جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

بحران منیزیم بلای جان خودروسازان اروپایی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، “دویچه وله” آلمان در مطلبی نوشت: چین در حال حاضر به دلیل مشکلات انرژی منیزیم بسیار کمتری تولید می کند و این به نوبه خود مشکلات زیادی را برای تولید کنندگان آلومینیوم که محصولات آن ها در صنعت خودرو استفاده می شود ایجاد کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: عنصر شیمیایی منیزیم یک ماده خام مهم در ساخت آلیاژهای آلومینیوم است که به طور گسترده در تولید خودرو استفاده می شود. منیزیم عامل تقویت کننده آلومینیوم است.

چین بر بازار جهانی منیزیم تسلط دارد، اما تولید در ماه های سپتامبر و اکتبر به دلیل کمبود مداوم انرژی در این کشور متوقف شده است. در کشور چین اخیرا چندین مورد قطعی برق و جیره بندی طولانی مدت وجود داشته است و پکن از یک سو می خواست تقاضای فزاینده جهانی برای محصولات خود را برآورده کند و از سوی دیگر مصرف زغال سنگ خود را کاهش دهد.

با توجه به اینکه چین بیش از 80 درصد منیزیم جهان را تولید می کند این محدودیت ها به سرعت زنجیره تامین را تحت تاثیر قرار داده است. اتحادیه اروپا به صورت ویژه به این ماده وابسته است و 95 درصد منیزیم آن از چین تامین می شود.

اواخر اکتبر انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA)همراه با یازده انجمن صنعتی دیگر هشداری فوری درباره کمبود قریب الوقوع منیزیم صادر کردند.

این انجمن اعلام کرد : ما انتظار داریم تا پایان نوامبر ذخایر منیزیم در اروپا به اتمام برسد. به این ترتیب تنگناها در تولید، تعطیلی کارخانه ها و از دست دادن مشاغل مرتبط نتیجه آن خواهد بود.

“نورسک هیدرو”، یک شرکت تولید کننده آلومینیوم نروژی است که به شدت به تولید منیزیم در چین وابسته است .”هالور مولاند”، معاون ارشد این شرکت در این باره گفته است: ما نگران در دسترس بودن منیزیم هستیم. وی در عین حال گفت که ترکیبی از موجودی ما و تحویل هایی که در راه است برای امسال امنیت خوبی به ما می دهد.

مولاند همچنین گفت: تولید آلومینیوم برای صنعت خودرو هنوز قطع نشده است. اما اگر قطع برق در چین و محدودیت های تولید منیزیم تا سال 2022 ادامه داشته باشد ممکن است اوضاع تغییر کند.

در آخرین اجلاس سران شورای اروپایی در بروکسل در اواخر اکتبر هم آنگلا مرکل ، صدر اعظم آلمان و “آندره بابیش”، نخست وزیر جمهوری چک موضوع کمبود منیزیم را مطرح کردند. این دو مقام اروپایی هر دو بر کشورهایی حکومت می کنند که صنعت خودرو نقش مهمی در آن ها ایفا می کند.

به گفته تحلیلگران نبود فلزی که بتواند جایگزینی برای منیزیم در تولید آلومینیوم باشد خطری بزرگ است. علاوه بر این موقعیت مسلط چین در بازار به این مفهوم است که سایر کشورهای تولید کننده حتی نمی توانند خلا موجود در تنگنای مداوم ایجاد شده از طرف چین را جبران کنند.

منیزیم خود به هیچ عنوان کمیاب نیست و بر عکس یکی از 10 عنصر فراوان در پوسته زمین است که در مواد معدنی متعدد و همچنین سبزی برگ گیاهان وجود دارد. اما چین در تولید این عنصر بر دنیا تسلط دارد. از حدود 1.09 میلیون تن منیزیم تولید شده در سراسر جهان در سال 2020 886000 تن از چین بوده و بعد از آن کشورهای روسیه و ایالات متحده با 65 هزار تن تولید منیزیم قرار گرفتند.

بعد از کمبود تراشه حالا یک تنگنای جدید برای صنعت تولید خودرو ضربه مهلکی برای این بخش خواهد بود. کمبود تراشه باعث کاهش تولید میلیون ها خودرو شده و بحران آلومینیوم حالا این مشکل را تشدید خواهد کرد.

بر خودرو سازان، این مسئله سایر صنایعی را که به منیزیم نیاز دارند را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد از جمله صنعت بسته بندی و یا تولید کنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی و لوازم خانگی.

انجمن تجاری WV Metalle در آلمان هم هشدار داده که در صورت اتمام ذخایر منیزیم اروپا در اواخر نوامبر خطر تلفات هنگفت در زمینه تولید وجود خواهد داشت.

به دلیل تولید محدود منیزیم در چین قیمت این ماده رکورد بالایی را ثبت کرده است. اتحادیه های صنعتی اروپا در ماه اکتبر هشدار دادند که باقی مانده های منیزیم وارداتی با قیمت های گزاف حدود 10 تا 14 هزار دلار در هر تن معامله می شود در حالی که در ابتدای سال جاری قیمت آن حدود 2 هزار دلار در هر تن بود. این امر باعث می شود که شرکت های اروپایی نتوانند به صورت سود آور مواد حاوی منیزیم را تولید و یا خریداری کنند.

انجمن آلومینیوم اروپا انتظار دارد حتی در صورتی که تولید منیزیم چین افزایش یابد بهبودی در شرایط اروپا ایجاد نشود چرا که در این صورت هم چین به نیازهای عظیم منیزیم داخلی خود اولویت خواهد داد.

این انجمن اعلام کرده که اتحادیه اروپا باید استراتژی بهتری برای تامین فلزات مورد نیاز خود ایجاد کند تا در آینده از چنین بحران هایی جلوگیری شود.

اما گفتن این کار آسان تر از انجام آن است. اتحادیه اروپا قبلاً منیزیم را به عنوان یک ماده خام حیاتی طبقه بندی کرده است، اما بعید است که تولید اروپا در آینده قابل پیش بینی آغاز شود. تسلط چین عمدتاً به این دلیل است که شرکت های آن بسیار ارزان تر از رقابت بین المللی عمل می کنند.

در همین حال، کمیسیون اروپا اعلام کرده است که مذاکراتی را با چین “به منظور رفع تنگناهای فوری” آغاز کرده است. این نهاد اروپایی همچنین اعلام کرده که به دنبال “راه حل های بلند مدت برای مقابله با این وابستگی استراتژیک” است.

کمبود تراشه هم تا به حال خسارت های زیادی را به خودروسازان اروپایی وارد کرده است.

شرکت خودروسازی اشکودا که زیر مجموعه گروه فولکس واگن آلمان است، چندی پیش اعلام کرد که در سال جاری میلادی، به دلیل کمبود جهانی تراشه حدود 250 هزار خودرو کمتر از برنامه تولید خواهد کرد.

خودروسازان در سراسر جهان امسال مجبور به کاهش شدید تولید خود شده اند چرا که اختلال زنجیره تامین و افزایش تقاضا برای لوازم الکترونیکی مصرفی منجر به کمبود شدید تراشه های مورد نیاز برای دستگاه های الکترونیکی شده است.

شرکت خودروسازی رنو فرانسوی هم اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل کمبود قطعات، در سال 2021 حدود 500 هزار دستگاه خودروی کمتری تولید خواهد کرد. رنو در ژوئیه پیش بینی کرده بود تولید امسال این شرکت به دلیل کمبود قطعات 200 هزار دستگاه کمتر خواهد شد. فروش سه ماهه سوم رنو 13 درصد کاهش یافت و به 9 میلیارد یورو (10.5 میلیارد دلار) رسید.

کمبود نیمه رساناهای ضروری برای تولید خودروهای جدید به خودروسازان در سراسر جهان آسیب زده و باعث تعطیلی کارخانه‌ها و به تاخیر افتادن عرضه مدلهای جدید شده است. فروش خودرو در اروپا حتی کمتر از فروش سال 2020 خواهد بود که محدودیت‌های کرونایی مانع تحویل خودروها شده بود.

بر اساس آخرین گزارشی که دو خودروساز بزرگ اروپایی فولکس‌واگن و استلانتیس به اشتراک گذاشته‌اند، کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا در جهان، که ابتدا توسط روسای صنعت خودرو کم‌اهمیت تلقی می‌شد، بیشتر شده و آن ها در مجموع موجب کاهش تولید 1.4 میلیون خودرو گردیده است.

دو شرکت هرکدام از کمبود تولید در حدود 600000 خودرو در ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر به دلیل کمبود نیمه‌رساناها به عنوان پردازنده‌های مورد نیاز در سیستم‌های متعدد در خودروهای سنتی و الکتریکی خبر دادند. فولکس واگن، باکاهش 24 درصدی تحویل به مشتریان روبرو بود. فروش فورد نیز 27 درصد کاهش یافت.

هر دو شرکت مجبور به توقف مکرر تولید در برخی کارخانه ها به دلیل کمبود تراشه شده‌اند.

هربرت دیس، مدیر عامل فولکس واگن نیز گفته است: صنعت خودرو سازی بدترین بحران تراشه را پشت سر گذاشت و پیش بینی می کنیم وضعیت فعلی در سه ماهه چهارم سال جاری با وجود تداوم محدودیت ها تا سال 2022 بهبود یابد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار