- با موتور سرد راه میافتید: بله میگوید این موضوع مربوط به موتورهای کاربراتوری است و حالا سامانه پاشش مستقیم با افزودن کمی بنزین بیشتر خیلی زود موتور را به درجه حرارت 40 درجه سانتیگراد میرساند؛ اما بدانید که همین پاشش بیشتر سوخت روانکارها را بخار میکند و به دیواره سیلندرها آسیب میزند. پس وقتی خودرو را روشن کردید کمی صبر کنید بعد راه بیفتید.
2. با موتور داغ به رانندگی ادامه میدهید: در روزهای بسیار گرم پیمودن مسافت خیلی طولانی برای واترپمپ و ترموستات و سرسیلندر مضر است و میتواند کلی هزینه روی دستتان بگذارد. همیشه سطح مایعات خنککننده را هم چک کنید. تصور کنید در یک روز گرم، بعد از یک رانندگی طولانی در مسیر سربالایی قرار میگیرید و کولر هم میگیرید، خب قطعات خودرو هم یک طاقت خاصی دارند.
3. به علائم روی داشبورد توجهی ندارید: داشبورد خودرو به هیچ عنوان برای دکور ساخته نشده، حین رانندگی هرازگاهی نگاهی به درجههای روی داشبورد پشت فرمان بیندازید؛ مخصوصاً چراغ چک و چراغ روغن را خیلی جدی بگیرید. معمولاً خیلی کم پیش میآید کارتان به تعمیرگاه بیفتد اگر به موقع تعمیرات دورهای را انجام داده باشید.
4. دنده معکوس زیاد میکشید: بدتر این حالت موقعی است که خودرو هنوز در حال حرکت رو به جلو است و شما دنده پایینتر میزنید؛ معمولاً همان جا اتفاقی نمیافتد اما این عادت بد، پیامدهای خودش را دارد. البته خودروهای اتومات جدید به امکانات خاصی موسوم به reverse-inhibit مجهز هستند که آسیب را کم میکند اما به هر حال پیامد دارد. در مدلهای قدیمیتر به سیستم انتقال قدرت [گیربکس] آسیب میزند.
5. تا چراغ باک روشن نشود پمپ بنزین نمیروید: موضوع فقط در راه ماندن و دبه بنزین بالا بردن نیست، سر راه باک تا موتور قطعاتی مثل فیلتر، کنیستر و… نصب هستند که مهمترین آسیب را پمپ سوخت میبیند. این پمپ با بنزین خنک میماند و خود بنزین برای آن جنبه روانکاری دارد. تعویض آن هم بین کلی خرج دارد.
6. موقع رد شدن از چالهها و سرعت گیرها عین خیالتان نیست: چالهها در کشور آمریکا سالانه 3 میلیارد دلار خسارت به خودروها وارد میکنند. از تایرها گرفته تا چرخها، لوله اگزوز، سیستم تعلیق و حتی بدنه و شاسی.
7. صدایهای غیرطبیعی را جدی نمیگیرید: درد در انسان نشانه بیماری است و صدای غیرطبیعی هم برای خودرو نشانه وجود یک عیب است. خودروی شما با زبان بیزبانی به شما حالی میکند که یک جای کار عیب دارد. ممکن است شما با شنیدن آن تشخیص ندهید که عیب کار کجاست اما متخصص میتواند. معمولاً عیب گیربکس از نوع زوزه است در حالی که عیب تسمهها بیشتر از نوع جیغ است، تقتق به موتور ربط پیدا میکند و … اگر فکر میکنید خودش از بین میرود سخت در اشتباه هستید.
8. با آب جوش به جان یخ روی خودرو میافتید: این روزها دیگر شیشه خودرو فقط شیشه خالی نیست، انواعی از آنتنها، بخاریهای ریز جاسازی شده در شیشه و غیره وجود دارند که وقتی شیشه یخ میزند و شما روی آن آب جوش میریزید، دیگر به روز اول باز نمیگردند.
9. از ترمز دستی استفاده نمیکنید: با این کار فشار سرازیر و سربالایی به جای آنکه روی چرخها و ترمزها باشد روی سیستم انتقال قدرت و چرخ دندههای گیربکس است. این عادت بد به تدریج نتایج خودش را نشان میدهد.
10. از روغن توصیه شده کارخانه استفاده نمیکنید: کمترین کاری که در حق خودرویتان میتوانید انجام دهید، تعویض به موقع روغن و آن هم استفاده از روغنی است که خود کارخانه توصیه کرده است. چون هر موتوری با ویسکوزیته [چسبناکی] خاص خودش کار میکند و از همه بیشتر 10W-30 رایج است. استفاده از روغن نامناسب، علاوه بر نشت، صدای غیرطبیعی و مصرف بالاتر سوخت میتواند باعث آسیب به خود موتور شود.
11. بنزین نامناسب میزنید: در اکثر کشورها دنیا درصد خلوص، اُکتان و خیلی از ویژگیهای بنزینها با هم فرق میکند، برای همین بهتر است توصیه کارخانه را رعایت کنید و استانداردهای سوخت را جدی بگیرید. بنزین نامناسب به سامانه پاشش سوخت و پمپ سوخت و فیلتر بنزین آسیب میزند و گاهی تا چند میلیون تومان خرج روی دست شما میگذارد. در خودروهای جدیدتر بنزین نامناسب روی کاتالیک کانورتور اثر نامطلوب دارد. ماشین خوب میخرید اما بنزین بد به خورد آن میدهید!
12. برای زمستان تایر زمستانی زیر پای خودرو انداختید و حالا حال عوض کردنش ندارید: بله حق با شماست مردم کمتر پیش میآید که چهار حلقه لاستیک زمستانی بخرند و در زمستان آنها را جایگزین کنند اما به هر حال این هم یکی از اشتباههای رایج در نگهداری از خودرو است.
13. دیر به دیر کارواش میروید: تمیز نگه داشتن خودرو فقط برای حفظ ظاهر نیست، چون جلوی آسیب را میگیرد. بهموقع نشستن خودرو، خوردگی و زنگزدگی ایجاد میکند مخصوصاً زیر خودرو. در مناطق پردرخت و جایی که پرندگان زیادی دارد، مدفوع اسیدی این پرندگان قاتل رنگ خودرو و پوششهای بدنه است. در مناطق ساحلی هم نمک و شن و ماسه به جان بدنه و رنگ خودرو میافتد. در مناطق کوهستانی هم ضدیخهای جادهای آفت جان خودروهاست.
14. از مواد شوینده نامناسب استفاده میکنید: با همان شویندههایی که ظرف خانه را میشوید نباید به جان خودرو بیفتید. خودرو هم برای خودش مواد شوینده خاص دارد. بیشتر باید به اسیدی و قلیایی بودن این مواد شوینده توجه کنید. داخل خودرو و روی داشبورد و تودریها هم مواد تمیزکننده خاص دارند و نمیتوان از هر ماده براقکننده یا شویندهای استفاده کرد. موقع رفتن به کارواش هم این موضوع را در نظر داشته باشید که کارواشی که میروید برای اندازه خودروی شما مناسب باشد.
15. توجهی به باد تایرها ندارید: معمولاً بعد از مدتی باد تایرها کمی میشود. ترکیدگی در سرعت بالا بسیار خطرناک است و بیشتر زمانی اتفاق میافتد که باد تایرها کم یا زیاد است.
16. آفرودباز هستید و از هر نوع آب و گلی رد میشوید: آب از یک عمقی بیشتر باشد به سیلندرها آسیب میزند و ممکن است در پیستونها هیدرولاک به وجود آورد، خودروی شما میخواهد هر خودرویی باشد، گول تبلیغات تلویزیونی را نخورید. خودروهایی که در عمق زیاد رانده میشوند یا در سیل میمانند، میلیونها تومان آسیب به خودرو وارد میکنند.
17. ترمزهای شدید میگیرید: ترمزهای شدید باعث گرمای شدید در قطعات مرتبط مثل تایرها، چرخها و سیستم تعلیق میشود و به لنتهای ترمز آسیب وارد میآورد. ضمن آنکه زود به زود مجبور به تعویض لنت میشوید.
18. تعویض روغن را پشت گوش میاندازید: وقتی عمر روغن به آخر میرسد به لجن تبدیل میشود و این لجن در داخل موتور رسوب میکند. ابتدا از خودرو دود سفید مشاهده میشود بعد هم به قیمت پایان عمر سرسیلندر تمام میشود و خرج روی دستتان میگذارد.
19. به جای مواد خنککننده در رادیاتور آب میریزید: اگر ناچار شدید و در بیابان برای جلوگیری از خسارتهای بیشتر این کار را کردید عیبی ندارد اما در حالت عادی این کار اصلا درست نیست. کم شدن آب رادیاتور باید با آب مخصوص رادیاتور جبران شود. این آب رادیاتور مواد شیمیایی خاصی دارد که جلوی داغ شدن زیاد یا یخ زدن آب رادیاتور را میگیرد.
20. هرگز سری به داخل موتور نمیزنید و مایعات آن را چک نمیکنید: هر خودرو 6 مایع حیاتی دارد، روغن موتور، خنککنندها، روغن ترمز، روغن هیدرولیک، روغن فرمان و روغن گیربکس؛ البته اگر مایعات برف پاک کن را حیاتی حساب نکنیم. کم شدن این مایعات حتماً روی دست شما خرج میگذارد.
21. سرویسهای دورهای را پشت گوش میاندازید: شمع خودرو، تسمهها و … نیاز به بازدید دارند و بد نیست هر شش ماه یک بار یک آچارکشی صورت بگیرد. در برخی از کشورها، انجام سرویسهای دورهای یک امتیاز برای فروش خودروی دست دوم به حساب میآیند.
22. عاشق باربند و بار روی سقف خودرو هستید: بار اضافی و عدم توزیع مناسب آن روی خودرو روی درگ drag خودرو تأثیر نامطلوبی دارد. علاوه بر آسیب به سیستم تعلیق، فرمانپذیری خودرو را کاهش میدهد و احتمال سقوط و ایجاد حادثه هم دارد.
23. دستتان را از روی دنده بر نمیدارید: باور کنید وزن دست شما روی چنکگ و یقه دسته دنده اثر نامطلوب دارد. این کار باعث خوردگی و کاهش عملکرد مطلوب میشود.
24. پای چپتان را از روی کلاچ اصلا برنمیدارید: وقتی لازم نیست، پای خود را از روی کلاچ بردارید. چون وقتی برنمیدارید، کلاچتان درگیر میماند و زودتر خورده و فرسوده میشود. تعویض صفحه کلاچ علاوه بر اینکه وقتگیر است، خرج هم دارد.
25. به فیلتر هوای داخل خودرو بیاعتنا هستید: این فیلترها، سموم، مواد آلرژیزا، گرد و خاک، بوی نامطلوب و غیره را جذب میکنند، کسانی که بهموقع این فیلتر را عوض میکنند، خودرویی به مراتب زیباتر و سالمتری دارند.
26. برای فیلتر بنزین خیلی اهمیت قائل نیستید: معمولاً وقتی تعویض روغن انجام میدهید به طور طبیعی صافی روغن هم عوض میکنید اما در هر چند بار تعویض روغن باید صافی بنزین را هم عوض کنید. به طور عادی هر 60 هزار کیلومتر یا هر سه سال یکبار بد نیست صافی بنزین هم تعوض شود. صافی را که عوض نکنید به تدریج اشکالات کوچکی نمایان میشوند، مثل ریپ زدن، دیر روشن شدن، کم آوردن و غیره. صافی را که عوض نکنید، به تدریج آشغال سر از موتور در میآورد.
27. خودرو را به تعمیرگاههای غیرتخصصی و عمومی میبرید: ممکن است نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش گرانتر و از خودراضیتر باشند اما حداقل مطمئنتر هستند و پیگیری از مقامهای بازرسی و نظارتی بهتر است.
28. از قطعات یدکی متفرقه استفاده میکنید: اصلاً دنبال پیدا کردن قطعه ارزانتر نباشید، قطعه ارزانتر حتماً دلیلی برای ارزانی دارد. به احتمال زیاد، برای ارزانتر شدن از کیفیت زدهاند. قطعه نامطلوب به قطعات همجوار خود هم آسیب میزند.
29. خودتان را آدم فنی میدانید: هر چه خودروها جدیدتر میشوند، پیچیدگی آنها بالاتر میرود، هر چقدر هم که آدم فنی هستید، باور کنید که از همه مسائل یک خودرو با بیش از 12 هزار قطعه آشنا نیستید ممکن است ناخوداگاه آسیبی بزنید که جبران آن سنگین باشد.