطح صنف لوازم یدکی کشور عوارض و عواقب بزرگ و بدی خواهد داشت که در نهایت به ضرر مصرف کننده نهایی است. شرایط و خصوصیات صنف ما با دیگر اصناف تفاوت زیادی دارد. در آخرین نامه اتحادیه به وزارت صمت، خواهان مهلت شناسهدار کردن کالاها و آموزش آن تا 30 شهریورماه شدیم تا بتوانیم اوضاع را سر و سامان دهیم. ما باید با همفکری طوری عمل کنیم که ضمن اجرای قانون، صنف آسیب نبیند.
نائب رئیس اتحادیه با اشاره به دور دوم انتخابات پیش رو گفت: متاسفانه دور اول انتخابات به حد نصاب نرسید و امید داریم دور دوم انتخابات که 10 خردادماه برگزار میشود همه اعضا حضور داشته باشند و با حضور حداکثری بتوانیم هیئت مدیره لایق و خوبی انتخاب کنیم.
حمیدرضا حبیب دولابی: باید از استراتژیست بودن شغل و صنف خود استفاده کنیم
حمیدرضا حبیب دولابی با اشاره به هم پیوستگی بحث انتخابات و جمع آوری کلای قاچاق بیان کرد: ما باید قانون جمع آوری کالا مقابله کنیم و با قانون به جنگ قانون برویم. ما سالیان سال عادت به دفاع کردن داریم و چرا نباید حمله کنیم و به جنگ برویم. اتحادیه و اعضا باید از استراتژیست بودن شغل و صنف خود نهایت بهره را ببرند. پیشنهاد میکنم چهره جنگجوی صنف را نشان بدهیم. باید همه ما کمک کنیم تا انتخابات حداکثری برگزار شود تا اتحادیه قدرت بیشتری بگیرد و اعضای هیئت مدیره برای حل مشکلات بهتر بتوانند کاری صورت بدهند. اگر اعضای صنف ما بدانند که هیئت مدیره و اتحادیه برای حل مشکلات آنها از هیچ تلاشی فروگذار نیست مطمئنا در انتخابات مشارکت میکنند.
حبیب دولابی تاکید کرد: با کمال احترام به اعضای هیئت مدیره میگویم ما در زمینه ثبت کالا در سامانه جامع تجارت آموزش لازم را ندادیم و بسیاری از فروشندگان و همکاران ما استفاده از کامپیوتر را هم بلد نیستند و قطعا نمیتوانند تا شهریورماه کالاهای خود را ثبت کنند.
غلامحسین حمزه در ادامه درباره صحبت پایانی حبیب دولابی توضیح داد: ما در اتحادیه تلاش زیادی برای آموزش دادن انجام دادیم و متاسفانه استقبالی از این برنامه نشد و مجبور به تعطیلی شدیم.
امیرحسین صیرفی: مجریان طرح جمعآوری کالا شناخت کافی نسبت به بازار ما ندارند
امیرحسین صیرفی در ادامه جلسه گفت: موضوع جمع آوری کالای قاچاق به صورت جدی توسط مراجع در حال اجرا است و کد شناسه رهگیری شروع اجرای طرح است. تصمیم نهایی حاکمیت بر این است که کلیه تجارت در کشور ما باید توسط فاکتورهای خرید و فروش الکترونیک انجام شود. بحث اساسی این است که طرح بر روی کاغذ بسیار عالی است و مدینه فاضله است اما چالش اصلی بر سر اجرای این طرح و رسیدن به آن مدینه فاضله است. این طرح به صورت قانون درآمده و اتحادیه هم به عنوان پایینترین لایه ساختار صنفی موظف به اجرای قانون است و راهی جز اجرای آن نداریم.
صیرفی اضافه کرد: قطعا باید استراتژی خردمندانه و هوشمندانه برای خودمان تعریف کنیم که چگونه با یک استراتژی مخالفت خود را اعلام کنیم و چگونه با روش دیگر، آهسته آهسته شروع به همکاری برای اجرای طرح کنیم. استراتژی درست آن است که ما طرح را آنطور که دلمان میخواهد اجرا کنیم.
نکته اصلی این است که دل ما چه میخواهد! آیا دلمان میخواهد بازار به همین سبک سنتی خود ادامه بدهد که به نظرم این اتفاق نخواهد افتاد و ما ناگزیر هستیم یک قدم به جلو برویم. من مدافع طرح نیستم اما معتقدم باید شیوه ما هم تغییر کند. قطعا مجریان طرح شناخت کافی نسبت به بازار ما ندارند اما ما هم مشکلات خودمان را داریم و باید آنها را قبول کنیم. ساختار صنف ما بسیار سنتی و غیر منسجم و بدون سازماندهی است و باید این شیوه تغییر کند تا سهم بازار کوچک و کوچکتر نشود.
نوید حبیبی: طرح شناسه کالا در هیچ کجای دنیا اجرا نشده است
نوید حبیبی با اشاره به اینکه کالای قاچاق و تقلبی معلول است و باید به دنبال علتهای آن بود گفت: متاسفانه ما علتها را رها کردیم و با ورود به کف بازار در صدد جمع آوری کالای قاچاق هستیم که البته کار فوقالعاده سختی است. بخشی از این علت به بحث خودتحریمی برمیگردد که واردات و تولید با مشکلات مواجه شده است. بانکهای ما به دلیل نپیوستن به اف ای تی اف تحریم هستند و هیچکدام از تجار ما نمیتوانند به راحتی به کشورهای دیگر پول حواله کنند. وقتی جلوی واردات کالاها را میگیریم قطعا کالای قاچاق جایگزین میشود.
حبیبی افزود: اجرای این طرح تقریبا نشدنی است و به تازگی دیدم گفته شده جلوی قاچاق موبایل گرفته شده و البته این امر شدنی است. به این دلیل که موبایل با سیم کارت دولتی به دیتا سنتر متصل است اما در بحث لوازم خودرو، شناسایی کالای قاچاق به این سادگی امکانپذیر نیست. ما باید از وزارت صمت زمان بگیریم تا بازار را همراه این طرح کنیم. از طرف دیگر باید قانون را با هماندیشی به گونهای تغییر دهیم که قابلیت اجرایی داشته باشد. در نهایت باید تاکید کنم صنف ما به بحث آموزش برای استفاده از سامانه جامع تجارت نیاز دارد. گرچه شبیه این طرح را در هیچ کشور توسعهیافته و همسایگان خودمان هم ندیدم.
جواد محمدعلی بیگی: کسبه دنبال کالای قاچاق نیست
جواد محمدعلی بیگی با بیان اینکه صنف لوازم یدکی بین دو برزخ گیر افتاده اظهار کرد: برزخ اول بین اعضا و اتحادیه است. اطلاعرسانی شفاف نبوده است و به همین دلیل مشارکت اعضا هم به همان نسبت کاهش داشته است. ما میتوانیم از ظرفیتهایی که در صنف داریم بهره ببریم. بسیاری از افراد اتحادیه قابلیتهای بالا و روابط خوبی با نهادهای بالادستی دارند که در حل مسائل اتحادیه گرهگشا و مهم است. گرچه ما معتقدیم بحث قاچاق کالا متوجه مسئولان است و اجرای نادرست طرح جمعآوری کالاهای قاچاق بدون درنظر گرفتن زیرساختهای آن تبعات بدی خواهد داشت.
وی ادامه داد: برزخ دوم آن است که نهادهای بالادستی فکر میکنند کسبه بازار خون آشام هستند. کسبه ما دنبال کالای تقلبی نیستند و برخی از آنها مشکلات معیشتی دارند. باید این نگاه اصلاح شود و سوءتفاهمها برطرف شود.