قطعات خودرو

تکنولوژی و خودرو از یک در وارد می‌شوند

نادر روان فعال قطعه‌ساز و پیشکسوت حوزه راهسازی در رابطه با خودروهای کارکرده گفت: ورود خودروهای کارکرده به کشور اگر تحت نظارت و بررسی دقیق انجام شود علاوه بر مزایای اقتصادی و اجتماعی از نظر علمی نیز مفید است. ورود این خودروها در واقع ورود تکنولوژی است.

 

از دهه 40 شروع کردم
روان اظهار کرد: در دهه ۴۰ در بخش ترابری و حمل و نقل جاده‌ای اشتغال داشتم. در ابتدای دهه ۶۰ حوزه کاری خود را به قطعات یدکی خودرو انتقال داده و در سال ۶۸ به بخش قطعه سازی وارد شدم. از ابتدا در بخش تراکتور، لیفتراک، بیل مکانیکی و موتور انژکتور فعالیت کرده و امروز علاوه بر تداوم آن‌ها، کامیونت هم اضافه شده است.
وی ادامه داد: وظیفه روابط عمومی هماهنگی و انتقال فعالیت‌های اتحادیه به عنوان رهبر صنف به بدنه صنف است. صنف لوازم یدکی منفعل نبوده و در تمامی ابعاد حضور دارد. متاسفانه در دوره‌های گذشته از اهمیت روابط عمومی غافل شدیم. در دوره جدید این بخش مغفول مورد توجه قرار گرفته است.
این فعال صنفی افزود: روابط عمومی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در مباحث آموزش اولیه بخش روابط عمومی نیز افزوده شود. فرد صنفی باید خود را به حفظ ارتباط با اتحادیه ملزم بداند و این مسئله‌ای است که در ابتدا باید مطرح شود. فرد علاوه بر حضور فیزیکی باید از طریق فضای مجازی نیز با اتحادیه در ارتباط باشد.
روان بیان داشت: بازتاب فعالیت‌های یک سازمان به ذینفع‌های آن سازمان به معنای روابط عمومی است. در گذشته اتحادیه به شکل سنتی اداره می‌شد اما امروزه کار گروهی مد نظر قرار گرفته و روابط عمومی از کار گروهی اثر پذیری دارد.
روان فعال قطعه ساز و پیشکسوت حوزه راهسازی در پایان گفت: روابط عمومی پلی بین اتحادیه و صنف است. در صورت موفقیت روابط عمومی ، هر دو گروه صنفی موفق خواهند شد. انتظار داریم روابط عمومی با دید وسیع تمامی فعالیت‌های اتحادیه را در قالبی که برای صنف ملموس باشد بازتاب دهد. باید با نگاهی هوشمندانه مسائل را با تلفیق خلاقیت به صنف عرضه کنیم.

این فعال اقتصادی مسئله پرسشگری را مطرح کرده و تاکید داشت: در تغییر قوانین و تصویب آیین‌نامه‌ها بدنه صنف با بیشترین آسیب مواجه می‌شود. این آسیب ناشی از عدم روحیه پرسشگری است. افراد صنفی بر این اعتقاد هستند که تغییرات قوانین به آنها ارتباطی ندارد. اتحادیه با حمایت صنف می‌تواند مشکلات را حل کند.
وی ادامه داد: در آموزش‌های اولیه باید به مسئله پرسشگری به طور اختصاصی پرداخته شود. هنگامی که قوانین و روند تصویب آیین نامه‌ها را جدی تلقی نکرده و برای بهبودشان تلاش نکنیم نمی‌توانیم از تغییرات قانونی و معضلاتشان گله‌مند باشیم. امروزه با وجود روابط عمومی و نگرش هیئت مدیره جدید این مشکلات کاهش یافته است.

