پیشرانه- تحت تأثیر استقبال و علایق مشتریان، تنوع و فراوانی کراساوورهای جمعوجور در سبد محصولات خودروسازان به شکلی جنونآمیز و غیرقابلمهار در حال افزایش است و درست همان لحظه که فکر میکنید دیگر امکان ندارد آنها بخواهند کراساووری جدید (و کوچکتر از ساختههای فعلی) را به طیف محصولات خود بی افزایند، خودروسازان به شما رو دست زده و سورپرایزتان میکنند!
به گزارش وبسایت خبری «پیشرانه» این حکایت در مورد هیوندای نیز صدق میکند چراکه بهتازگی این خودروساز کرهای اقدام به انتشار اطلاعات و تصاویر اولیه از کراساوور جمعوجور و جدید خود به نام هیوندای کسپر کرده است که طول، عرض و ارتفاع بدنه آن به ترتیب معادل ۳۵۹۵،۱۵۹۵ و ۱۵۷۵ میلیمتر بوده و میتوان آن را در سگمنت A (کلاس سوپرمینی) جای داد. چهارچرخ خودرو به گوشهترین نقاط بدنه هدایتشده تا بهترین فضاسازی و پکیجینگ ممکن برای خودرویی با چنین ابعاد و اندازهای رقم بخورد و حاصلش فاصله بین دو محور ۲۴۰۰ میلیمتری برای کسپر بوده است.
تا پیش از معرفی کسپر، این هیوندای ونیو (Venue) بود که عنوان “جمعوجورترین کراساوور هیوندای” را با خود یدک میکشید و در مقام مقایسه، بد نیست بدانید که طول، عرض و ارتفاع ونیو به ترتیب برابر با ۴۰۴۱، ۱۷۷۰ و ۱۵۶۵ میلیمتر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز برابر با ۲۵۲۰ میلیمتر است.
در اولین برخورد و با شنیدن نام Casper، شاید یاد و خاطره روحی مهربان و شخصیتی کارتونی (در فیلمی فانتزی به همین نام) در ذهن برخیها تداعی شود اما هیوندای میگوید که نام خودرو برگرفته از اصطلاح و فوتوفنی رایج در میان اسکیت برد سواران است که در آن، اسکیتبردسوار روی هوا چرخیده و سپس بر روی چرخها فرود میآید. به نظر میرسد گزینش چنین نامی برای این خودرو، در تناسب با ظاهر بامزه و جوانپسند و شمایلِ ماجراجوی آن بوده و همچنین با روحیات جامعه هدف اصلی خریداران این خودرو نیز تطابق و تناسب دارد.
کسپر همانند خودروهایی همچون i10 و سانترو بر روی پلتفرم K1 گروه هیوندای توسعهیافته است و بازهم مانند i10 با طیفی از پیشرانههای یک لیتری اقتصادی و کممصرف عرضه میشود که شامل یک قوای محرکه ۷۵ اسبی MPi در مدل پایه خودرو و یک پیشرانه توربوشارژردار ۹۹ اسبی با فناوری GDi برای تیپهای ردهبالاتر کسپر است. همچنین ممکن است که در بازار هند پیشرانههای ۱.۱ لیتری و ۱.۲ لیتری سری Kappa نیز برای کسپر قابل انتخاب باشند. علاوه بر اینها، زمزمههایی مبنی بر احتمال عرضه نسخه الکتریکی خودرو نیز به گوش میرسد که احتمالاً تعداد و تنوع بازارهای هدف کسپر را گسترش خواهد داد و شاید حتی پای آن را به بازار اروپا نیز باز کند.
این شرکت فعلاً برنامهای برای عرضه هیوندای کسپر در ایالاتمتحده ندارد و مدیران این کمپانی در حال حاضر بازار هدف و مقصد اصلی کسپر را کره جنوبی و هندوستان عنوان کردهاند. در کره جنوبی ثبت سفارش برای هیوندای کسپر از ماه سپتامبر آغاز میشود و اولین سری از خودرو در اواخر سال ۲۰۲۱ به مشتریان تحویل داده خواهد شد. در هندوستان نیز کسپر با رقبایی نظیر تاتا پانچ، ماهیندرا KUV100 و ماروتی-سوزوکی ایگنیس سرشاخ خواهد شد.