افزایش خودروهای پلاک شهرستان در تهران و چالشهای ترافیکی
تعداد خودروهای پلاک شهرستان، بهویژه در حوزه تاکسیهای اینترنتی، در تهران افزایش چشمگیری داشته است که موجب دغدغههایی از جمله فرسودگی خودروها، افزایش آلایندگی و عدم نظارت کافی بر این خودروها شده است.
ظرفیت معابر تهران و مشکلات ترافیکی
رئیس پلیس راهور پایتخت اعلام کرد که معابر تهران فقط ظرفیت ۸۰۰ هزار خودرو را دارند، در حالی که حجم تردد بسیار بیشتر از این مقدار است. سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی پلیس راهور، به افزایش ۱۴ درصدی ترافیک در اسفند ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل اشاره کرد و گفت: این افزایش ترافیک به دلیل افزایش سفرهای درونشهری به مناسبت نوروز است. همچنین، هر روز یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو از شهرهای اطراف به تهران وارد میشوند که تاثیر زیادی بر ترافیک پایتخت دارد.
افزایش خودروهای تکسرنشین
سرهنگ کشیر از افزایش استفاده از خودروهای تکسرنشین انتقاد کرد و گفت که در روزهای پایانی سال، مردم باید بیشتر از حملونقل عمومی استفاده کنند. وی همچنین توضیح داد که ترافیک حتی پس از افطار در برخی معابر سنگین است و از شهروندان خواسته شد تا برای کاهش ترافیک، سفرهای خود را مدیریت کرده و از حملونقل عمومی بهره ببرند.
عدم کنترل بر خودروهای پلاک شهرستان
مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، تردد خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت را بهویژه در حوزه تاکسیهای اینترنتی به یک مشکل جدی تبدیل شده است. بسیاری از این خودروها بدون نظارت شهرداری در حال تردد هستند و استانداردهای لازم را در زمینه معاینه فنی و آلایندگی رعایت نمیکنند.
راهکارهایی برای کاهش ترافیک
رئیس پلیس راهور پایتخت پیشنهاد داده است که برای کاهش ترافیک ناشی از ورود خودروهای پلاک شهرستان، پارکسوارها در ورودیهای تهران ایجاد شوند. برخی از این ظرفیتها در جنوب تهران در محدودههای دستواره، مترو بهشت زهرا و حرم مطهر امام(ره) فراهم شدهاند و باید در دیگر نقاط نیز توسعه یابند. همچنین، افزایش ظرفیت حملونقل عمومی از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای کاهش ترافیک است.