جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

زیرساخت‌های دریایی و بندری انزلی توسعه ‌یافته‌ است

با توجه به گزارشی که تحت عنوان «بندر هست، صادرات نیست» در تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در روزنامه منتشر شده است، که اطلاعات نادرستی از منابعی همچون سایت پورت‌واچ صندوق بین‌المللی پول درباره عملکرد بندر انزلی به‌دست داده و باعث ایجاد نگرانی‌هایی میان فعالان حوزه حمل‌ونقل دریایی شده است، درخواست می‌شود تا با توجه به توضیحات ذیل که از منابع معتبر سازمان بنادر و دریانوردی کشور استخراج شده است، اطلاعات نادرست اصلاح و به نحو مقتضی به اطلاع عموم ذی‌نفعان رسانده شود.

زیرساخت‌های بندری و دریایی بندر انزلی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای توسعه یافته است.

اطلاعات دقیق درخصوص واردات و صادرات و همچنین عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور به‌صورت لحظه‌ای از طریق سامانه‌های داخلی بنادر شمالی و جنوبی قابل دسترسی است و می‌تواند به‌عنوان منبعی معتبر برای رسانه‌ها و سایر ذی‌نفعان مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است که تحلیل‌های آماری دقیق و صحیح می‌تواند به مسئولان و تحلیلگران در تصمیم‌گیری‌های مناسب کمک کند. در این زمینه، رسانه‌ها نقش کلیدی در انتشار اطلاعات صحیح ایفا می‌کنند. باید توجه داشت که استناد به آمار یک‌روزه یا کوتاه‌مدت، نمی‌تواند معیار درستی برای تحلیل عملکرد بندرها باشد.

1) آمار گزارش‌شده در روز دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۳ مبنای درستی ندارد. گزارش اشاره‌شده تنها به عملیات یک شناور پرداخته، در حالی که اطلاعات دقیق‌تر نشان می‌دهد که در آن روز ۸ شناور با مجموع بار ۷۳۵۰ تن کالا در بندر انزلی عملیات تخلیه و بارگیری انجام داده‌اند.

2) میانگین تعداد کشتی‌ها در گزارش، برای تحلیل عملکرد بندر نیز مبنای مناسبی نیست. ورود و خروج کشتی‌ها در روزهای قبل و بعد به بندر تاثیری در نتیجه‌گیری نادرست گزارش خواهد داشت.

3) اطلاعات صادرات و واردات گزارش‌شده به‌طور قابل‌توجهی اشتباه است. طبق داده‌های دقیق‌تر، در روز دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۳، واردات در بندر انزلی ۴۵۷۰ تن و صادرات ۲۷۳۰ تن بوده است، نه آن‌طور که گزارش شده است.

4) در مورد تنوع کشتی‌ها و کالاها نیز باید اشاره کرد که ورود ۹۵ درصد کالاهای عمومی به بندر انزلی نشان‌دهنده تنوع گسترده کالاهاست. این موضوع باید به‌عنوان یک مزیت تلقی شود، چرا که تمرکز روی انواع خاصی از کالاها برای بندر به نفع آن است.

5) در نهایت، جمع‌بندی گزارش بر اساس اطلاعات نادرست مطرح‌شده در بخش‌های قبلی، نتیجه‌گیری نادرستی از عملکرد بندر انزلی را به‌دنبال داشته است. در راستای توسعه زیرساخت‌های بندری و دریایی و تلاش برای بهبود جایگاه بندر انزلی، اقدامات مهمی صورت گرفته است که به شرح زیر است:

  • اصلاح ساختار اسکله‌ها برای بهره‌برداری همزمان از سه پست اسکله.
  • آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی پورت اپراتور و نظارت بر عملیات.
  • افزایش ایمنی در عملیات بندری با استفاده از تجهیزات استاندارد و به‌روز.
  • توسعه ظرفیت انبارش کالاهای فله خشک و مایع.
  • لایروبی و نگهداری اسکله‌ها برای تضمین ایمنی عملیات.

نتایج مهم این اقدامات عبارتند از:

  • رشد ۳۲ درصدی در تعداد کشتی‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰.
  • رشد ۲۱ درصدی در صادرات و ۴۹ درصدی در واردات.
  • ظرفیت عملکرد سالانه بندر انزلی به ۱۰ میلیون تن افزایش یافته، که کمتر از ۳۰ درصد آن مورد استفاده قرار گرفته است.

در صورت توسعه زیرساخت‌ها و صنایع در استان گیلان، ظرفیت‌های موجود در بندر انزلی می‌توانند به‌طور موثرتر مورد استفاده قرار گیرند و به‌عنوان پتانسیل مهمی برای تجارت منطقه‌ای مطرح شوند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار