قطعات خودرو

تامین نقدینگی در هاله ای از ابهام

بابک کریمخان عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه در رابطه با تامین نقدینگی زنجیره خودروسازی گفت: قطعه سازان از همان ابتدا اعلام کردند که با توجه به برنامه ریزی افزایش ۳۰ درصدی تیراژ و با در نظر داشتن متوسط تورم ۳۰ درصدی، ۶۰ درصد نقدینگی بیشتری نسبت به سال گذشته مورد نیاز است که در صورت تامین نشدن، ما را به اهداف تعریف شده نخواهد رساند.

کریمخان ادامه‌داد: متاسفانه شرایطی که پیش بینی می شد اتفاق افتاد و نقدینگی مد نظر تامین نشد، علاوه بر آن خودروسازان نیز نتوانستند محصولات‌شان را با قیمت مد نظر بفروشند و زیان کردند. بر این اساس عملکرد دولت در زمینه ثابت نگه داشتن قیمت خودرو و متوقف شدن فروش آنها سبب شد تا پرداخت مطالبات قطعه سازان به دشواری انجام شود و در عمل دود این مشکل به چشم قطعه ساز رفت.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور تصریح کرد: با این اوصاف که نقدینگی خودروسازان در جریان نیست، قطعه سازان نیز در اولویت تامین مالی نخواهند بود و افزایش تولید قطعات اتفاق نخواهد افتاد.

در سال های گذشته، بخشی از تامین نقدینگی از طریق بانک ها انجام می شد، اما امروز در این زمینه نیز با دشواری مواجهیم، حد اعتباری ها از سال گذشته هم کمتر شده و بانک‌ها جلوی تسهیلات را بسته‌اند؛ بر این اساس دسترسی به منابع مالی بانکی نیز مقدور نیست.

همه این اتفاقات دست به دست هم داده و افزایش تولید مدنظر خودروسازان اتفاق نخواهد افتاد؛ اتفاقاتی که امروز تبدیل به یک کلاف سردرگم شده و همه؛ اعم از خودروساز، قطعه ساز و مشتریان را اذیت می‌کند.

وی اظهار داشت: دولت به دلیل تاثیرات تورمی با افزایش قیمت خودرو مخالف است، این در حالی است که افزایش قیمت به افزایش تولید و عرضه خودرو کمک خواهد کرد و در ادامه به کاهش تورم خواهد انجامید.

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن در ادامه گفت: در حالی که همه ورودی خودروسازی (اعم از مواد اولیه، اجزا و قطعات) به نرخ آزاد و بر اساس نرخ های فوب خلیج فارس تعیین می شود، اما در مقابل قیمت محصول نهایی (خودرو) دستوری است و امیدواریم که گشایشی در این زمینه ایجاد شود.

وقتی گردش کار خوب نباشد، توسعه ها کند شده و اشتغال کاهش می یابد، یا دست‌کم افزایش نمی یابد، این در حالی است که یکی از شروط توسعه، درگیر نبودن با مسائل عادی و جاری از سوی تولیدکنندگان است.

 

 

نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۳

کریمخان به اشاره به دومین حضور قطعه سازان ایرانی در قالب پاویون در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۳، تصریح‌کرد: با توجه به مشکلات نقدینگی و سایر فشارها از داخل، تمرکز روی بازارهای خارجی و صادراتی برای قطعه سازان سخت می شود.

وی تاکید کرد: فعالیت نمایشگاهی نیازمند استمرار، مداومت در کار و پیگیری برای کسب مشتریان است.

عضو هیات مدیره صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور خاطرنشان کرد: ‌در صورتی که مشکلاتی همچون نقل و انتقال پول، مباحث صادراتی، دریافت ارز و قابلیت تبادل ریال- روبل کاهش یابد، گردش کار بهتری در بین تجار و تولیدکنندگان دو کشور اتفاق افتاده و شرایط بهتری را در امر صادرات شاهد خواهیم بود.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *