بازگشت به راهکارهای دهه 80: LPG در سبد سوخت خودروها؟
چند روز پیش، کرامت ویسکرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، از برنامه دولت برای ورود LPG به سبد سوخت خودروها خبر داد. به نظر میرسد سیاستگذاران، پس از سالها وعده تولید خودروهای کممصرف یا برقی، اکنون به راهکارهای قدیمی و تنوعبخشی به سبد سوخت روی آوردهاند.
بحران مصرف بنزین در ایران
میانگین مصرف بنزین خودروهای ایرانی حدود 10 لیتر در هر 100 کیلومتر است، درحالیکه این عدد در سطح جهانی حدود 7 لیتر است. با افزایش مصرف روزانه بنزین در شهریورماه به 132 میلیون لیتر و رشد 8.5 درصدی نسبت به سال گذشته، این بحران برای دولت اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
افزایش قیمت بنزین فعلاً منتفی است و دولت برای کاهش مصرف، نیازمند سیاستهای کارآمدتری است.
راهکارهای پیشنهادی سیاستگذاران
- تولید خودروهای کممصرف:
تولید این خودروها به تکنولوژی پیشرفته نیاز دارد که فعلاً در دسترس خودروسازان داخلی نیست. زیاندهی صنعت خودرو نیز مانعی بزرگ برای سرمایهگذاری در این حوزه است. - حذف خودروهای فرسوده:
خودروهای فرسوده 30 درصد بیشتر سوخت مصرف میکنند. هرچند سرعت اسقاط خودروهای فرسوده افزایش یافته، اما هنوز 24 میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد میکنند و این تعداد بسیار فراتر از ظرفیت اسقاط سالانه پیشبینیشده است. - خودروهای برقی:
باوجود تلاشهای دولت سیزدهم برای توسعه این خودروها، دولت چهاردهم رویکرد متفاوتی در پیش گرفته و تمرکز خود را بر سایر سوختها معطوف کرده است. این در حالی است که خودروهای برقی بهعنوان یک ترند جهانی، بهترین جایگزین برای سوختهای فسیلی شناخته میشوند. - بازگشت به خودروهای گازسوز:
با اعلام برنامه ایجاد جایگاههای LPG تا پایان سال، به نظر میرسد دولت به راهحلهای قدیمی بازگشته است. اما آیا این مسیر میتواند مشکلات مصرف سوخت و آلودگی هوا را حل کند؟
نظر کارشناسان
حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو، بر اهمیت توسعه خودروهای برقی تأکید دارد و معتقد است که بازگشت به استفاده از LPG یا گازسوزها، نهتنها هوشمندانه نیست بلکه ممکن است در آینده هزینههای سنگینی به کشور تحمیل کند. وی همچنین هشدار میدهد که در صورت عدم جدیت در تولید خودروهای برقی، صنعت قطعهسازی کشور با چالش جدی مواجه خواهد شد، چرا که روند جهانی به سمت برقیسازی حرکت میکند.