گرجستان، کشور کوچک واقع در قفقاز جنوبی، به یکی از قطبهای مهم بازار خودروهای دست دوم تبدیل شده است. بیشتر این خودروها از ایالات متحده وارد میشوند و به نظر میرسد که بخش زیادی از آنها در نهایت به روسیه میروند.
در حاشیههای روستاوی، شهری صنعتی در جنوب شرقی تفلیس، منطقهای وسیع از پارکینگهای روباز وجود دارد که به فروش خودروهای دست دوم اختصاص یافته است. این پارکینگها به مساحت بیش از ۴۰ زمین فوتبال، هزاران خودرو از برندهای مختلف مانند مرسدس، پورشه، جگوار، تویوتا و حتی تسلا را در اختیار مشتریان قرار میدهند.
یکی از بزرگترین پارکینگها متعلق به شرکت «قفقاز اتو ایمپورت» است که خودروهای دست دوم را از مزایدههای آمریکا خریداری میکند. بیشتر این خودروها در تصادفات به شدت آسیب دیدهاند و از سوی شرکتهای بیمه آمریکایی از چرخه خارج شدهاند.
این شرکت خودروها را به بندرهایی در سواحل دریای سیاه گرجستان منتقل کرده و مکانیکهای گرجی آنها را تعمیر میکنند. دیوید گولاشویلی، معاون اجرایی شرکت، میگوید که شرکت او سهم بزرگی در نوسازی ناوگان خودروهای گرجستان داشته است.
گرجستان در سال گذشته ۳.۱ میلیارد دلار خودرو وارد کرده و سپس خودروهایی به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار عمدتاً به جمهوریهای سابق شوروی صادر کرده است. این خودروها بعد از سنگ معدن مس، دومین صادرات گرجستان محسوب میشوند.
در سالهای اخیر، صادرات خودروهای دست دوم به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز افزایش یافته است. صادرات خودروهای دست دوم به روسیه نیز به شدت افزایش یافته، چرا که گرجستان از طریق کشورهایی چون قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان خودروها را به روسیه ارسال میکند.
این صنعت در گرجستان به دلیل هزینه مقرون به صرفه نیروی کار برای تعمیر خودروهای آسیبدیده و دسترسی این کشور به بنادر دریای سیاه و آسیای مرکزی، به رشد چشمگیری دست یافته است.
از طرف دیگر، تقاضا برای خودروهای برقی در گرجستان به سرعت در حال افزایش است. خودروهای هیبریدی مانند تویوتا پریوس و تسلا در بازار این کشور رشد قابل توجهی داشتهاند.