آیا سایپا هم به بخش خصوصی واگذار میشود؟
با واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی، اکنون نوبت به سایپا رسیده و به نظر میرسد که این شرکت نیز دیر یا زود از دست دولت خارج خواهد شد.
چهارشنبه گذشته، پس از سالها انتظار، خروج نسبی دولت از مدیریت ایرانخودرو، غول بزرگ خودروسازی کشور، به وقوع پیوست و حالا بخش خصوصی اداره این شرکت عظیم صنعتی را بر عهده گرفته است. پیش از این، هم ایرانخودرو و هم سایپا تحت نظارت دولت فعالیت میکردند، اما اکنون فقط سایپا تحت سایه مدیریت دولتی باقی مانده است، در حالی که رقیب آن، ایرانخودرو، اکنون در زمره خودروسازان بخش خصوصی قرار گرفته است.
اگرچه دولت هنوز کمتر از ششدرصد از سهام ایرانخودرو را در اختیار دارد و تا هفته گذشته همین سهم اندک نیز به دولت اجازه میداد تا مدیریت بزرگترین خودروساز کشور را کنترل کند، اما با این حال، نفوذ و دخالت گذشته دیگر در ایرانخودرو وجود ندارد. در حال حاضر، این بخش خصوصی است که در مورد مسائل داخلی ایرانخودرو (البته نه در همه موارد، از جمله قیمتگذاری) تصمیم میگیرد.
سوالی که بعد از نهایی شدن واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی در ذهن مردم شکل گرفت این است که آیا سایپا نیز به همین سرنوشت دچار خواهد شد؟ حالا که مدل مدیریت خصوصی در بزرگترین خودروساز کشور شکسته شده، آیا سایپا هم مسیر مشابهی خواهد داشت؟
برای پاسخ به این سوال، باید از دو جنبه مختلف به قضیه نگاه کرد؛ اول، ترکیب سهامداری ایرانخودرو و دوم، تصمیم حاکمیت برای تغییر مدیریت این شرکت. در بحث ترکیب سهامداری، تفاوتهای مهمی بین ایرانخودرو و سایپا وجود دارد. یکی از این تفاوتها، میزان سهم دولت در این دو شرکت است. دولت در ایرانخودرو کمتر از ششدرصد سهام دارد، در حالی که در سایپا حدود ۱۸ درصد سهام این شرکت به دولت تعلق دارد.
ویژه کسب و کارهای متوسط و کوچک
ترکیب سهامداری ایرانخودرو به گونهای است که مدیریت این شرکت توسط بخش خصوصی کاملاً منطقی و توجیهپذیر به نظر میرسد. در حقیقت، سهامداران خصوصی ایرانخودرو در طول این سالها تلاش زیادی برای به دست گرفتن مدیریت این شرکت انجام دادهاند و این موضوع با توجه به قوانین و نظر مثبت حاکمیت به تحقق پیوسته است.
بنابراین، اگر بخواهیم آینده مدیریت سایپا را از این منظر بررسی کنیم، به نظر میرسد که این شرکت مسیر طولانیتری را برای رسیدن به مدیریت خصوصی طی خواهد کرد، بهویژه با توجه به اینکه هیچ سهامدار خصوصی قدرتمندی در سایپا وجود ندارد که جدیترین پیگیر خصوصیسازی این شرکت باشد.