 

روند ایجاد کمیسیون ها
روان در خصوص تاریخچه تشکیل کمیسیون‌ها در اتحادیه گفت: یکی از کمیسیون‌های فعال در گذشته کمیسیون نمایشگاه بود که به طور مستمر جلسات آن برگزار می‌شد. نمایشگاه ها به چند دلیل اهمیت دارند؛ یک در بحث اقتصادی‌ حائز اهمیت است و زمینه ارتباط اتحادیه با ارگان‌های دولتی را فراهم می‌کند. در سال ۹۷ در پی نوسانات نرخ ارز و اعمال تحریم‌ها هیئت مدیره وقت برای مقابله با این تهدیدها کمیسیون اقتصادی را تشکیل داد. این کمیسیون با توجه به تجربه به دست آمده از کمیسیون نمایشگاه‌ها دایر شد.
وی تعریف کرد: در سال ۹۸و ۹۹ و حتی ۱۴۰۰ در بحث شناسه کالا بیشترین فعالیت را داشتیم. تا آن زمان آمار دقیقی از بازار لوازم یدکی وجود نداشت که ذهن‌ها را به سمت وجود قاچاق بی‌اندازه سوق می‌داد اما اعضای کمیسیون بعد از بررسی متوجه شدند که بخشی از کالای موجود در بازار به تولید کنندگان صنفی مربوط است. اتحادیه برای اولین بار آمار دقیق بازار لوازم یدکی خودرو را در سه شاخص تولید، مصرف و واردات مشخص کرد و در وزارت صمت اعلام شد. این آمار به تایید وزارتخانه و سایر سازمان‌های ذینفع رسید.
این پیشکسوت بازار لوازم یدکی خودرو یادآور شد: هیئت مدیره نمی‌تواند تمام مسئولیت را به تنهایی قبول کند، بلکه هیئت مدیره رهبری است که باید امورات اجرایی را به دست سایر گروه‌ها بسپارد. از این رو تشکیل کمیسیون تخصصی از الزامات تلقی می‌شود. لازم به ذکر است که برای دریافت نتیجه مثبت باید اعضای کمیسیون از تخصص بهره‌مند باشد.
روان متذکر شد: تشکیل کمیسیون‌های متعدد و مستقل نویدبخش فرآیند کار گروهی است. هر بخش به تنهایی وظیفه خود را پیگیری می‌کند اما این وظایف در راستای یک هدف واحد طراحی شده‌اند. افزایش تعداد کمیسیون‌ها قطعاً یک فرصت است.
این عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران از ترکیب تجربه و علم حمایت کرده و توضیح داد: در سه دهه گذشته بیشترین تهدیدهای اقتصادی را از سر گذرانده‌ایم. افرادی که در سه دهه گذشته فعالیت کرده و موفق شدند از تجربه و آگاهی کاملی برخوردار هستند. علی رغم آنکه این گروه اغلب به روش سنتی تجارت کرده‌اند اما به حکم مخاطرات اقتصادی و کسب تجربه به راحتی وقایع و تعاملات بازار را پیش‌بینی می‌کنند.
وی ادامه داد: امروزه نسل جدیدی به بازار معرفی می‌شوند. این نسل جدید تحصیل کرده بوده و با علم روز آشنایی دارند. در این تغییر نسل ما با تداخل سنت و مدرنیته مواجه هستیم که در نظر من بسیار فرصت مطلوبی تلقی می‌شود. چنانچه علم و فناوری با آگاهی و تجربه همراه شود شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.
این پیشکسوت بازار تاکید داشت: پیشکسوتان خزینه‌ای از تجربه و آگاهی هستند. این تجربیات باید جمع آوری و مکتوب شوند ما باید از این خزینه مراقبت کرده و به شکل قابل فهم نسل بعد منتقل کنیم.
روان سهم تولید کنندگان صنفی را در بازار ۱۳ درصد خواند و گفت: تولید کننده صنفی از نام و نشان معروف برخوردار نیست اما بخشی از ظرفیت تولید کنندگان بزرگ توسط این بخش تامین می‌گردد. سهم این گروه در بازار از تولید کنندگان بزرگ نیز بیشتر است. نزدیک به ۱۳ درصد از بازار توسط کالاهای تولید کنندگان صنفی که به تولید کنندگان بزرگ تحویل داده می‌شود تامین می‌گردد.۷ درصد سهم تولید کنندگان بزرگ محاسبه شده و حداقل ۸۰ درصد نیز بر مدار تجارت می‌چرخد. بخش تجارت به واردات و چرخه بازار تقسیم می‌شود‌.

