دولت اخیراً آییننامه واردات خودروهای برقی و هیبریدی نو و کارکرده را ابلاغ کرد. این آییننامه که در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۳ تدوین شده، واردات خودروهای برقی و هیبریدی با عمر کمتر از پنج سال را مجاز میکند، اما محدودیتهایی برای واردات خودروهای کارکرده وضع کرده است. واردات خودروهای برقی و هیبریدی کارکرده تنها از کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی مجاز است و برای این خودروها سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو در نظر گرفته شده است. همچنین، واردکنندگان موظف به گارانتی باتریهای خودرو به مدت حداقل پنج سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر هستند.
این آییننامه که در ماه آذر ابلاغ شده، با توجه به پایان سال ۱۴۰۳ و احتمال عدم تمدید برای سال ۱۴۰۴، ممکن است در عمل با مشکلات اجرایی مواجه شود. علاوه بر این، نگرانیهایی در مورد خدمات پس از فروش و مشخصات فنی خودروهای وارداتی وجود دارد. طراحان آییننامه بر لزوم تامین زیرساختهای لازم، مانند ایستگاههای شارژ و تولید برق، تاکید دارند تا تقاضای واردات این خودروها افزایش یابد.
در مجموع، این آییننامه را میتوان اقدامی ضروری اما ناکافی برای رشد واردات خودروهای برقی و هیبریدی دانست.