به گزارش تجارتنیوز، ایران خودرو و سایپا تصمیم دارند شرکت نفتی تاسیس کنند؟
حسن خسروجردی در مورد همکاریهای خودرویی با آفریقا و به خصوص سنگال گفت: حسن نیت سنگال در مورد حوزه خودرو خوب است، برخی خودروهای ما را هم وارد کردند اما متاسفانه در تامین قطعه در داخل به مشکل برخوردیم، یعنی خودروسازان به اسم وارد میکردند اما از نظر ارزی به مشکل برخوردند و صادرات به آفریقا قطع شد اما الان دوباره مذاکراتی انجام شده تا دوباره این کار پیگیری کنند.
خسروجردی افزود: روش صادرات و تولید برای آفریقا کمی فرق دارد. برای مثال پیشنهاد ما این است که یک شرکت حمل و نقل در آفریقا تاسیس شده و خودروهای آن از ایران تامین شود. میتوان با بانکهای آفریقایی قرارداد بست تا بتوانیم پول خودروها را یک جا دریافت کنیم و خود رانندهها اقساط آن را پرداخت کنند؛ این روشها را میتوان در آفریقا پیگیری کرد. متاسفانه سیاستگذاریهای کشور در این حوزه خیلی خوب نیست و از این نوع فرصتها که در آفریقا موقعیت عالی دارد به خوبی استفاده نشده است.
وی اضافه کرد: در این صورت راننده و صادرکننده هردو راضی هستند. ما این پیشنهاد را به سایپا و ایران خودرو دادیم اما متاسفانه به آن عمل نکردند. سایپا و ایران خودرو میخواستند که در حوزه نفت وارد شده و با تاسیس شرکت درآمدزایی کنند، میخواستند از من در این مورد اطلاعات کسب کنند و سعی کردم که منصرفشان کنم و این پیشنهاد را مطرح کردم ولی استقبال نشد.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و شرق آفریقا بیان کرد: بنابراین وضعیت همکاریهای خودرویی ایران و آفریقا اصلا مناسب نیست. استقبالی برای واردات خودرو از ایران وجود ندارد چراکه فکر میکنند در مورد لوازم یدکی به مشکل برمیخورند. توافقی هم برای راهاندازی واحد تولیدی خودرو جز با سنگال نشده است.
وی افزود: بسیاری از کشورها در آفریقا آمادگی این نوع همکاریهای خودرویی را دارند اما روش عرضه در ایران با نیاز آفریقا متفاوت است. در مورد آفریقا باید به شکل دیگری عمل کرد؛ با روش پیشنهادی ما میتوانیم تعداد مناسبی خودرو به فروش برسانیم و حتی خط تولید ایجاد کنیم که از آن هم استقبال میشود.
خسروجردی تصریح کرد: اتوبوسهای تولیدی ما به درد آفریقاییها نمیخورد. عموما اتاق اتوبوس را به صورت خالی میخرند و آنجا ۴ تا ۵ ردیف صندلی میگذارند، درحالی که ردیفهایی ما میگذاریم سه تا چهار ردیف است. آنها کمی اتاقهای بزرگتری میخواهند. باید محل را شناخت و بر اساس نیاز آنها تولید کرد.
وی خاطرنشان کرد: با اینکه اجناس ما مناسبتر و ارزانتر است، ما نمیتوانیم با ترکیه در آفریقا رقابت کنیم. بیشتر شرکتهای صادرکننده ما سرمایه کمی دارند. ترکیه چهار تا پنج شرکت را انتخاب کرده و به آنها اعتبار میدهد تا بتوانند در کشور مقصد فعالیت کنند، در حال حاضر مشکل اصلی صادرکنندگان ما نداشتن سرمایه و عدم شناخت صحیح آفریقا است. چین و ترکیه سرمایه لازم برای صادرکنندگان خود را تامین میکنند، در ایران به هیچ وجه اینگونه نیست