به گزارش خبرنگار انتظامی باشگاه خبرنگاران پویا؛ سردار سید کمال هادیانفر صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه در کشور 44 میلیون نفر گواهینامه دارند، اظهار کرد: 33 هزار نیروی پلیس راهور شبانهروزی برای کاهش سوانح رانندگی و مدیریت ترافیک تلاش میکنند.
رئیس پلیس راهور افزود: همیشه چهار ماموریت اصلی مدیریت ترافیک، تسهیل در عبور و مرور، کاهش تصادفات و ارائه خدمات را عهدهدار هستیم.
وی با بیان اینکه پلیس راهور در کاهش تصادفات تنها 19 درصد نقش دارد، گفت: بر اساس قانون سهم دستگاهها را در حوزه تصادفات مشخص کردیم.
این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: وزارت راه بر اساس قانون 33 درصد، وزارت صمت 15 درصد، صدا و سیما 12 درصد، وزارت بهداشت 11 درصد، وزارت کشور 10 درصد و پلیس 19 درصد در کاهش حوادث ترافیکی نقش دارد.
هادیانفر با اشاره به مرگ 16 هزار نفر در تصادفات سالیانه، بیان کرد: به طور میانگین 533 هزار تصادف در کشور روی میدهد، در بحث جانباختگان در سال 85، عدد متوفیها حدود 27 هزار و 500 نفر بود که این عدد اکنون به حدود 15 هزار و 300 متوفی کاهش پیدا کرده است، به طور میانگین در بین این 15 سال، 19 هزار و 541 نفر در تصادفات جان باختهاند.
رئیس پلیس راهور ادامه داد: افزایش جرائم رانندگی، ورود خودروهای خارجی و افزایش قیمت سوخت در برههای حدوداً دو ساله روی کاهش جانباختگان تصادفات اثرگذار بود اما از اواخر سال 96، این اثربخشی متوقف شد به طوریکه در سال 96 و 97 میزان جانباختگان تصادفات افزایش یافت اما مجدداً کاهشی شد.
وی با بیان اینکه تقریباً 15 تا 20 درصد مصدومان تصادفات یا معلول شده یا دیگر قادر به حرکت نخواهند بود، به گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره تصادفات اشاره و بیان کرد: در سال 85، به ازای هر 100 هزار نفر، 39 نفر فوتی در تصادفات داشتیم که این رقم به حدود 18 نفر در سال 99 کاهش پیدا کرد.
این مقام انتظامی متذکر شد: تقریبا حدود 37 میلیون وسیلهنقلیه در کشور داریم، در سال 85 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 19.5 نفر در تصادفات جان باختند که این رقم در سال 99 به 4.2 کاهش پیدا کرد.
هادیانفر عنوان کرد: بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی، در دنیا به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه هشت نفر، در اروپا سه نفر و در آسیا 11 نفر در تصادفات جان خود را از دست میدهند و این رقم در ایران 4.2 نفر است.
رئیس پلیس راهور بیان کرد: به افسران خود تأکید کردیم اگر در تصادفات مربوط به خودروهای داخلی ایربگ باز نشده بود، حتماً خودروساز را مقصر بدانند کما اینکه کارشناسان ما در تصادفات به این مورد بر میخورند.
وی ضمن ابراز امیدواری از افزایش تولید خودروی ایمن، گفت: از عنوان اسامی سازمانهای مقصر در بحث تصادفات ابایی نداریم.