قطعات خودرو

بیمه، بازگشت به شرایط قبل از حادثه

به گزارش قطعات خودرو حسین سودبر عضو کمیسیون رفاهی اتحادیه صنفی تولید کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: بیمه جز اصل‌هایی است که در کمیسیون رفاهی به طور جدی پیگیری می‌شود. متأسفانه در قوانین بیمه‌ای، اتحادیه شرایط بیمه گذار را نداشته و ما برای حل این مسئله به زیرساخت‌هایی نیازمند هستیم. بیمه درمان تکمیلی و بیمه‌های بازرگانی مهم‌ترین رشته‌هایی هستند که در دستور کار قرار دارند. در تلاش هستیم بستری را فراهم کنیم که افراد با توجه به نیاز خود، شرکت بیمه‌ی مطلوب را انتخاب کنند.
سودبر در خصوص ورود خود به بازار لوازم یدکی اظهار کرد: این حرفه در واقع فعالیت اجدادی بنده است پدر و عموهایم در سال‌های متمادی در این حوزه فعالیت کردند. من و برادرانم نیز به این بازار روی آورده و از سال ۸۴ به عضویت اتحادیه لوازم یدکی خودرو درآمدیم.
وی درباره مسئولیت‌های کمیسیون رفاهی توضیح داد: مسکن، ورزش و بیمه سه اصل مهم در کمیسیون رفاهی هستند. در حال حاضر مسئله بیمه درمان تکمیلی به طور جدی پیگیری می‌شود. در بررسی‌های انجام شده با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو شده‌ایم که برای حل آنها به آگاهی بخشی و بسترسازی نیازمند هستیم.
این فعال صنفی افزود: اتحادیه به علت ماهیت خود به عنوان یک بیمه گذار شناخته نمی‌شود بنابراین فاقد توانایی ارائه ضمانت‌نامه بوده و شرکت‌های بیمه‌ این واحد را به عنوان یک کارفرما تلقی نمی‌کنند. در بحث بیمه گذاری تعداد بیمه شدگان نیز باید به صورت دقیق مشخص شود که ارائه این آمار دقیق نیاز به بررسی و ایجاد زیرساخت دارد.
سودبر اذعان داشت: در بحث بیمه برای افراد صنفی اجباری وجود ندارد. اتحادیه باید با ایجاد مشوق‌ها و اعطای امتیازات ویژه، افراد صنفی را برای دریافت بیمه از طریق اتحادیه تشویق کند.
این عضو کمیسیون رفاهی تصریح کرد: برای حل مشکلات، ایجاد سایت و یا پلتفرمی را به هیئت مدیره پیشنهاد داده‌ایم. با ساخت پلتفرم و یا سایتی اختصاصی می‌توانیم از شرکت‌های بیمه برای حضور در این بستر دعوت کنیم. در چنین حالتی شرکت‌ها با توجه به سیاست‌ها و چارچوب‌های خود به ارائه خدمات و امتیازات می‌پردازند و در واقع در این فضای رقابتی افراد صنفی با توجه به شرایط خود، بیمه و شرکت مطلوب را انتخاب می‌کنند.
وی ادامه داد: یکی از چالش‌های جدی بحث بیمه درمان تکمیلی است. بیمه درمان تکمیلی جز رشته‌های زیان ده بیمه بوده و شرکت‌های بیمه در صورت ارائه رشته مذکور انحصار سایر رشته‌ها را نیز دریافت می‌کنند. این در حالی است که در بحث بیمه افراد با توجه به شرایط خود شرکت بیمه را انتخاب کرده و نمی‌توان تنها یک گزینه به آنها معرفی کرد.
این فعال صنفی پیشنهاد داد: از روابط عمومی خواهشمند هستیم که برای ارزیابی عملکرد بیمه دی در سال گذشته از افراد صنفی نظرسنجی به عمل آورد. هدف ما این است که متوجه درصد رضایت و یا عدم رضایت افراد شده و از کیفیت خدمات بیمه دی آگاه شویم.
حسین سودبر متذکر شد: عدم آگاهی از قوانین بیمه مسئله‌ی جدی است. ما از هیئت مدیره درخواست کردیم که فضایی در بسترهای اطلاع رسانی خود مانند مجله و یا سایت اتحادیه در اختیار کمیسیون رفاهی قرار دهد تا ما قوانین و مسائل مربوط به بیمه را به اطلاع افراد برسانیم.
وی افزود: هدف ما ارائه خدمات به هر قیمتی نیست. ما در تلاش هستیم با کمترین ضرر و زیان بهترین بیمه را انتخاب کرده و در شرایطی مطلوب قرارداد را منعقد کنیم. در حال حاضر تمام نیروی خود را به کار گرفته‌ایم تا در رشته بیمه درمان تکمیلی و بیمه بازرگانی شرایط مساعدی را فراهم کنیم.
این عضو کمیسیون در خصوص سایر بیمه‌ها خاطرنشان شد: بیمه آتش نشانی از بیمه‌های کارآمدی است که در بخش‌های تجاری، مسکونی و صنعتی خدمات ارائه می‌دهد. بخش غیر صنعتی نیز شامل انبارها، مغازه‌ها و واحدهای تجاری است. در پی قانون الزام ثبت در سامانه جامع انبارها بیمه آتش نشانی در سیر نزولی قرار گرفت چرا که افراد تمایل به ثبت بیمه مذکور را نداشتند.
سود‌بر ادامه داد: شرکت‌های بیمه با رایزنی‌هایی با سازمان‌های مربوطه اعلام کردند که واحدهای تجاری که صرفاً محل توزیع و فروش محصولات بوده و ماهیت انبار ندارند از الزام ثبت در سامانه جامع انبارها حذف شده‌اند.
این کارشناس بیمه، بیمه‌های مسئولیت ناشی از آتش سوزی، بیمه‌های مسئولیت مستاجر به مالک که در بحث حفظ ملک کاربرد داشته، بیمه مسئولیت کارفرما به کارکنان که در هنگام حوادث کاری نیاز است و بیمه عمر را از دیگر رشته‌هایی معرفی کرد که افراد صنفی می‌توانند به دریافت آنها اقدام کنند
وی افزود: شرکت‌های بیمه برای واحدهای تولیدی مانند شهرک‌های صنعتی پک‌های متنوعی را ارائه می‌دهند که افراد با توجه به شرایط خود می‌توانند گزینه مناسب را انتخاب کنند. اتحادیه نیز به عنوان رهبر یک صنف با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و آگاهی بخشی می‌تواند بیمه‌های متعددی را به افراد تحت پوشش خود ارائه دهد.
سودبر در خصوص نگاه‌های منفی نسبت به مسئله بیمه توضیح داد: نارضایتی‌هایی که نسبت به بیمه وجود دارد دو طرفه است. در واقع در مواقعی عملکرد نامناسب شرکت‌های بیمه بستری برای عدم رضایت را فراهم کرده و در مواردی عدم آگاهی افراد نسبت به قوانین بیمه چالش ایجاد می‌کند.
این فعال صنفی متذکر شد: بیمه شوندگان باید به این نکته توجه کنند که بیمه صرفا آنها را به شرایط قبل از وقوع حادثه باز گردانده و وظیفه‌ی بیشتری ندارد. در واقع در برآورد خسارات مسائلی چون استهلاک و موارد این چنینی مطرح است. این بررسی نیز وظیفه کارشناس بیمه بوده که عموما در این بخش نارضایتی ایجاد می‌شود.
سود بر اظهار کرد: در دوران قبل از تحریم بیمه واردات و صادرات بسیار متقاضی داشته و بانک مرکزی شخصاً وارد عمل شده بود. شرکت‌های بازرگانی و تجاری نیز قطعات و محصولات خود را در مبدا بیمه کرده و از رشته بیمه صادرات و واردات استفاده می‌کردند اما بعد از اعمال تحریم‌ها این بیمه در سیر نزولی قرار گرفته و متقاضیان خود را از دست داد. بیمه باربری، متصدیان حمل و نقل و شخص ثالث نیز مشکلی نداشته و به ارائه خدمات می‌پردازند.
وی ادامه داد: بیمه شخص ثالث تنها رشته‌ای است که باید تحت نظارت بیمه مرکزی فعالیت کرده و علی رغم وجود انعطاف در سایر رشته‌ها، در این بیمه اجازه دخالت و تصرف وجود ندارد. از این رو شرکت‌های بیمه سعی می‌کنند با ارائه قرارداد در تعهدات بالا از پتانسیل این رشته استفاده کنند. گوشزد می‌کنیم که در این نوع قراردادها ارائه خدمات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
این عضو کمیسیون رفاهی یادآور شد: قرارداد شرکت‌های بیمه به صورت پلتفرم صادر می‌شود. در واقع افراد اجازه تغییر در قراردادها را نداشته و صرفاً می‌توانند شرایطی را با رضایت دو طرف اضافه کنند. شرایط ذکر شده در برخی پرونده‌ها بسیار راهگشا است.
وی خاطرنشان شد: با وجود تمام چالش‌ها بیمه مسئله‌ی مهمی است. در شرایط کنونی که جبران خسارات با هزینه بالا همراه است وجود بیمه می‌تواند کاربرد داشته باشد. توصیه می‌کنم با افزایش اطلاعات خود در بحث قوانین بیمه و آگاهی کامل به دریافت بیمه اقدام کنند.
حسین سودبر عضو کمیسیون رفاهی اتحادیه صنفی تولید کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در پایان در خصوص بیمه پاساژها گفت: تنها بیمه کاربردی در پاساژ‌ها آتش سوزی نبوده و سایر بیمه‌ها نیز از کارایی برخورددار هستند. هنگامی که پاساژها به دریافت بیمه می‌پردازند کارشناسان بیمه در ابتدای پرونده محل را بازرسی کرده و مواردی را مطرح می‌کنند. ما به اعضای هیئت مدیره و هیئت امنای پاساژها گوشزد کرده‌ایم که دستورالعمل‌های گفته شده از سوی کارشناسان را جدی تلقی کنند چرا که در صورت بروز حادثه، دریافت خسارت تنها در صورت رعایت دستورالعمل‌های ذکر شده انجام می‌پذیرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *