دنیای اقتصاد – انتظار میرود که قیمت خودروهای نو و دستدوم در کل سال ۲۰۲۲ از حد متوسط بالاتر باقی بماند. این روند افزایشی را به تقاضای بالا برای خودرو نسبت میدهند که با کمبود خودرو در پارکینگ یا انبار نمایندگیهای فروش، همراه شده است. افزایش تقاضا و کاهش موجودی انبار نمایندگیها به دلیل کمبود یا نبود تراشه شدت پیدا کرده است، قطعاتی که بخش جداییناپذیر تولید خودرو شدهاند. همچنین در ایالات متحده، کمبود نیروی کار ماهر در زمینه خودرو رو به افزایش است. تایسون جامینی رئیس دادهها و تحلیل از جی. دی. پاور در مصاحبه با سیانبیسی گفته است: بر اساس برآوردها، حدود ۸۹درصد از خریداران خودرو مجبور شدهاند حداقل ۵درصد بالاتر از قیمت تعیینشده برای خودرو بپردازند. مصرفکنندگان خودرو باید منتظر باشند که در طول سال ۲۰۲۲ روند افزایشی قیمت خودرو همچنان ادامه پیدا کند. جامینی در این مصاحبه گفته است: آن دورهای که مشتریان نمایندگیها را با چند ردیف خودرو آماده تحویل میدیدند و میتوانستند بر سر خرید، قیمت، تخفیف، وام و… چانه زنی کنند، گذشته است؛ بعید است که چنین تجربهای در سال ۲۰۲۲ تکرار شود چون امسال بین ۵/ ۴ تا ۵میلیون مصرفکننده منتظر خرید خودرو (در بازار آمریکا) هستند.
با روند افزایشی تقاضا در بازار، بسیاری از فروشندگان خودرو، روشهای سنتی فروش و معامله را هم کنار گذاشتهاند و همین موضوع به افزایش هزینه و قیمت خودروها افزوده است. بر اساس دادههای منتشر شده توسط وبسایت خودرویی ادموندز، متوسط فروش خودروی نو در بازار آمریکا به ۴۵هزار و ۸۷۲ دلار رسیده است. کار به جایی رسیده است که جو بایدن رئیسجمهور آمریکا در خصوص گزارش مشاغل دسامبر ۲۰۲۱ در سخنرانی خود گفته است که دولت او به دنبال رفع گلوگاهها برای کاهش قیمت خودرو از طریق تمرکز روی ساخت بهتر زیرساختها و تشویق و تحریک تولید داخل است. بایدن در این سخنرانی گفته است: من اقتصاددان نیستم، اما سالیان سال است که درگیر این کارم. باید به این موضوع اینگونه نگاه کرد: اگر قیمت خودروها اکنون خیلی بالاست دو راهحل دارد؛ یا باید عرضه آن زیاد شود که از راه تولید بیشتر و افزایش ظرفیت ممکن است؛ یا باید تقاضا برای خودرو کاهش یابد که به معنی فقیرتر شدن مردم است. حالا باید یکی از این دو را انتخاب کرد.