رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ اخیراً در خصوص وضعیت تصادفات موتورسواران در پایتخت اظهار داشت که روزانه بیش از پنج میلیون موتورسوار در تهران تردد دارند که این عدد به طور قابل توجهی بالا است و باعث بروز مشکلات جدی در معابر شهری شده است. وی افزود که در سال گذشته حدود ۹۰ هزار مورد برخورد با موتورسوارانی که فاقد گواهینامه بودند، در تهران ثبت شده است. اخیراً رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران نیز درباره وضعیت نگرانکننده موتورسواران آمارهایی را ارائه کرده است که نشاندهنده ضرورت توجه بیشتر به این گروه از کاربران ترافیکی است.
جوانان؛ بیشترین قربانیان تصادفات مرگبار
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه موتورسیکلتسواران عامل اصلی تصادفات فوتی در پایتخت هستند، اعلام کرد: طبق بررسیهای جدید پلیس، موتورسواران در بیشتر تصادفات منجربه فوت در تهران نقش عمدهای دارند. وی ادامه داد: بر اساس آمار، ۷۴ درصد از رانندگان موتورسیکلت در تصادفات فوتی تهران مقصر شناخته شدهاند. متاسفانه بسیاری از این تصادفات به دلیل بیاحتیاطی و تخلفات موتورسواران رخ میدهد که جان خود و دیگران را به خطر میاندازد.
سرهنگ جوانبخت تاکید کرد که موتورسواران همچنان در صدر عوامل تصادفات مرگبار تهران قرار دارند و برای کاهش این حوادث باید علاوه بر اقدامات پلیس، آگاهیرسانی عمومی و آموزشهای ایمنی به موتورسواران افزایش یابد. وی افزود که معابر اصلی تهران، از جمله بزرگراههای بعثت، امامعلی (ع)، آیتالله سعیدی، تونل توحید و خیابان قزوین، بیشترین نرخ تصادفات مربوط به موتورسیکلتسواران را دارند.
شناسایی دلایل تصادفات موتورسیکلتها
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: برخلاف باور عمومی که جوانان را عامل اصلی تصادفات موتورسیکلت میدانند، تحقیقات نشان داده که موتورسواران مسنتر نیز به دلایل مختلف در معرض خطر قرار دارند. سرهنگ جوانبخت تصریح کرد که ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، عدم توجه به جلو و تغییر مسیر ناگهانی از جمله دلایل اصلی تصادفات موتورسیکلت در تهران هستند.
وی همچنین اعلام کرد که ساعتهای ۲۰ تا ۱۲ شب، بیشترین زمان وقوع تصادفات موتورسیکلت در پایتخت است و شتاب موتورسواران برای رسیدن به مقصد در ساعات پرترافیک میتواند منجر به حوادث بیشتری شود.
آمار تصادفات و زمان وقوع آنها
سرهنگ جوانبخت در ادامه به آمار تصادفات موتورسیکلتها در ساعات مختلف شبانهروز اشاره کرد و گفت که ۲۸ درصد از تصادفات در ساعات اولیه شب (۱۲ شب تا ۴ بامداد) و ۲۶ درصد در ساعات ۱۲ تا ۴ صبح رخ میدهد. بسیاری از این حوادث نیز مربوط به موتورسیکلتسوارانی است که فاقد کلاه ایمنی هستند.
وی تاکید کرد که با توجه به آمار بالای تصادفات در ساعات شب، باید موتورسواران با رعایت قوانین و پرهیز از حرکات خطرناک، از وقوع حوادث مرگبار جلوگیری کنند. همچنین پیشنهاد داد که طرحهای نظارتی و کنترلهای پلیس در این ساعات بحرانی میتواند تاثیر قابل توجهی در کاهش تصادفات داشته باشد.