جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

بحران صنعت خودروهای تجاری: نیاز به حمایت دولتی برای نجات بازار

بازار خودروهای تجاری؛ از بحران تا نیاز به حمایت جدی

بازار و صنعت خودروهای تجاری همچنان درگیر مشکلاتی است که در سال‌های اخیر، با وجود اقدامات کم و پراکنده، نتوانسته‌اند بهبود قابل‌توجهی پیدا کنند. این صنعت که بارها تحت‌تاثیر مشکلات داخلی و خارجی قرار گرفته است، حالا بدون حمایت‌های دولتی و تسهیلات لازم، قادر به ایستادن بر روی پای خود نیست. در این میان، بحران‌ها به نقطه‌ای رسیده‌اند که به نظر نمی‌رسد بدون حمایت‌های جدی دولت، این مشکلات برطرف شوند. در حالی که بخش عمده‌ای از تمرکز و سرمایه‌گذاری در صنعت خودروهای سواری متمرکز است، صنعت خودروهای تجاری به طور جدی از حمایت و توجه بی‌بهره مانده است.

صنعت خودروهای تجاری در لبه پرتگاه

میلاد خاموشیان، یکی از فعالان شناخته‌شده بازار خودروهای تجاری، این صنعت را در آستانه یک بحران جدی توصیف کرده و هشدار می‌دهد که افزایش چندباره نرخ ارز در سال‌های اخیر، وضعیت بازار و متقاضیان این خودروها را به شدت تحت فشار قرار داده است. خاموشیان معتقد است که اگر دولت هرچه سریع‌تر اقدام نکند، ممکن است با خداحافظی با صنعت ۶۰ ساله خودروهای تجاری مواجه شویم و آمار فرسودگی این ناوگان بیشتر از قبل شود.

تشدید بحران‌ها: افزایش نرخ ارز و حذف ارز نیمایی

خاموشیان در گفتگو با روزنامه «دنیای خودرو» به تشدید مشکلات این صنعت اشاره کرد و گفت: «صنعت خودروهای تجاری با گذشت حدود ۶۰ سال از تأسیس، هنوز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. مشکلاتی که از سوی عوامل داخلی و خارجی بوجود آمده، وضعیت این صنعت را بسیار بغرنج کرده است.»

او ادامه داد: «نابسامانی‌های اخیر در قیمت نرخ ارز و به تازگی حذف ارز نیمایی، تاثیرات زیادی بر قیمت نهایی خودروها گذاشته است. در حالی که قیمت‌ها افزایش یافته، اما عدم ثبات در نرخ ارز و ترس از افزایش مجدد قیمت‌ها باعث شده تا بسیاری از فروشندگان از عرضه مدل‌های صفر خود در بازار خودداری کنند.»

نیاز مبرم به نوسازی ناوگان تجاری کشور

خاموشیان با تاکید بر لزوم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور گفت: «با وجود نیاز شدید به ورود مدل‌های جدید و نوسازی خودروها، کاهش فروش و عدم عرضه به بازار می‌تواند تاثیرات جدی بر حمل‌ونقل بار کشور داشته باشد.»

راه‌حل بحران: تسهیلات و حمایت‌های دولتی

این فعال بازار خودروهای تجاری، یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای خروج از این بحران را حمایت‌های دولتی می‌داند. به باور او، «تنها راهی که این بازار می‌تواند به رونق بازگردد، اعطای تسهیلات با نرخ سود پایین به خریداران خودروهای تجاری است. اگر دولت به موقع وارد عمل شود و تسهیلات کافی در اختیار خریداران قرار دهد، همچنین مالکان خودروهای فرسوده را به تعویض خودروهای خود تشویق کند، بازار تجاری‌ها دوباره به رونق خواهد افتاد.»

حذف ارز نیمایی؛ زنگ خطری برای صنعت تجاری‌سازی

خاموشیان همچنین به حذف ارز نیمایی و تاثیرات منفی آن اشاره کرد و افزود: «در ابتدای سال، تنها وقفه‌ای در تخصیص ارز به خودروسازان داخلی رخ داد که باعث توقف یا کاهش تولید شد، اما این موضوع در کنار حذف ارز نیمایی، وضعیت را به طور جدی برای صنعت خودروهای تجاری بحرانی‌تر کرده است.»

خداحافظی با صنعت قدیمی در صورت عدم توجه

خاموشیان در پایان خاطرنشان کرد: «اگر دولت به این صنعت که ۶۰ سال سابقه دارد، توجه نکرده و اقدامات مناسب و مستمری را برای بهبود شرایط انجام ندهد، به احتمال زیاد شاهد از دست دادن تولیدات داخلی و خداحافظی با این صنعت قدیمی خواهیم بود.»

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار