ه گزارش خبرنگار مهر، بررسیهای میدانی خبرنگار مهر از بازار خودرو نشان میدهد که بنیان کنونی در بازار بر پایه «انتظار» استوار است. خریداران اگرچه در بازار حضور دارند اما منتظر کاهش قیمتها هستند و برای خرید دست نگه داشتهاند. از آن طرف فروشندگان که معامله چندانی انجام نمیدهند منتظر ثبات قیمتها هستند تا مصرف کنندگان به خرید ترغیب شوند.
خریداران عقب نشستهاند
حسین سالک یکی از خریداران که برای ارزیابی قیمتها به بازار آمده بود، به خبرنگار مهر گفت: قیمتها در بازار خودروهای صفر بالاست و تفاوت فاحشی با قیمت کارخانه دارد. من چند مرتبه در قرعه کشی خودروسازان ثبت نام کردم اما قرعه به نام من نیفتاد.
وی افزود: از همین رو حدود یک ماه است که به دنبال خرید خودرو از بازار هستم؛ اما هر بار که به بازار می آیم اکثر فعالان بازار میگویند با توجه به نزدیک بودن اجرایی شدن توافق برجام و استقرار دولت جدید، منتظر کاهش قیمتها بمان. امروز هم یکی از فروشندگان معتقد بود که از روز سه شنبه به بعد قیمتها در بازار شکسته خواهد شد.
خرید و فروش خودروهای کارکرده هم در انتظار برای کاهش قیمتها، تقریباً بدون معامله است و مردم صرفاً قیمتها را ارزیابی میکنند.
امیرحسین علوی که قصد فروش خودروی خود را دارد، به خبرنگار مهر گفت: از اوایل خرداد ماه به دنبال فروش خودروی خود هستم اما هر کسی زنگ میزند فقط قیمت میپرسد.
وی افزود: چند نفری هم قصد خرید داشتند اما در نهایت با اعلام اینکه احتمال شکسته شدن قیمتها وجود دارد، از خرید منصرف شدند و خرید را به هفتههای آتی موکول کردند.
وضعیت قیمتها در بازار
بررسی وضعیت قیمتها نیز حکایت از آن دارد که اگرچه معاملات خاصی در بازار صورت نمیگیرد اما استفاده از لفظ صعودی یا نزولی برای بازار درست نیست؛ چرا که قیمت خودروهای پرتیراژ ایران خودرو در بازار روند افزایشی و قیمت خودروهای پرتیراژ سایپا کاهش نسبی داشته است.
عمده خودروهای گروه خودروسازی ایران خودرو طی یک ماه گذشته ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان در بازار رشد قیمت را تجربه کردهاند.
به عنوان نمونه اگرچه قیمت خودروی سمند LX در ۲۳ خرداد ماه ۱۹۳ میلیون تومان بود اما قیمت کنونی این خودرو در بازار به ۱۹۹ میلیون تومان رسیده است. خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز ۲۳ خرداد ماه ۲۱۰ میلیون تومان قیمت داشت که هم اکنون به ۲۱۱ میلیون تومان رسیده است.
قیمت دنا معمولی ۲۳ خرداد ماه ۲۷۵ میلیون تومان بود که هم اکنون به ۲۸۴ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس سال نیز از ۲۳۲ میلیون تومان به ۲۳۶ میلیون تومان رسیده است.
همچنین قیمت تیبا از ۱۲۷ میلیون تومان در ۲۳ خرداد ماه به ۱۲۹ میلیون تومان در ۶ خرداد ماه رسیده است.
اما قیمت خودروهای پرتیراژ سایپا شاهد افت نسبتی قیمت در بازار بوده است به طوری که قیمت کوییک دندهای از ۱۵۱ میلیون به ۱۵۰ میلیون تومان، ساینا از ۱۴۵ میلیون به ۱۴۳ میلیون تومان رسیده است؛ اما قیمت سایپا ۱۱۱ از ۱۳۳ میلیون به ۱۳۴ میلیون تومان افزایش یافته و تیبا دو روی ۱۳۷ میلیون تومان ثابت مانده است.
خودرو (مدل ۱۴۰۰) | قیمت (۶ تیر ۱۴۰۰) | قیمت (۲۳ خرداد ۱۴۰۰) | قیمت (۳ خرداد ۱۴۰۰) |
سمند LX | ۱۹۹ میلیون تومان | ۱۹۳ میلیون تومان | ۱۸۳ میلیون تومان |
پژو ۴۰۵ GLX | ۲۰۰ میلیون تومان | ۱۹۸ میلیون تومان | ۱۸۹ میلیون تومان |
پژو پارس | ۲۳۶ میلیون تومان | ۲۳۲ میلیون تومان | ۲۱۸ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۲۱۱ میلیون تومان | ۲۱۰ میلیون تومان | ۱۹۸ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۲۵۸ میلیون تومان | ۲۵۸ میلیون تومان | ۲۵۳ میلیون تومان |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۳۸۵ میلیون تومان | ۳۹۷ میلیون تومان | ۳۸۸ میلیون تومان |
رنو تندر ۹۰ E۲ | ۳۳۵ میلیون تومان | ۳۳۳ میلیون تومان | ۳۲۳ میلیون تومان |
رانا پلاس | ۲۲۲ میلیون تومان | ۲۲۲ میلیون تومان | ۲۲۱ میلیون تومان |
دنا معمولی | ۲۸۴ میلیون تومان | ۲۷۵ میلیون تومان | ۲۶۷ میلیون تومان |
سایپا ۱۱۱ | ۱۳۴ میلیون تومان | ۱۳۳ میلیون تومان | ۱۲۸ میلیون تومان |
سایپا ۱۳۱ | ۱۲۱ میلیون تومان | ۱۱۹ میلیون تومان | ۱۱۲ میلیون تومان |
ساینا | ۱۴۳ میلیون تومان | ۱۴۵ میلیون تومان | ۱۴۳ میلیون تومان |
تیبا | ۱۲۹ میلیون تومان | ۱۲۷ میلیون تومان | ۱۲۵ میلیون تومان |
تیبا ۲ | ۱۳۷ میلیون تومان | ۱۳۷ میلیون تومان | ۱۳۳ میلیون تومان |
کوییک دندهای | ۱۵۰ میلیون تومان | ۱۵۱ میلیون تومان | ۱۵۰ میلیون تومان |
عاقبت نامشخص صنعت خودرو
به گزارش مهر، این وضعیت قیمتها در بازار و تفاوت فاحش با قیمت کارخانه و البته عدم تمایل مردم به خرید، در حالیست که خودروسازان از حدود دو ماه پیش در حال رایزنی و برگزاری جلسه با نمایندگان مجلس برای آزادسازی قیمت هستند.
خودروسازان پیشنهاد کردهاند که شیوه قیمت گذاری خودرو آزاد شود؛ به شکلی که خودروهای عمومی (خودروهایی که عموم مردم چه در بخش کمدرآمد و چه با درآمد متوسط جامعه استفاده میکنند)، با فرمول بهای تمام شده و در نظر گرفتن حداقل ۵ درصد سود با تأیید و نظارت وزارت صمت و خودروهای اختصاصی (که همان خودروهای اختصاصی یا لوکس تولید داخل هستند که مشابه خارجی هم در جامعه دارند و خودروهای نسبتاً گرانقیمت محسوب شده و دارای مشتریان خاص هم هستند) با پیشنهاد هیئت مدیره شرکتها و تأیید و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار تعیین شود. همچنین از آن طرف نیز واردات خودرو بلامانع اعلام شود.
البته با توجه به عودت طرح تحول صنعت خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از صحن به کمیسیون، باید منتظر ماند و دید در نهایت برای بازار خودرو کدام طرح اجرایی میشود.