جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تاریخ خودرو : گوردون بوئریگ طراح افسانه ای کورد و دوزنبرگ درگذشت

افسانه ها حاکی از آن است که گوردون بوئریگ طراح افسانه ای به دلیل کشیدن خودرو روی کتاب های درسی از کالج طراحی خود اخراج شد. اگرچه مجازات ممکن است با جرم مطابقت نداشته باشد، او اجازه نداد این رویداد روی رویاهایش تأثیر بگذارد. آن طرح ها واقعاً خیلی زود به واقعیت تبدیل شدند. گوردون بوئریگ در سن بیست و پنج سالگی خود را به عنوان طراح اصلی دوزنبرگ یافت. از جمله نخستین کارهای او : طراحی خودرویی بود که به مدل افسانه ای J تبدیل شد.

آغاز راه گوردون بوئریگ طراح افسانه ای

بوئریگ به دلیل کشیدن خودرو روی کتاب های درسی از کالج طراحی خود اخراج شد

افسانه ها حاکی از آن است که گوردون بوئریگ (Gordon Buehrig) طراح افسانه ای به دلیل کشیدن خودرو روی کتاب های درسی از کالج طراحی خود اخراج شد. اگرچه مجازات ممکن است با جرم مطابقت نداشته باشد، اگر درست باشد، او اجازه نداد این رویداد روی رویاهای روزش تأثیر بگذارد. آن طرح ها به زودی،واقعاً به واقعیت تبدیل شدند. او به جای تلاش برای اتمام کالج، خانه خود را در ایلینوی ترک کرد.

راه پر افتخار گوردون جوان

رویکرد هنری بوئریگ به طراحی خودرو، چشم ای ال کورد را گرفت

بوئریگ پس از ورود به دیترویت در شرکت پاکارد (Packard) و سپس جنرال موتورز کار پیدا کرد. برای گوردون بوئریگ جوان که در سال 1283 ش (1904 م) متولد شده بود، طراحی لمانز مسابقه بلک هاوک (Black Hawk) در سال 1308 ش (1929 م) نمی توانست کار بهتری باشد. یعنی تا زمانی که رویکرد هنری او به طراحی خودرو، چشم ای ال کورد (E.L. Cord) را گرفت. ای ال کورد فقط سه سال قبل دوزنبرگ (Duesenberg) را خریداری کرده بود.

شاهکاری مدرن : مدل افسانه ای J

بوئریگ در سن بیست و پنج سالگی خود را به عنوان طراح اصلی دوزنبرگ یافت

گوردون بوئریگ طراح افسانه ای در سن بیست و پنج سالگی خود را به عنوان طراح اصلی دوزنبرگ یافت. از جمله نخستین کارهای او : طراحی خودرویی بود که به مدل افسانه ای J تبدیل شد. حتی در مواجهه با رکود بزرگ، دوزنبرگ و شرکت های خواهرش آبرن (Auburn) و کورد (Cord) به تولید خودروهای استثنایی ادامه دادند. بوئریگ در بسیاری از نمادین ترین طرح های این برندهای مهم تاریخ خودروسازی نقش دارد.

کورد 810

بوئریگ کورد 810 را طراحی می کند

در سال 1313 ش (1934 م) کورد طراح جوان خود بوئریگ را به آبرن منتقل کرد، جایی که بوئریگ مدل آبرن 851 (Auburn 851 Boattail Speedster) را طراحی کرد. همانطور که رکود بزرگ به بازار خودروهای لوکس رسید، ای ال کورد سعی کرد دنده را پایین بیاورد. کورد، بوئریگ را مأمور طراحی یک «بچه دوزنبرگ» برای خط تولید کورد کرد اما نتیجه چیزی کاملا متفاوت بود.

نمایشگاه خودرو در نیویورک

کورد 810 در نمایشگاه ملی خودرو در نیویورک در میان هیاهوهای بسیار به نمایش درآمد

کورد 810، در نمایشگاه ملی خودرو در نیویورک در روز 10 آبان در سال 1314 خورشیدی برابر با روز  2 نوامبر در سال 1935 میلادی، در میان هیاهوهای بسیار به نمایش درآمد.  متأسفانه، مشکلات مهندسی مربوط به گیربکس چرخ‌های جلو کورد مانع از رسیدن این شرکت به هدف خود برای ساخت هزار دستگاه در ماه شد.

پایانی تلخ

در پایان سال کورد، آبرن و دوزنبرگ همگی بسته شدند.

تا پایان دوره تولید آن در سال 1316 ش (1937 م) تنها حدود سه هزار دستگاه کوپه، سدان و کروکی کورد 810/812 (Cord 810/812) کارخانه مونتاژ را ترک کردند. نه تنها آخرین کورد 812 پایان خط را برای «دماغه تابوت» که با آن شناخته شد، را اعلام کرد بلکه برای کل شرکت نیز پایان راه را نشان داد. در پایان سال 1316 ش (1937 م) کورد، آبرن و دوزنبرگ همگی بسته شدند.

بوئریگ و طراحی هواپیماهای نظامی

بوئریگ در زمان جنگ جهانی دوم طراح هواپیماهای نظامی شد

گوردون بوئریگ طراح افسانه ای مدت زیادی بیکار نبود. هنگامی که جنگ جهانی دوم شروع شد، او متوجه شد که در حال طراحی هواپیماهای نظامی از جمله هواپیما است. سرانجام هنگامی که زمان صلح فرا رسید، او راه خود را به صنعت خودرو باز کرد. با این حال، زمان کار او بر روی هواپیما الهام بخش طراحی نخستین پروژه پس از جنگ او بود.

همکاری با فورد

بوئریگ راهی فورد شد و توانایی های هنری خود را در فورد ویکتوریا کوپه و کانتیننتال مارک نمایان ساخت

بوئریگ پس از بیرون کشیدن سر خود از ابرها، راهی فورد شد و توانایی های هنری خود را در فورد ویکتوریا کوپه (Ford Victoria Coupe) 1330 ش (1951 م) و کانتیننتال مارک (Continental Mark II) القا و نمایان ساخت.  پس از 16 سال کار با فورد، بوئریگ در سال 1344 ش (1965 م) بازنشسته شد.

بوئریگ و بوئریگ موتور

خودرو دارای عناصر طراحی بسیاری از حرفه و پیشینه خود او بود

در سال 1358 ش (1979 م) بوئریگ نخستین خودروی بوئریگ موتور (Buehrig Motor Car) که بر پایه کوروت بود، را معرفی کرد.  این خودرو دارای عناصر طراحی بسیاری از حرفه و پیشینه خود او بود، از جمله طراحی قسمت جلویی مانند کورد و سقف قابل جابجایی ثبت شده او. اگرچه برای تولید پنجاه دستگاه خودرو برنامه ریزی شده بود، اما تنها چهار دستگاه خودرو ساخته شد.

مرگ یک افسانه

گوردون بوئریگ به عضویت تالار مشاهیر خودرو درآمد

گوردون بوئریگ در سال 1368 ش (1989 م) به عضویت تالار مشاهیر خودرو درآمد. کمتر از یک سال بعد، در روز 2 بهمن ماه در سال 1368 خورشیدی برابر با روز 22 ژانویه در سال 1990 میلادی، در سن 85 سالگی درگذشت. مدت ها پس از مرگش همچنان اعطای افتخاراتی تازه برای کارهای او ادامه داشت.

مترجم : حسین توکلی

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار