جورجتو جوجارو متولد۷ اوت ۱۹۳۸ ، طراح خودرو ایتالیایی در سال 1938 در گارسیو، حدود 60 مایلی جنوب تورن متولد شد. او طراح بسیاری از ابرخودروها و وسایل نقلیه محبوب امروزه می باشد. او در گارسیو در شهرستان کونئو در استان پیه مونته Garessio, Cuneo, Piedmont ایتالیا به دنیا آمد. در سال 1999 به عنوان طراح خودروی قرن انتخاب و در سال 2002 به تالار مشاهیر خودرو معرفی شد.
او فقط طراح خودرو نیست. طراحی های جوجارو به لطف بخش طراحی صنعتی ایتال دیزاین Italdesign فراتر از صنعت خودروسازی است. درآن زمان او در سال 1983 بدنههای دوربین برای شرکت نیکون، Nikon ، قطارهای متروی ریاض، یک دستگاه قهوه ساز حرفه ای، یک صندلی دندانپزشکی، چندین تفنگ Beretta، چرخ خیاطی را طراحی کرد. تراکتور، موتور سیکلت و استادیوم تیم فوتبال یوونتوس در تورین، و شاید غیرمنتظره ترین – شکل ماکارونی بنام مارلی را طراحی کرد. ناوبری پورتو سانتو استفانو، Porto Santo Stefano و در سال 2003 ابزارآلات کلیسای جامع لوزان Lausanne (متشکل از حدود 7000 لوله) را طراحی کرد. او همچنین چندین مدل ساعت برای سیکو ، و عمدتاً کرنوگراف های مسابقه ای، مبلمان اداری برای شرکت Okamuraرا طراحی کرده است. از نظر او این طراحی ها راه بسیار خوبی برای پر کردن زمانهای مرده بین پروژههای خودرو بود. اما فرآیند خلاقانه و تکنیک دقیقاً مشابه خودرو است، هیچ تفاوتی وجود ندارد. جوجیارو میگوید: “این طراحی ها لذت بخش تر است، زیرا به من اجازه میدهد از مشکلات معمولی طراحی اتومبیلها که پر از قوانین و مقررات هستند فرار کنم.”
در سال 1967، در سن 29 سالگی اما با 12 سال تجربه کاری، شرکت طراحی خود به نام ایتال دیزاین را راه اندازی کرد و با سرعت به سمت خودروهای تولید انبوه حرکت کرد و با همین خودروها بود که مردم دنیا می توانستند به نقاط مختلف بروند.
اولین خودروهای جورجتو مانند کوپههای سری 105/115 آلفارومئو، Alfa Romeoو یا De Tomaso Mangusta، Iso Grifo و Maserati Ghibli. اغلب دارای شکل های قوسی و منحنی بودند. اواخر دهه 1960، جوجارو به طور فزایندهای طرحهای زاویهدار طراحی می کرد که در دوران “folded paper” کاغذ تا شده در دهه 1970 به اوج خود رسید. طرحهای صاف مانند BMW M1، Lotus Esprit S1 و Maserati Bora بعد از آن ایجاد شدند. او در اوایل دهه 1990 دوباره در طراحی هایش تغییر داد و با Lamborghini Calà, Maserati Spyder, and Ferrari GG50لامبورگینی کالا، مازراتی اسپایدر و فراری GG50،اشکال منحنیتری را ایجاد کرد
.
جورجتو بیشتر برای DMC DeLorean ( خودرو اسپورت موتور عقب) شناخته شده است. این خودرو که در زمان خود به دلیل طراحی منحصر به فرد خود قابل توجه بود، به طور برجسته در مجموعه فیلم های پرفروش هالیوود به نمایش درآمد. موفق ترین طراحی تجاری او فولکس واگن گلف Mk1 بود.
در سال 1976، جورجتو تاکسی جدیدی را با توجه به هنرهای جدید (MOMA) Museum of Modern Art طراحی کرد که بعدها در سال 1978 به لانچیا مگا گاما ( خودروی کوچک جعبه ای شکل )تبدیل شد .لانچیا مگا گاما بر طراحی خودروهای آینده تاثیر بسزایی گذاشت. فیات در سال 1978 به ایتال دیزاین Italdesign سفارش طراحی خودروی ای را داده بود. خودروی 4 متری، سقف بلند، نقطه h بلند ،چند منظوره و طراحی تک فضایی ،اما در نهایت تصمیم گرفته شد که این خودرو برای تولید ریسک و خطر دارد.
جورجتو جوجارو در “تالار مشاهیر خودرو” دیترویت به مقام افتخاری رسید
در 15 اکتبر، جورجتو جوجارو در تالار مشاهیر خودرو جایگاه افتخاری دریافت کرد و نام او برای همیشه در میان شخصیتهایی که به عنوان برجسته ترین خودروسازان بوده اند، باقی خواهد ماند. به غیر از جورجتو جوجارو، شش شخصیت برجسته دیگر دنیای خودرو، از جمله جووانی آنیلی، بنیانگذار فیات، و دو برادر، آندره و ادوارد میشلن، بنیانگذار میشلن، در مراسم اهدای جوایز و در میان بیش از 500 مهمان حضور خواهند داشتند. در پایان این مراسم که در دیربورن (MI) در تالار مشاهیر تاریخی برگزار می شود، لوح یادبودی با امضای 7 برنده جایزه گذاشته خواهد شد. قبل از این هم به منظور ادای احترام به جوجارو مراسم هایی برگزار شده بود از جمله ، تقدیر از او به عنوان طراح خودرو قرن که در لاس وگاس در سال 1999 برگزار شد و تقدیر در تالار مشاهیر صنعت خودروسازی اروپا در سال 2000 و مراسمی که در نمایشگاه بین المللی خودرو ژنو را برگزار شد.
GFG Style
بیش از 50 سال تجربه در طراحی خودرو
جورجتو جوجارو یک شخصیت معروفی است که دیدگاههای او در سطح بینالمللی نه تنها در مورد خودرو و طراحی، بلکه در مورد امور جهانی نیز بررسی میشود. سخنرانی های او در کنفرانس بین المللی طراحی در آسپن (کلرادو) Aspen (Colorado) و کنگره های جهانی ICSID (شورای بین المللی انجمن های طراحی صنعتی) در میلان در سال 1983 و ناگویا Nagoya در سال 1989 و گزارش سال 1989 او در پاریس در مورد آینده اتومبیل ها «Assises Mondiales de l’Automobile» مورد توجه واقع شده است. در سال 1985 جوجارو به عضویت کمیته مدیریت ADI (انجمن طراحی صنعتی ایتالیا) انتخاب شد و دوره ای را در زمینه طراحی در دانشکده معماری در تورین Turin برگزار کرد.
جورجتو در یک خانواده هنرمند بدنیا آمده بود. پدر بزرگش لوئیجی Luigi نقاش دیوارهای کلیسا بود و پدرش ماریو Mario در زمینه ی هنر تزئینی مذهبی و نقاشی رنگ روغن مهارت داشت. او در چنین خانواده هنرمندی ناخودآگاه و بر حسب استعدادش به سمت حرفه اش کشیده شد.
جورجتو پس از نقل مکان به تورین، از بین هنر، (در مدرسه تخصصی با کلاس های روزانه) و طراحی فنی( کلاسهای عصرانه ) با توجه به کلاس های هنری اما طراحی فنی را انتخاب کرد. ژوئن 1955 نقطه عطفی برای او بود. جورجتو به ترسیم اتومبیل علاقه داشت و نقاشی های او توسط دانته جاکوزاDante Giacosa ، مدیر فنی فیات، در نمایشگاه پایان سال دوره طراحی فنی دیده شد. جاکوزا چشمانی تیزبین داشت و به سرعت استعدادی را در پشت این طرح ها مشاهده کرد و در سپتامبر 1955، جورجتو در بخش مطالعات طراحی خودروی ویژه آن به رهبری فابیو لوئیجی راپی Fabio Luigi Rapiبه فیات پیوست.
دهه 1960
او که هرگز فکر نمی کرد بتواند در شرکت مهم و عظیمی مانند فیات کار و رشد کند ، به زودی توانست پله های ترقی را از آنجا آغاز کند و قدم بزرگی را شروع کرد و در دسامبر 1959 رئیس مرکز استایلینگ برتونBertone Styling Centre شد. Nuccio Bertone نوچیو برتونه کسی بود که متوجه استعداد ذاتی جوجارو شد و برای بالفعل شدن این استعداد تمام امکانات و موقعیت ها را برای این پسر مستعد بیست و یک ساله سرمایه گذاری و ایجاد کرد و نتایج عالی ، پاداش این کار پر ریسک و تصمیم ظاهراً خطرناک او بود. در همان زمان، جوجارو به راحتی تصدیق کرده بود که حرفه خود را به عنوان یک طراح مدیون نوچیو برتونه است. به خاطر راهنمایی ها و توصیه هایش و اعتمادی که به او کرده بود و به او اجازه داده بود تا جایگاهی برای خود در صحنه طراحی تورین Turin ایجاد کند.
پس از شش سال سخت، در نوامبر 1965، جورجتو برای پیوستن به مدیریت Ghia، (یکی دیگر از شرکتهای سازنده مربی) مرکز استایلینگ برتون را ترک کرد. در انجا او مسئول مرکز استایل و بخش نمونهسازی بود . قدمت مازراتی گیبلی و د توماسو مانگوستا Maserati Ghibli and De Tomaso Mangustaبه این دوره بازمیگردد (هر دو در نمایشگاه موتور تورین در سال 1966 ارائه شدند). برخی از نمونه های اولیه تحقیقاتی که در حین کار برای Ghia توسعه یافته اند، شامل فیات 850 ونسا Fiat 850 Vanessa (1966) و اولدزموبیل تورنادو ثور Oldsmobile Toronado Thor (1967) هستند. در مورد خودروهای تولیدی نیز می توان به ایسوزو 117 کوپه Isuzu 117 coupe (1966) و ایزو ریولتا فیدیا Iso Rivolta Fidia (1967) اشاره کرد. این شرکت بسیار پر ثمر و خلاق بود، اما جوجارو بیشتر تمایل به استقلال داشت و با ورود مالکین جدید تنش هایی ایجاد شد.
از دهه 70 تا 90
در 7 فوریه 1967، جوجارو اولین شرکت خود را به نام Ital Styling تأسیس کرد. او به کار با Ghia به صورت مستقل ادامه داد،و همیشه برای خلق طرح های ناشناخته و جدید آماده بود. . او دست آوردهای حرفه ای و مالی خود را در یک چالش جهانی سرمایه گذاری کرد ویک شرکت خدمات حرفه ای برای صنعت خودرو بنام ITALDESIGN و تحت علامت تجاری ITALDESIGN-GIUGIARO، متولد شد. جوجارو به طور رسمی بیش از 200 خودرو را طراحی کرده و سپس به تولید انبوه رسیده است، علاوه بر این، بسیاری از خودروهای دیگر را برای تولیدکنندگان برتر جهان توسعه داده است.
دهه 2000
جورجتو جوجارو در نمایشگاه بینالمللی خودرو ژنو در سال 2002 از آلفارومئو بررا Alfa Romeo Brera رونمایی کرد، یک کوپه دو نفره به علاوه یک اتاق برای دو کودک، با بدنه کاملاً فیبر کربنی و یک هشتی وسط جلو V شکل قدرتمند 90 درجه. موتور سیلندر بیش از 4000 سانتی متر مکعب با قدرت 400 اسب بخار مشخصات این خودرو است.
این خودرو به عنوان “ماشین نمونه اولیه سال” و “بهترین نمونه اولیه خارجی” توسط مجله بین المللی Automotive News جایزه دریافت کرد. این خودروی آنقدر موفق و مورد پسند بود که در سال 2005 به عنوان وارث GTV وارد بازار شد.