 

نباید برندسازی تبدیل به تهدید شود

وی در خصوص اهمیت برندسازی تاکید داشت: به نظر من برندسازی به عنوان یک فرصت جدی است. در دو دهه گذشته برندهایی چون سامسونگ و ال جی در جایگاه والایی قرار نداشتند اما با برنامه‌ریزی بلند مدت و برندسازی به رقیبی برای برندهای اروپایی آمریکایی تبدیل شده‌اند.
این فعال صنفی ادامه داد: به بحث برندسازی در ایران آنطور که باید توجه نشده است. در زمان قبل انقلاب کارخانه‌هایی وجود داشتند که به برند تبدیل شده و در خاورمیانه از جایگاه خاصی برخوردار بودند. امروزه با بازیابی اعتماد به نفس، سرمایه‌گذاری بر برند دوباره آغاز شده و امیدوارم در آینده شاهد اتفاقات خوبی باشیم.
روان تعدد برندها را تهدید تلقی نکرده و افزود: در تمام جهان برندهای متفاوت وجود دارد و بعضاً قطعات یک خودروساز توسط چندین برند عرضه می‌شود. این تعدد به معنای آشفتگی بازار نیست بلکه باعث ایجاد رقابت در بازار می‌شود. باید در نظر داشته باشیم که علایق و شرایط مصرف کنندگان تفاوت دارد. برخی بر خرید از برند خودروساز را تاکید داشته و دیگری از برند وابسته خرید کرده و حتی برخی از برندهای مستقل، کوچک و یا بزرگ قطعه تهیه می‌کنند.
وی درباره ورود خودروهای کارکرده گفت: مقایسه باید فنی باشد. در حالت واقع بینانه تکنولوژی حاضر در ایران با خارج از کشور قابلیت رقابت ندارد بنابراین نمی‌توان خودروی کارکرده خارجی را با نمونه داخلی قیاس کرد. قطعاً با ورود این خودروها تکنولوژی مفید نیز وارد کشور می‌شود.
فعال حوزه قطعه سازی افزود: واردات خودروهای تجاری کارکرده از منظر اقتصاد و مسائل اجتماعی فواید زیادی دارد. کاهش مصرف قطعات، کاهش آلایندگی، کاهش میزان مصرف سوخت و همچنین نزول تصادفات و افزایش ایمنی و راحتی و ورود تکنولوژی به کشور مواردی است که با ورود خودروهای جدید به ناوگان ترابری کشور حاصل می‌شود.
روان واردات خودرو از چین را خالی از اشکال دید و توضیح داد: چین در دنیا از تکنولوژی روز برخوردار است. برندهای معروفی چون ولوو و یا بخشی از تاکسی‌های موجود در لندن در کشور انگلستان توسط چین خریداری شده است. پیش از آنکه کشور اهمیت داشته باشد، سطح تکنولوژی مهم است. باید با نظارت و بررسی دقیق سعی کنیم تکنولوژی سطح بالا و روز دنیا را به کشور وارد کنیم.

 

مسئله نیروی انسانی باید حل شود
این فعال قطعه ساز خاطرنشان شد: اتحادیه نمی‌تواند در امر تامین نیروی انسانی به طور گسترده عمل کند اما می‌توان به اعضای صنف و پرسنل بنگاه‌های اقتصادی در این موضوع آموزش داد. در واقع نیروی کارآزموده خارج از صنف برای ما کارایی ندارد و یک فرد تحصیل کرده نمی‌تواند کالا بفروشد اما می‌توان از علم او استفاده کرد و با تلفیق تجربه نتیجه مطلوب را به دست آورد. بنگاه‌های اقتصادی خود کارآموز را آزموده می‌کنند و هر بنگاهی باید به طور خودکفا مسئله نیروی انسانی را حل کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *