ریرا، اولین کراساور ایرانی ایرانخودرو، در سال ۱۳۹۹ برای اولین بار رونمایی شد. این خودرو با استفاده از پلتفرم پژو ۲۰۰۸ طراحی شده و برخی ویژگیهای طراحی و اجزای آن، همچون جلوپنجره و چراغها، شباهتهای زیادی به خودروهای قدیمیتر ایرانخودرو مانند پیکان و سمند دارد. ریرا در واقع از نظر طراحی ظاهری به دنبال ایجاد هویتی جدید است که همزمان با حفظ اصالت خود، وارد عرصه رقابت با کراساورهای خارجی و داخلی میشود.
طراحی ظاهری: یکی از نکات بارز طراحی ریرا، حفظ اصالت در طراحی است. ایرانخودرو با وجود وارد کردن طراحیهای مدرن و بهروز، همچنان تأکید زیادی بر روی عناصر طراحی خودروهای گذشته خود دارد. چراغهای جلو و جلوپنجره خودرو شباهت زیادی به پیکان و سمند دارند و این نشاندهنده احترام طراحان ایرانخودرو به خودروهای تاریخی این شرکت است. در طراحی عقب خودرو، چراغهای عمودی با الهام از مدلهایی مانند فرود فوکوس نسل اول یا هوندا CR-V به چشم میخورند. اگرچه این طراحی خاص است، اما به دلیل برخی تناسبات غیرمنطبق، ممکن است نظر برخی از خریداران را جلب نکند.
در بخش جانبی، ریرا طراحی سادهای دارد که نه خیلی برجسته است و نه نامتناسب. ارتفاع خودرو بیشتر از حد معمول در نظر گرفته شده، که موجب ایجاد فاصله زیاد بین چرخها و گلگیرها میشود. این ویژگی شاید کمی ناهماهنگ به نظر برسد، اما میتوان با استفاده از رینگهای بزرگتر و فاق لاستیک کوتاهتر این مشکل را برطرف کرد.
طراحی کابین: کابین ریرا ارگونومیکتر از بسیاری از رقبای چینی خود است، ولی در مقایسه با خودروهای مدرن و پیشرفتهتر، طراحی کمی محافظهکارانه دارد. خبری از خطوط شکسته و طراحی پیچیده در داخل کابین نیست. مانیتورهای خودرو در اندازه مناسب طراحی شدهاند و برای جلوگیری از آسیب در برابر تابش نور مستقیم خورشید، سایهبانی برای آنها در نظر گرفته شده است. صندلیها نیز ترکیبی از چرم و پارچه هستند، که نسبت به صندلیهای تمام چرمی که میتوانستند در این مدل استفاده شوند، انتخاب بهتری است، زیرا در هوای گرم راحتتر و خنکتر خواهند بود.
با این حال، برخی مشکلات کوچک نیز در طراحی داخلی به چشم میخورند. برای مثال، پلاستیک خشک در بالای داشبورد به کار رفته که بافت خوبی دارد اما در دماهای بالا میتواند مشکلاتی ایجاد کند. همچنین هماهنگی نامناسب میان سایهبان مانیتور و خود نمایشگر، ظاهری نه چندان مطلوب به داشبورد بخشیده است.
امکانات: ریرا از نظر امکانات، نسبت به رقبا عملکرد خوبی دارد. برخی از ویژگیهای برجسته این خودرو شامل رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف، گرمکن صندلی و دو مانیتور یکپارچه است. این امکانات باعث شدهاند که ریرا به گزینهای جذاب برای مشتریان ایرانی تبدیل شود. علاوه بر این، سیستمهای مدرن مانند اپل کارپلی و اندروید اتو، پورتهای USB-C و شارژر وایرلس در این خودرو بهکار رفتهاند که آن را به خودرویی رقابتی در بازار ایران تبدیل میکند.
صندلیهای ریرا دارای تنظیمات برقی و پرکن گودی کمر هستند که راحتی بیشتری برای راننده و سرنشین فراهم میکنند. با وجود این امکانات، هنوز بهبودهایی در فوم صندلیها و راحتی بیشتر آنها ضروری به نظر میرسد.
مشخصات فنی و رانندگی: ریرا از پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر بهره میبرد. این پیشرانه از بلوک سیلندر EF7 استفاده میکند و بهینهسازیهای مختلفی در آن انجام شده تا عملکرد بهتری ارائه دهد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نصب شده روی ریرا از شرکت DAE آمده و در مقایسه با خودروهای قبلی ایرانخودرو، بهبودهایی در عملکرد و شتاب خودرو مشاهده شده است. این گیربکس بهویژه در دورهای میانی موتور، کشش بهتری ارائه میدهد و عملکرد بهتری در شتاب و انتقال قدرت به طرز محسوسی دارد.
در بخش رانندگی، ریرا عملکرد خوبی از خود نشان میدهد، اگرچه هنوز نیاز به آزمایشهای بیشتر برای ارزیابی کامل عملکرد آن وجود دارد. بهطور کلی، شتاب، کشش و راحتی رانندگی در این خودرو نسبت به مدلهای قبلی ایرانخودرو بهبود یافته است.
نتیجهگیری: ریرا یک قدم مهم در راستای تحول صنعت خودروسازی ایران است. این خودرو با استفاده از پلتفرمهای جدید، توجه به نیازهای بازار و ارائه لیست مناسبی از امکانات، قابلیت رقابت با بسیاری از خودروهای چینی و حتی خارجی را دارد. در عین حال، مشکلاتی مانند طراحی نامناسب عقب خودرو، ضعف در ارگونومی صندلیها و متریال کابین هنوز وجود دارند که باید در مدلهای آینده بهبود یابند. با این حال، ریرا نشاندهنده یک پیشرفت بزرگ در خودروسازی ایران است و اگر مشکلات فنی آن برطرف شود، میتواند گزینهای مناسب برای مشتریان ایرانی باشد.