چرا سهام خودرویی سبزپوش شد؟
دنیای اقتصاد – طی چند روز گذشته سهام خودرویی بار دیگر موردتوجه سهامداران قرار گرفتند. این امر به واسطه اخبار مساعد از بازگشت به مذاکرات برجامی و تصمیمهای خودرویی اخیر سیاستگذاران نشأت گرفته است. در گزارشهای قبل درباره ریسکهایی که این روزها گریبانگیر خودروسازان است، توضیحات مفصلی ارائه شده است. تحریمها، نوسانات نرخ ارز و قیمتگذاریهای دستوری از اهم ریسکهایی است که خودروسازان با آن مواجهند. درباره تحریمها، مشخص شدن زمان دور هفتم مذاکرات برجامی در ۲۹ نوامبر (۸ آذرماه) خودروسازان را بار دیگر امیدوار کرد. از طرفی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جلسهای که با حقوقیهای بزرگ بازار سهام داشت، عنوان کرد: به زودی خبر تغییر نظام قیمتگذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد. هفته گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این خصوص گفت: روش فعلی قیمتگذاری و فروش خودرو تقریبا مورد قبول هیچکس نیست، بنابراین تصمیمی گرفته شده که قیمت خودرو درب کارخانه به حدی برسد که خودروسازان زیان نبینند. این سخنان گرچه منجر به رشد سهام خودرویی و دلگرمی خودروسازان شد اما نشان از این دارد که دولت بار دیگر به جای حذف سیاستهای اشتباه دستوری با تغییر در فرمول قیمتگذاریها سعی در کاهش زیان خودروسازان و در نهایت رساندن آنان به سود دارد. به نظر میرسد بار دیگر دود این تصمیمها به چشم مصرفکنندگان خواهد رفت. با انتشار گزارش عملکردهای ۶ ماهه سه خودروساز بزرگ ایران، مشخص شد که این سه شرکت در ۶ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲/ ۴۲۶هزار دستگاه خودروی سواری تولید کردهاند. همچنین این گزارشها رشد درآمدهای عملیاتی را به واسطه رشد نرخ فروش محصولات نشان میدهد. اگرچه درآمدها و میزان فروش این سه شرکت در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه رشد قابل توجهی داشته اما به واسطه رشد هزینهها و در نهایت بهای تمام شده محصولات، این سه شرکت همچنان گرفتار زیان هنگفتی هستند.
براساس آخرین صورت مالی ارائه شده توسط شرکت ایرانخودرو که عملکرد شرکت در نیمه اول سال ۱۴۰۰ را نشان میدهد، این شرکت موفق به تولید ۲۰۶ هزار دستگاه خودروی سواری شده که این میزان تولید نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افت اندک ۷/ ۲درصدی همراه بوده است. این شرکت در ۶ ماه ابتدای سال ۵/ ۱۹۱هزار دستگاه خودرو در داخل کشور به فروش رسانده و ۳/ ۲هزار دستگاه به خارج از کشور صادر شده است. همچنین میزان موجودی شرکت در پایان ۶ ماه اول سال، ۱/ ۴۷هزار دستگاه خودرو بود که در انبارهای شرکت دپو شده است. بر این اساس شرکت در نیمه اول ۱۴۰۰ در مجموع ۶/ ۴۴هزار میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۹۱درصدی داشته است. از آنجا که رشد هزینههای تولید و فروش محصولات خودروسازان بلای جان این صنعت شده، بهرغم افزایش فروش محصولات شرکت در نیمه ابتدایی، بهای تمامشده فروش محصولات رقم ۴۶هزار میلیارد تومان بوده که این شرکت را به زیان ناخالص ۵/ ۱هزار میلیارد تومانی رسانده است. همچنین شرکت در ۶ ماه ۱۴۰۰ زیان خالص حدود ۵ هزار میلیارد تومانی داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش ۴۶ درصدی همراه بوده که موضوع قابل توجهی است.
رشد هزینهها زیان «سایپا» را افزایش داد
شرکت سایپا در ۶ ماه اول سال در مجموع ۵/ ۱۶۴هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد ۰۷/ ۲درصدی همراه بوده است. این شرکت در نیمه اول سال ۱۴۰۰معادل ۲/ ۱۷۱هزار دستگاه در داخل کشور به فروش رسانده و۲/ ۱هزار دستگاه به خارج از کشور صادر کرده است. همچنین میزان موجودی شرکت در پایان نیمه اول سال ۷/ ۳۹هزار دستگاه خودروی سواری بوده است. میزان فروش شرکت در مجموع در ۶ ماه امسال ۵/ ۱۶هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵/ ۱۹۴درصد رشد داشته است. این شرکت نیز به مثابه سایر شرکتهای خودروساز به دلیل رشد هزینههای تولید و فروش همچنان با رسیدن به سوددهی فاصله بسیار دارد و زیان ناخالص ۴۹۷ میلیارد تومانی داشته است. بهای تمامشده درآمدهای عملیاتی بهرغم رشد درآمدها نیز با افزایش ۱۸۳درصدی همراه بوده است. این شرکت برخلاف ایرانخودرو با رشد زیان خالص در ۶ ماه ابتدای سال همراه بوده است. شرکت در نیمه اول سال زیان خالص۹/ ۲هزار میلیارد تومانی رقم زده که رشد ۱۶ درصدی زیان شرکت نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان میدهد.
رشد ۲۰۷ درصدی درآمدهای «خپارس»
شرکت پارسخودرو در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۰، موفق به تولید ۸/ ۵۵هزار خودروی سواری شده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد حدود۸/ ۷درصدی همراه بوده است. شرکت در ۶ماه اول سال۴/ ۶۳هزار دستگاه خودروی سواری در داخل کشور به فروش رسانده است. این شرکت هیچ محصولی در این مدت به خارج از کشور صادر نکرده است. همچنین با پایان ۶ ماهه اول سال حدود ۱۲هزار دستگاه خودرو در انبارهای شرکت دپو شده است. میزان فروش شرکت در نیمه اول سال حدود ۴ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۲۰۷ درصدی داشته است، هرچند بهای تمام شده با رقم ۱/ ۴هزار میلیارد تومان شرکت را به زیان ناخالص ۲/ ۹۳میلیارد تومانی رسانده است. از طرفی با رشد هزینهها، شرکت در این دوره زیان خالص حدود ۳۱۳ میلیارد تومانی داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل زیان شرکت کاهش ۶۶ درصدی داشته است.