جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

ایگل؛ نماد تحول کرمان موتور در صنعت خودروسازی

ایگل؛ نماد تحول کرمان موتور در صنعت خودروسازی

خودرو ایگل به عنوان سدان ملی شرکت کرمان موتور، با بهره‌مندی بیش از ۸۰ درصد از قطعات و مجموعه‌های تولید داخلی، به نمادی از دوران گذار این شرکت از مونتاژکاری به خودروسازی تبدیل شده است. از زمانی که واژه “خودروی ملی” با خودروهایی مانند سمند وارد دایره لغات صنعت خودروی ایران شد، این صنعت مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است. در این سال‌ها اگرچه تعداد خودروسازان ایرانی از تعداد انگشتان دست فراتر رفته است، اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند به طور کامل از فضای مونتاژکاری خارج شده و خود را به جمع خودروسازان واقعی پیوند دهند.

ایگل: محصول نمادین کرمان موتور

این چالش، که در صنعت خودروی ایران به یک رویه تبدیل شده، باعث شده است تا هر شخصی با صرف چند ده میلیارد تومان، به راحتی مجوز تاسیس یک شرکت خودروسازی را با همکاری برندهای چینی دریافت کند. این موضوع مشکلات و چالش‌های زیادی را برای کشور ایجاد کرده است که پرداختن به آن‌ها در این یادداشت نمی‌گنجد.

با این حال، در میان خودروسازان فعال در کشور، برخی شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری‌های عظیم برای خروج از مونتاژکاری کرده‌اند. یکی از این شرکت‌ها، کرمان موتور است که علی‌رغم سال‌ها فعالیت در زمینه مونتاژ خودرو، از سال‌ها پیش تلاش کرده است تا به یک خودروساز واقعی تبدیل شود. اکنون، اولین محصول تولیدی این شرکت با شاخص تولید صنعتی بیش از ۸۰ درصد، در آستانه ورود به بازار خودرو قرار دارد. واژه I.P.I که مخفف “Itemize Price Indices” است، به معنی شاخص‌های ارزش جزء به جزء و معرف ارزش فعالیت‌های مهندسی، تدارکاتی و هزینه‌های ساخت یک مجموعه شناخته می‌شود.

خودروی ایگل کرمان موتور با شاخص تولید ۸۷ درصد، اولین سدان ملی این شرکت است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بهره‌گیری از زنجیره تأمین داخلی تولید شده است. این پروژه که از سال ۱۳۹۶ آغاز شد، در ابتدا با چالش‌هایی مانند تحریم‌ها روبه‌رو بود، اما کرمان موتور با خریداری پلتفرم جک J۴ و انتقال کامل دانش فنی آن به ایران، گام بزرگی در راستای تولید خودرو برداشت. نتیجه این تلاش‌ها، تولد سدانی اقتصادی بر پایه جک J۴ است که ایگل نام دارد و به زودی جایگزین نمونه چینی آن خواهد شد.

ایگل؛ آغاز مسیری نو در خودروسازی کرمان موتور

خودروی ایگل با داخلی‌سازی بیش از ۸۰ درصد، باید به عنوان نمادی از دوران گذار کرمان موتور به خودروسازی در نظر گرفته شود؛ دورانی که تنها به همین مدل محدود نخواهد ماند. برنامه‌هایی که در یک یا دو سال اخیر در این شرکت به اجرا درآمده، نشان می‌دهد ایگل تنها یک محصول نیست، بلکه نقطه شروعی برای تولید خودروهای داخلی بر اساس زنجیره تأمین داخلی است. هاچ‌بک شادو و یک محصول جدید در رده SUV به‌زودی بر اساس این پلتفرم در کرمان موتور تولید خواهند شد، تا مسیری که با ایگل آغاز شده، با این خودروها ادامه یابد.

این مسیر که تا سال ۱۴۰۷ برنامه‌ریزی شده، طبق اظهارات مدیرعامل کرمان موتور، نشان می‌دهد که این شرکت با توسعه سه پلتفرم جدید، هشت محصول جدید را با داخلی‌سازی بیش از ۵۰ درصد به بازار عرضه خواهد کرد.

آنچه تاکنون در کرمان موتور رقم خورده، تحقق برنامه‌های آتی این شرکت را ملموس‌تر از همیشه نشان می‌دهد. روندی که این شرکت در سال‌های اخیر طی کرده، گواهی بر این است که با سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در صنعت خودرو، حتی بدون حمایت کامل دولت، می‌توان به اهداف بلندپروازانه دست یافت

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار