آیا با انویدیا آشنا هستید؟
اگر اخبار دنیای تکنولوژی و سهام را دنبال کرده باشید، احتمالا نام انویدیا به گوشتان خورده است. این شرکت در دنیای سختافزار و نرمافزار نقش مهمی ایفا میکند و محصولاتی که تولید میکند، توسط برخی از بزرگترین خودروسازان جهان مانند تسلا، ولوو، جگوار لندرور، مرسدسبنز، بیوایدی و هیوندای استفاده میشوند.
در دنیای آینده، که TOPS (ترا عملیات در ثانیه) به اندازه اسببخار و مصرف سوخت اهمیت خواهد داشت، میتوان گفت انویدیا به یکی از بازیگران اصلی صنعت خودرو تبدیل خواهد شد. بنابراین توجه به این شرکت، ضروری به نظر میرسد.
پردازشهایی برای ثروت بیشتر
صنعت خودروهای خودران نیاز به پردازشهای پیچیده و قدرتمند دارد و به همین دلیل، این بخش تبدیل به یک بازار بزرگ برای انویدیا شده است. ارزش سالانه این بازار به ۵ میلیارد دلار میرسد. علی کنی، مدیرکل و نایب رئیس بخش خودرو در انویدیا، در سخنرانی خود در CES لاسوگاس اعلام کرد که تنها کمتر از ۱۰ درصد از بازار خودروها، سیستم خودران سطح ۲ را ارائه میدهند.
انویدیا در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد و هدف اولیه آن ساخت واحدهای پردازنده گرافیکی GPU بود. این چیپها باعث شد که گرافیک کامپیوترهای خانگی و کنسولهای بازی بهطور چشمگیری بهبود یابد. از آن زمان، این چیپها به گزینهای مناسب برای محاسبات پیشرفته هوش مصنوعی تبدیل شدهاند.
انویدیا و هوش مصنوعی
یکی از بزرگترین مزیتهای انویدیا در زمینه هوش مصنوعی است که باعث رشد چشمگیر ارزش سهام این شرکت شده است. ارزش کنونی انویدیا به ۳.۳ تریلیون دلار رسیده است. اما مسیر این شرکت در صنعت خودرو تقریبا به طور تصادفی آغاز شد؛ زیرا خودروسازان اولیه مانند آئودی، درخواست ساخت چیپهای سیستمهای اطلاعاتی سرگرمی را به این شرکت ارسال کردند.
کنی توضیح میدهد که نمایشگرهای داخل خودروها نیازمند گرافیک بالا هستند و اینجا بود که انویدیا توانست نقش خود را در صنعت خودرو ایفا کند. بهمرور زمان، خودروسازان متوجه شدند که خودروهای خودران نیاز به پردازشهای پیچیدهتری دارند و این موضوع فرصت بزرگی برای انویدیا به وجود آورد.
هوش مصنوعی برای خودرانسازی
خودروهای خودران نیاز به محاسبات هوش مصنوعی بسیاری دارند. این فناوری باید در فضایی ابری توسعه یابد و دادههای مصنوعی برای تست سناریوهای مختلف تولید شود. انویدیا در این زمینه به شدت پیشرو است و سیستمهای نرمافزاریاش میتوانند از راه دور بهروزرسانی شوند. انویدیا سه محصول اصلی در این حوزه دارد: درایو AGX (کامپیوتر داخل خودرو)، DGX (کامپیوترهای ابری برای مدلهای هوش مصنوعی)، و سیستمهای شبیهساز.
کنی به چالشهای بزرگی که صنعت خودرو برای تغییرات در نرمافزارهای خود دارد اشاره میکند و اظهار میدارد که با وجود بوروکراسیهای پیچیده، خودروسازان بهتدریج در حال پذیرش تغییرات هستند.
تأثیر تسلا و چینیها بر صنعت خودرو
کنی به تاثیر تسلا بر صنعت خودرو اشاره میکند که بهجای استفاده از چیپهای ارزانقیمت در خودروهای مختلف، همواره از چیپهای کارآیی بالا استفاده کرده است. این شیوه باعث شد که تسلا بتواند خودروهای خود را بهطور مداوم با نرمافزارهای جدید بهروزرسانی کند.
او همچنین به چالشهای رقابتی با برندهای چینی اشاره میکند که نرمافزارهای خودران بسیار پیشرفتهای تولید میکنند و خودروسازان را وادار به تغییر سریعتر در فرآیندهای تصمیمگیری میکنند.
چالشها و فرصتها
چالشها در مسیر هوشمندسازی صنعت خودرو بسیاری است. مشکلاتی نظیر تأخیر در عرضه محصولات و ناتوانی خودروسازان در درک نیازهای جدید نرمافزاری، از جمله این مشکلات است. اما کنی معتقد است که صنعت خودرو بهتدریج از این چالشها عبور خواهد کرد و تیمهای بیشتری در حال آموزش و یادگیری برای مواجهه با این تغییرات هستند.
کنی همچنین تاکید میکند که انویدیا در حال همکاری نزدیک با خودروسازان است و از پکیج محصولات خود برای کمک به حل این مشکلات استفاده میکند. در آینده، محاسبات ابری و سیستمهای شبیهسازی برای صنعت خودرو اهمیت بیشتری خواهند داشت و این مسیر، فرصتهای فراوانی را برای انویدیا به همراه خواهد داشت.