بحث بر سر طرح جدید ترافیک برای خودروهای پلاک شهرستان در تهران
شهرداری تهران در ماههای پایانی هر سال، لایحه بودجه سال بعد را به شورای شهر ارسال میکند که یکی از بخشهای این لایحه، تعیین نرخ جدید عوارض تردد برای مدیریت ترافیک و تقاضای سفر است؛ که به این طرح، «طرح ترافیک» گفته میشود. این نرخها ابتدا در کمیسیون تخصصی شورای شهر تهران بررسی میشوند.
اما امسال، تصویب قوانینی برای تردد خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک، جنجالهای زیادی به دنبال داشته است.
شهر؛ اداره نیست!
رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران، سیدمحمود تشکریهاشمی، در مورد این طرح گفت که برخی از خودروهای پلاک شهرستان به دلایل اقتصادی و تجاری به تهران میآیند و این ترددها باعث اختلال در طرح ترافیک میشود. بر همین اساس، پیشبینی شده که خودروهای پلاک شهرستان در صورت تردد یک تا سه روز در محدوده طرح، هیچگونه افزایشی در عوارض نخواهند داشت. اما اگر تعداد روزهای تردد این خودروها به ۴ تا ۷ روز برسد، میزان عوارض آنها ۱.۲ درصد افزایش خواهد یافت. در صورتی که خودروهای پلاک شهرستان بیش از ۷ روز در تهران تردد کنند، افزایش عوارض به ۱.۵ درصد خواهد رسید و در صورت تردد بیش از ۱۰ روز، این افزایش به دو برابر خواهد رسید.
پس از تصویب این بند از لایحه و انتشار آن در فضای مجازی، محدودیتهای جدید برای خودروهای پلاک شهرستان و افزایش دو برابری عوارض تردد به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
واکنش وزیر کشور
اسکندر مومنی، وزیر کشور، در واکنش به این طرح گفت که از طریق رسانهها این خبر را دریافت کرده است، اما به گفته او، هنوز این موضوع از طریق مجاری رسمی به وزارت کشور اطلاع داده نشده است. او افزود: «اگر واقعاً این تصمیم اجرایی شود، مخالف آن هستیم. چون این طرح نه تنها مشکل ترافیکی یا آلودگی هوا را حل نمیکند، بلکه به نظر میرسد این تصمیم بیشتر جنبه درآمدی دارد و ارتباطی با مسائل اجتماعی ندارد.»
وزیر کشور تأکید کرد: «ما باید به حقوق مردم احترام بگذاریم. وقتی مردم خودرویی خریداری کردهاند، مالیات و عوارض آن را پرداخت کردهاند و هیچکسی به آنها نگفته که محدودیتهایی برای تردد در برخی از مناطق تهران دارند. نمیتوانیم قوانین را به راحتی تغییر دهیم و شرایط زندگی مردم را دچار بیثباتی کنیم.»
او همچنین هشدار داد که اگر دیگر شهرها هم چنین تصمیماتی بگیرند، ممکن است وفاق بین شهرها از بین برود و یک واگرایی در سطح کشور ایجاد شود.
واکنش رئیس شورای شهر تهران
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در پاسخ به اعتراضات وزیر کشور گفت که این طرح در راستای بازدارندگی و کاهش حضور خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک تدوین شده است. او توضیح داد که نرخ پایه ورود به طرح ترافیک برای تمامی خودروها از ۷۵ هزار تومان به ۱۱۲ هزار تومان افزایش یافته است و اقشار خاص همچنان از تخفیف برخوردار خواهند بود.
چمران افزود: «در برخی مواقع، خودروهای پلاک شهرستان به تهران میآیند و بیش از ۱۰ روز در تهران میمانند. حتی برخی از آنها در خودروهایشان استراحت میکنند. اگرچه بعضیها معتقدند که این طرح ممکن است باعث مشکلات حقوقی شود، اما باید گفت که این تفاوتها در نرخ عوارض برای خودروهای پلاک شهرستان به دلیل شرایط خاص آنها در نظر گرفته شده است.»
او همچنین اشاره کرد که اگر این موضوع در آینده به سایر شهرها تسری یابد، هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است و در صورتی که نیاز باشد، برای وزیر کشور توضیحاتی خواهند داد.