لامبورگینی مارزال بهدلیل تک نسخه بودن، جزو کمیابترین خودروهای جهان است که حتی برای ثروتمندان دلاری نیز خرید آن غیرممکن است.
لامبورگینی مارزال یک خودروی مفهومی است که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۶۷ توسط لامبورگینی معرفی شد. طراحی این خودرو توسط مارچلو گاندینی از برتونه انجام شده بود. اگرچه تولید مارزال تنها به یک دستگاه محدود شد، اما این خودرو الهامبخش طراحی مدلهای بعدی لامبورگینی مانند اسپادا بود.
در زمان معرفی، استایل مارزال کاملاً رادیکال به نظر میرسید. این خودرو با درهای بال مرغ دریایی و یک موتیف شش ضلعی برجسته در سرتاسر بدنه، از جمله پنجره عقب، تزئینات داخلی و چرخهای منحصر به فرد منیزیم کامپانیولو، بهشدت متمایز بود. دیگر ویژگیهای طراحی نوآورانه شامل روکش داخلی نقرهای و شش چراغ جلو باریک در دماغه نازک و گوهای شکل بود.
مارزال مدتها در موزه مطالعات طراحی برتونه نگهداری میشد و سپس در حراج RM Sotheby’s Villa d’Este در ۲۱ مه ۲۰۱۱ به قیمت ۱٬۵۱۲٬۰۰۰ یورو به فروش رسید.
تأثیر ماندگار مارزال بر صنعت خودرو
لامبورگینی مارزال از یک موتور ۴٫۰ لیتری شش سیلندر خطی با ۱۷۵ اسب بخار قدرت بهره میبرد که حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده بود. این موتور توسط جیامپائولو دالارا طراحی شد و بر اساس پلتفرم ۱۲ سیلندر لامبورگینی، به یک جعبهدنده ۵ سرعته متصل بود.
این خودرو از سه کاربراتور وبر ۴۰ DCOE استفاده میکرد و ورودیهای هوا مستقیماً در پشت سر سرنشینان عقب قرار داشت. موتور بهصورت عرضی در قسمت عقب خودرو و پشت محور عقب نصب شده بود و جعبهدنده آن از میورا بود.
شاسی مارزال بر اساس شاسی میورا طراحی شده بود که ۱۲۰ میلیمتر گسترش یافته بود. فاصله بین دو محور ۲٬۶۲۰ میلیمتر بود و کاپوت جلو از آلومینیوم ساخته شده بود. وزن ناخالص خودرو ۱٬۲۲۰ کیلوگرم بود.
سیستم تعلیق، فرمان و ترمزهای مارزال همه از میورا تولیدی گرفته شده بودند. با این حال، طراحی بدنه مارزال باعث محدودیت در حرکت سیستم تعلیق نسبت به میورا میشد.