جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، درباره آزادسازی واردات خودرو، اظهار داشت: باید بین آزادسازی کامل و ممنوعیت واردات خودرو، راه میانبری در نظر گرفته شود.
وی بیان کرد: باید امکان واردات خودرو در کشورمان فراهم شود، مشروط به اینکه در مقابل وارداتی که انجام می شود، باید صادرات قطعات خودرو و یا صادرات خودرو به خارج از کشور انجام شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه آزادسازی واردات خودرو چند مزیت دارد، گفت: در وهله اول با آزادسازی واردات خودرو، تولیدکنندگان داخلی خودرو میتوانند بخشی از تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند.
قادری ادامه داد: از سوی دیگر، آزادسازی واردات خودرو باعث می شود که حجم صادرات در کنار تقاضای داخلی خودرو افزایش یابد و این کار باعث می شود میزان تولید خودرو را افزایش پیدا کند و کاهش هزینههای تولید خودرو را نیز در پی خواهد داشت.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین آزادسازی واردات خودرو باعث میشود که تولیدکنندگان داخلی خودرو خودشان را در یک شرایط رقابتی ببینند و سعی کنند که کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند، از این طریق بازار داخلی خودرو هم رقابتی و از حالت انحصار فعلی خارج می شود و از طرف دیگر قدرت انتخاب مصرف کنندگان داخلی نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد.
مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید به مصوبات مجلس ایراد بگیرد و اگر معتقد هستند که مصوبات مجلس ایراد دارد، باید آن را به شورای نگهبان ارائه دهند
وی با اشاره به ایرادات هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح ساماندهی صنعت خودرو، اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید به مصوبات مجلس ایراد بگیرد و اگر معتقد هستند که مصوبات مجلس ایراد دارد، باید آن را به شورای نگهبان ارائه دهند.
قادری تاکید کرد: در صورتی که شورای نگهبان ایرادات هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه مجلس را مغایر با قانون اساسی و شرع مقدس تشخیص دهد، باید این موضوع را اعلام رسمی کند. بنابراین مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا میتواند ملاحظات خود را به شورای نگهبان ارائه دهد و اگر شورای نگهبان ایرادات آنان را وارد دانست و مصوبه مجلس را بر خلاف قانون اساسی و شرع مقدس اسلام تشخیص داد، مصوبه مجلس رد میشود اما مجمع نمیتواند در این باره رأسا عمل کند.