آپشن هایی که بیش از حد و قواره بزرگنمایی شده اند

به گزارش سایپانیوز، این روزها خودروها همه چیز دارند جز سینک آشپزخانه! [به استثنای وانت برقی ریویان] اما همه آپشن ها و امکانات جدیدی که در خودروهای مدرن نصب شده اند به یک اندازه مفید و کارا نیستند. برخی هم جز تبلیغ و هوچی گری نیستند. البته بین مشتریان خودروهای مدرن هم اتفاق نظر وجود ندارد و ممکن است برخی از این موارد برای برخی از مشتری ها خیلی هم جالب و دوست داشتنی باشند.

رقابت شدیدی هم بین خودروسازان برای ارائه فناوری های جدید وجود دارد. بعضی از این امکانات بیشتر برای رفاه و برخی هم برای بالا بردن ایمنی تعبیه شده اند. این جا اصلا صحبت از امکانات استاندارده شده ای مثل برف پاک کن و سامانه تهویه مطبوع نیست. شاید بدون سامانه کنترل درجه حرارت با دو ناحیه [دابل زون] عقب و جلوی سوا از سر کرد اما به هر حال تا حدودی کارایی دارد ولی آپشن ها و امکاناتی هست که مشتریان با آن مشکل پیدا کرده اند. به چند مورد ساده آن در زیر اشاره شده است.

یکی از این موارد،‌ سامانه کمک به راننده است و از جمله حفظ بین خطوط است به ویژه در سامانه های جدیدی که کنترل فرمان هم از اختیار راننده خارج می شود و داده های رسیده از سنسور و دوربین حکم می کند که فرمان خودرو بدون اختیار راننده تغییر جهت دهد یا خودرو را بین خطوط نگه دارد. گاهی این سنسورها یا دوربین ها علائم مربوط به خیابان را به ویژه در جاده های در حال تعمیر یا بخش هایی که خطوط مسیر در هم ادغام می شوند به درستی تشخیص نمی دهند و به اشتباه شما می خواهند شما را بین خطوط نگه دارند. ضمن آن که غیرفعال کردن آن هم در منوهای پیچیده و دشوار تعبیه شده است.

نمونه دیگر آن دکمه ای شدن دنده ها در خودروهای اتومات است. زمانی که دسته دنده وجود داشت، رانندگان بدون نیاز به نگاه کردن محل دسته دنده و با لمس خود دسته دنده می توانستند دنده را عوض کنند اما حالا که به صورت دکمه ای یا لمسی در آمده، راننده حتماً باید نگاه خود را از بیرون خودرو به سمت این دکمه ها تغییر دهد.

از موارد دیگر امکانات جدید مسیریاب ها و جهت یاب ها هستند که در اصطلاح به آن نویگیشن یا ناوبری هم می گویند. استفاده از کارپلی اَپل یا اندروید اتو خیلی به مسیریابی و جهت یابی کمک می کند اما سامانه های دیگری که خودروسازان به صورت کارخانه ای نصب می کنند، معمولاً خوب عمل نمی کنند. نمایندگی های خدمات پس از فروش هم برای روزآمدی این سامانه ها هزینه های هنگفت روی دست مشتری می گذارند.

برخی از مشتریان از وجود صفحه نمایش لمسی بزرگ روی داشبورد شاکی هستند و می گویند قرار نیست که فیلم یا سریال در آن دیده شود، قرار است در کوتاه ترین نگاه یا حتی بدون نگاه بتوان دکمه ها را روی صفحه نمایش پیدا کرد،‌ طوری که به رانندگی لطمه وارد نکند. در برخی از این صفحه نمایش ها دکمه های برگشت زیادی وجود دارد که حواس راننده را پرت می کند در برخی موارد همان دکمه های ساده هم کار را آسان می کرد و هم به ایمنی لطمه نمی زد.

اخیراً مفهومی به نام خودران [self-drive] هم توسط کمپانی هایی مثل تسلا باب شده و با نام های مختلفی مثل اتوپایلوت، سوپرکروز و یا هر چیز دیگری معرفی می شوند. تمام خودروسازان هم تأکید دارند که این سامانه ها هنوز به جایی نرسیده اند که کنترل و اختیار رانندگی را به طور کامل به دست بگیرند و همچنان مسئولیت با راننده است و در صورت تصادف،‌ از لحاظ حقوقی، راننده باید پاسخگو و هشیار باشد. در چند ماه اخیر مواردی از بی رویگی و استفاده نادرست از این سامانه که منجر به تصادف و خسارت شده گزارش شده است. به بیان خیلی ساده هنوز خودران در هیچ خودرویی به تکامل نرسیده و تمامی تبلیغات صورت گرفته کارایی هایی به این سامانه نسبت می دهند که هنوز به آن نرسیده اند.

برای شنیدن یک موسیقی خوب در خودرو نیاز به 36 بلندگو [اسپیکر] یا برندهایی گرانی مثل بوز [Bose]،‌ بنگ اند اولفسن [Bang & Olufsen] یا مکینتاش [McIntosh] نیست. شاید برای یک متخصص یا کارشناس اهمیت داشته باشد اما یک فرد عادی فرق بین 6 بلندگو و 36 بلندگو را با هم تشخیص نمی دهد.

برخی از مشتریان هم می گویند چه فایده ای دارد که سقف شیشه ای باشد اما مثل پنجره باز نشود. با این حال هنگام فروش یکی از آیتم هایی که روی آن تأکید می شود سقف ماه یا moonroof است. در حالی که گاهی لازم است که سقف بتواند 100 در 100 جلوی نور را بگیرد.

و آخرین مورد هم برخی از مشتریان می گویند سامانه روشن/خاموش که پشت چراغ قرمزها طولانی خودرو را خاموش می کند و با فشردن ترمز یا پدال گاز روشن می کند، هیچ تأثیر محسوسی روی کاهش مصرف سوخت ندارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *