قطعات خودرو

اینبار کمبود نیروی غیرمتخصص

ابراهیم دوست‌زاده: مشکل کمبود نیروی انسانی به اپراتورهای خط تولید رسیده است و در برخی استان‌ها حتی با مشکل کمبود نیروی غیرمتخصص هم مواجه شده‌ایم

صنعت خودرو یکی از صنایع جذاب برای اظهار نظر و کارشناسی توسط سیاستمداران است. تقریبا همه سیاستمداران و نمایندگان مجلس در مورد این صنعت اظهار نظر کارشناسی و غیرکارشناسی انجام داده‌اند؛ موردی که درخصوص صنایع دیگر دیده نمی‌شود. هر روز تعداد مشخصی نظر و نسخه در مورد صنعت پتروشیمی یا برق نمی‌بینیم، اما هر روز در مورد صنعت خودرو و چگونگی قیمت‌گذاری و فروش محصولات از سوی سیاستمداران و نمایندگان مجلس نظراتی مطرح می‌شود. این روند باعث شده است نهادهای بسیاری درخصوص اداره این صنعت با ده‌ها هزار شاغل اعمال نظر کنند. صنعت خودرو و به تبع آن قطعه‌سازی، با مشکلات بسیاری مواجه هستند و کار از دست وزیر صمت هم خارج شده است. حل مشکلات این صنعت، نیاز به اجماعی در سطح ملی یا دستورالعملی برای ایجاد یک متولی واحد دارد. مشکلات تولید هر روز بزرگ‌تر شده و حل آن نیز تقریبا غیرممکن می‌شود. مشکلات صنعت خودرو و قطعه از نبود نقدینگی و قیمت‌گذاری دستوری به نبود نیروی متخصص رسیده است؛ موردی که حتی با آزادسازی قیمت خودرو نیز قابل حل نخواهد بود. بنابراین دولت، مجلس و ده‌ها نهاد تصمیم‌گیر دیگر باید همین امروز یک تشکل واحد برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در صنعت خودرو ایجاد کنند.

این روزها قطعه‌سازان پیگیر رفع مشکلات مربوط به تولید هستند. ابراهیم دوست زاده عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور درباره ی این موضوع گفت: چند روز پیش با آقای دکتر تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس در مورد این مشکلات به‌ویژه زنجیره تامین صحبت کردیم. این موضوعات تکراری و راه‌حل‌های آن‌ها نیز تکراری است. اما از ایشان درخواست کردیم برای عملیاتی شدن این راه‌حل‌ها کمک کنند. مساله کمبود نقدینگی و قیمت‌گذاری دستوری و سیاست انقباضی بانک‌ها در قبال تسهیلات اجرایی و حتی تمدید تسهیلات قبلی و موضوع منابع انسانی ازجمله موضوعاتی بود که در این جلسه پیگیری شد. پیش‌تر کمبود نیروی انسانی درخصوص نیروهای متخصص احساس می‌شد، اما حالا کم‌کم به اپراتورهای خط تولید و نیروی غیرمتخصص در برخی استان‌ها می‌رسد. همچنین عدم تخصیص ارز در یکی، دو هفته اخیر اتفاق افتاده است و ارز به بسیاری از ثبت سفارش‌ها تعلق نمی‌گیرد. فقدان یک نهاد واحد برای تصمیم‌گیری موضوع بسیار خاصی در این بخش است. یک نفر باید آستین بالا زده و مسئولیت را برعهده بگیرد و تصمیم بگیرد. تعلل و تاخیر در تصمیم‌گیری باعث شده است که مشکلات هرچند کوچک به دلیل آن‌که مشمول مرور زمان می‌شود و راه‌حل آن با تاخیر ارائه می‌شود، تبدیل به بحران و ابربحران شود.

عملکرد صنعت خودرو در یک سال اخیر مثبت بوده و تیراژ کمی افزایش پیدا کرده اما به دلایل مختلف این وضعیت پایدار نبوده است. در یک ماه و نیم گذشته روند تولید به لحاظ کمی رشد نداشته و نزول پیدا کرده و بحران‌ها و مشکلات و در برخی موارد ابربحران‌ها گریبان‌گیر صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور شده است. اگر راهکاری فوری در این خصوص اتخاذ نشود، تیراژ نسبت به قبل کمتر می‌شود و روز به‌روز مشکلات این صنعت افزایش پیدا می‌کند.

دوست زاده در رابطه با اینکه قیمت گذاری خودرو به سمت آزادسازی حرکت می کند یا قطره چکانی است بیان کرد: خروجی شورای رقابت مثبت بوده و روند خوبی است. شورای رقابت یک بازوی اجرایی دارد که سازمان حمایت است. سازمان حمایت باید با استفاده از ابزار مالی حسابرسی‌شده خودروسازان قیمت‌ها را محاسبه کند و شورای رقابت هم نظارت و صحه‌گذاری کرده و این قیمت را اعلام می‌کند. فرمول خوبی است و با این فرمول نه حقی از مصرف‌کننده ضایع می‌شود و نه از تولیدکننده. به دلیل آن که اسناد حسابرسی‌شده وجود دارد و از فاکتورهای رسمی استفاده می‌شود و هزینه‌های خودروسازان هم شفاف است. همچنین ضریب دستمزد هم اضافه می‌شود که توسط قانون‌کار مشخص می‌شود و افزایش دستمزد محاسبه می‌شود. نحوه محاسبه خوب است.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *