جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

افزایش سوددهی خودروسازان به یکباره

با نزدیک شدن به زمان واگذاری مدیریت خودروسازان دولتی به بخش خصوصی، گروه‌های ذی‌نفع در وضعیت کنونی تلاش می‌کنند با استفاده از هر روشی از ورود بخش خصوصی به رهبری شرکت‌های خودروسازی جلوگیری کنند.

افزایش سوددهی خودروسازان به یکباره

با نزدیک شدن به زمان واگذاری مدیریت خودروسازان دولتی به بخش خصوصی، ذی‌نفعان وضعیت فعلی از هر ابزاری استفاده می‌کنند تا از واگذاری مدیریت به بخش خصوصی ممانعت کنند.

انتشار شبنامه علیه برخی سهامداران خودروساز، مصاحبه‌های جنجالی با نمایندگان خاص، جمع‌آوری امضا در مجلس و اقدامات مشابه تنها بخشی از تلاش‌ها برای مقابله با خصوصی‌سازی در این بخش است. با این حال، خودروسازان و مسوولان صنعتی نیز بی‌کار ننشسته‌اند و اقدامات مختلفی را به طور آشکار و پنهان برای جلوگیری از واگذاری مدیریت شرکت‌ها انجام می‌دهند.

در این میان، انتشار گزارش‌ها و اینفوگرافیک‌هایی مبنی بر سودده بودن شرکت‌های خودروساز یکی از نکات عجیب در صنعت خودروسازی کشور به شمار می‌آید. جالب اینکه، اقداماتی که پیش‌تر در زمینه قیمت‌گذاری خودرو و افزایش زیان انباشته مورد انتقاد قرار می‌گرفت، حالا به عنوان گامی مؤثر در کاهش زیان و بهبود شرایط مطرح شده‌اند.

شگفتی سوددهی در خودروسازی کشور

چند وقت پیش، اینفوگرافیکی منتشر شد که به کاهش زیان و افزایش سود خودروسازان در ۹ ماهه ابتدایی سال اشاره می‌کرد. در این گزارش، کاهش ۵۸ درصدی زیان عملیاتی، ۴۲ درصدی زیان خالص و ۹۴ درصدی زیان ناخالص به همراه افزایش ۲۱ درصدی درآمدهای عملیاتی برجسته شده بود. این داده‌ها بر اساس صورت‌های مالی ۹ ماهه منتشر شده در سامانه کدال استخراج شده بودند.

اینکه خودروسازی کشور پس از دو دهه به یکباره به سوددهی رسیده، هم برای مردم و هم برای بورس سوال‌برانگیز شده است. در پاسخ به این پرسش‌ها، یکی از شرکت‌های خودروساز اعلام کرده است که سوددهی حاصل از “مدیریت بهای تمام شده تولید” و “ترکیب بهینه تولید محصولات” بوده است. اما سوال اینجاست که چرا این تغییرات بهینه طی دو دهه گذشته در دستور کار قرار نگرفته بود و چرا اقداماتی که می‌توانست به نفع مصرف‌کنندگان باشد، نادیده گرفته شده است؟ این نکته می‌تواند نشان دهد که مدیریت دولتی خودروسازی مانع از انجام این اقدامات بوده و بخش خصوصی باید مدیریت این صنعت را زودتر بر عهده می‌گرفت.

تحلیل وضعیت فعلی خودروسازان

با این حال، بررسی‌های دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که خودروسازان در ۹ ماهه امسال زیان عملیاتی ۲۱.۵ همتی را تجربه کرده‌اند و زیان عملیاتی نیمه اول سال نیز معادل ۱۱ همت بوده است. در فصل پاییز، خودروسازان ۱۰.۵ همت زیان داشته‌اند که به اندازه مجموع زیان بهار و تابستان است. این در شرایطی است که قیمت خودرو در ۲۸ آبان ماه به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته است.

این تغییرات نشان می‌دهند که با وجود ادعای سوددهی، مشکلات اساسی همچنان در این صنعت وجود دارد و هنوز راه زیادی تا رسیدن به بهبود کامل باقی است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار