مجلس و دو راهکار برای مقابله با ناترازی سوخت در حملونقل
مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی در لایحه بودجه سال آینده در نظر دارد تا ناترازی سوخت در بخش حملونقل را کاهش دهد. بهارستاننشینان در تلاش هستند تا با توجه به وضعیت فعلی انرژی، اقداماتی اساسی برای بهینهسازی مصرف سوخت انجام دهند.
در اولین گام، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتهاند که واردات خودروهای برقی و هیبریدی را برای تمامی انواع کاربریها در اولویت قرار دهند. این تصمیم با هدف کاهش مصرف فرآوردههای نفتی و بهبود شرایط حملونقل در کشور گرفته شده است. هدف اصلی این مصوبه، کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و ارتقای زیرساختهای مرتبط با سوختهای جایگزین است.
کاهش مصرف بنزین و گازوئیل، افزایش استفاده از برق
هدف از این مصوبه، کاهش سهم بنزین و گازوئیل در سبد سوختی بخش حملونقل و افزودن برق به این سبد است. پیشتر واردات خودروهای برقی و هیبریدی برای مصرفکنندگان عادی آغاز شده بود و همچنین شاهد واردات خودروهای برقی برای ناوگان تاکسیرانی تهران نیز بودیم.
بر اساس بررسیهای انجامشده، به نظر میرسد که نمایندگان مجلس در نظر دارند تا واردات خودروهای برقی و هیبریدی را در بخش حملونقل جادهای کشور گسترش دهند. این اقدام ممکن است منجر به حضور خودروهای تجاری سنگین، مینیبوس، کامیونت و اتوبوس برقی و هیبریدی در جادههای کشور در سال آینده شود. همچنین واردات موتورسیکلتهای برقی نیز در این راستا مطرح است.
پیام مجلس به بازار خودرو
اولویت دادن به واردات خودروهای برقی و هیبریدی، چه سواری و چه تجاری، پیام مهمی به بازار خودرو کشور دارد. این اقدام میتواند منجر به ارائه مشوقهایی برای واردات این خودروها و تسریع در ورود آنها به بازار شود.
این مصوبه میتواند در میانمدت تاثیر مثبتی بر وضعیت کیفیت هوای شهرهای بزرگ بگذارد و شاهد کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، بهویژه در نیمه دوم سال، باشیم. با این حال، برای گسترش استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی، ایجاد اعتماد در میان افکار عمومی و بهبود زیرساختهای مورد نیاز، از جمله تأمین برق و خدمات پس از فروش، امری حیاتی است.
توجه به گاز مایع و گاز طبیعی فشرده
یکی دیگر از پیامهای مهم مجلس، افزایش سهم گاز مایع (LPG) و گاز طبیعی فشرده (CNG) در سبد سوخت کشور است. این امر نهتنها به بازار خودرو، بلکه به خودروسازان بزرگ کشور، ایرانخودرو و سایپا نیز مرتبط است. افزایش تولید خودروهای دوگانهسوز میتواند به افزایش سهم گازهای جایگزین در سوخت کشور کمک کند.
مجلس در مصوبه اخیر خود سهمیه گاز مایع را تا سقف 500 هزار تن در سال و سهمیه گاز طبیعی فشرده را تا 30 میلیون مترمکعب در روز افزایش داده است. این سیاست گامی دیگر در راستای کاهش وابستگی به بنزین و گازوئیل به شمار میآید.
تولید خودروهای دوگانهسوز و راهکارهای آینده
تولید خودروهای دوگانهسوز در دوران ریاستجمهوری محمود احمدینژاد آغاز شد و اکنون نیز با توجه به تبعات افزایش قیمت بنزین، مصرفکنندگان به دنبال این محصولات هستند. بنابراین، علاوه بر واردات خودروهای برقی و هیبریدی، باید منتظر باشیم تا در سال آینده محصولات دوگانهسوز ایرانخودرو و سایپا با تیراژ بیشتر در بازار عرضه شوند.
نتیجهگیری
در نهایت، باید دید که آیا این دو راهکار نمایندگان مجلس، یعنی گسترش واردات خودروهای برقی و هیبریدی و افزایش تولید خودروهای دوگانهسوز، میتواند مصرف بنزین و گازوئیل را کاهش دهد و ناترازی سوخت در بخش حملونقل را کنترل کند، یا اینکه سیاستهای دیگری باید در دستور کار قرار گیرد.