شرکت استلانتیس که در سال ۲۰۲۱ از ترکیب فیات-کرایسلر و پژو شکل گرفت، در حال حاضر مشغول بررسی نامزدهای جدید برای سمت مدیرعاملی است. یکی از اولویتهای اصلی این شرکت تصمیمگیری در مورد سرنوشت ۱۴ برند زیرمجموعه خود، از جمله برندهای شناختهشدهای چون جیپ، رم و پژو، و همچنین برندهایی با فروش محدودتر مانند DS، لانچیا و آلفا رومئو است. کاهش تعداد برندها میتواند به سادهسازی فرآیندهای عملیاتی و بهبود کارآیی در بازاریابی، توسعه و فروش منجر شود.
چالشهای استلانتیس در مدیریت برندها
با این حال، حذف برخی از برندها آسان نخواهد بود زیرا هر یک از آنها طرفداران خاص خود را دارند. در اروپا، جایی که استلانتیس دومین خودروساز بزرگ بعد از فولکسواگن است، برند پژو در سال گذشته تنها ۴.۹ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد و در رتبه هشتم قرار گرفت. به گفته یک منبع آگاه از استلانتیس، هر فردی که برای مدیرعاملی نامزد شود باید برنامهای روشن برای مدیریت برندها داشته باشد، در غیر این صورت گزینه مناسبی نخواهد بود.
کارلوس تاوارس، مدیرعامل سابق، پیشتر گفته بود که صنعت خودرو وارد “دوران داروینی” شده است که در آن برندهای ضعیفتر از صحنه خارج خواهند شد. با این وجود، او همیشه بر بقای تمامی برندهای استلانتیس تاکید داشت.
تاوارس در دسامبر گذشته به طور ناگهانی از سمت خود کنارهگیری کرد، تصمیمی که ناشی از کاهش فروش و افت حاشیه سود در بازار آمریکا بود. این بازار، جایی که برندهایی مانند جیپ، رم، کرایسلر و دوج حضور دارند، همواره یکی از سودآورترین بازارها برای استلانتیس به شمار میرفته است.
برندهای در معرض خطر
در حال حاضر سوال این است که کدام برندها ممکن است حذف شوند؟
تحلیلگران بر این باورند که برندهای آلفا رومئو، DS و لانچیا ممکن است قربانی تغییرات برندینگ شوند. اما برندهای دوج و کرایسلر به احتمال زیاد باقی خواهند ماند، زیرا این برندها در بازار آمریکا شناختهشده هستند و طرفداران خاص خود را دارند.
ارین کیتینگ، تحلیلگر شرکت Cox Automotive، اشاره میکند که در صورت تصمیم استلانتیس به ادغام برندها، احتمالاً جیپ و کرایسلر ادغام خواهند شد و رم ممکن است به دوج بپیوندد. اما او اعتقاد دارد که این تغییرات تاثیر مالی چشمگیری نخواهد داشت، زیرا این برندها هویت مستقلی دارند و مشتریان خاص خود را جذب کردهاند.
چالشهای استلانتیس در اروپا
اروپا برای استلانتیس چالشی بزرگتر خواهد بود. تأخیر این شرکت در حرکت به سمت تولید خودروهای الکتریکی و افزایش رقابت از سوی خودروسازان چینی، مشکلات بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
در سال ۲۰۲۴، برندهای آلفا رومئو، DS و لانچیا تنها ۰.۳ درصد از بازار اروپا را به خود اختصاص دادند که در مقایسه با برندهای بزرگی مانند آئودی و بیامو، رقم ناچیزی به شمار میآید. در این میان، برند پژو به تنهایی ۲۰ درصد از فروش جهانی استلانتیس را تشکیل میدهد.
فیات، پرفروشترین برند استلانتیس، در بازارهای نوظهور مانند برزیل و ترکیه محبوب است و مدل ۵۰۰ این برند جایگاه ویژهای در بازار خودروهای شهری اروپا دارد. برخی کارشناسان پیشنهاد میدهند که فیات باید تمرکز خود را بر روی تولید خودروهای اقتصادی بگذارد و برندی جدید برای خودروهای الکتریکی معرفی شود.
آینده استلانتیس
استلانتیس قصد دارد در سال ۲۰۲۵ حدود ۲۰ مدل جدید یا بهروزرسانیشده عرضه کند که بیشتر آنها شامل خودروهای الکتریکی و هیبریدی خواهد بود. یکی از این مدلها، سیتروئن C۳ است که ارزانترین خودروی برقی تولید اروپا خواهد بود. علاوه بر این، همکاری استلانتیس با شرکت چینی Leapmotor که به این شرکت امکان میدهد خودروهای الکتریکی خود را خارج از چین تولید و عرضه کند، میتواند به رشد استلانتیس در عرصه الکتریکیسازی کمک کند.