در سیصد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، نامه فرماندار تهران در خصوص اعتراض هیأت تطبیق به «مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۴» بررسی و پس از اعمال اصلاحات لازم، با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.
لزوم نقش بازدارندگی طرح ترافیک
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران در جلسه بررسی نامه فرماندار تهران در خصوص اعتراض هیأت تطبیق به «مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۴»، با اشاره به ایرادات فرمانداری بر این لایحه، اظهار کرد: «سه کمیسیون نظارت و حقوقی، برنامه و بودجه و عمران و حملونقل این موضوع را بررسی کردهاند که بخشی از موارد اصلاح شده است، اما شورا همچنان بر اجرای برخی بندها اصرار دارد.»
سید جعفر تشکریهاشمی افزود: «فرمانداری افزایش نرخ عوارض طرح ترافیک را کمی بیشتر از نرخ تورم عنوان کرده است. با اعمال اصلاحات، نرخ پایه عوارض ۱۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته ۳۶.۸ درصد افزایش دارد.»
وی در ادامه تصریح کرد: «دستهبندی وسایل حملونقل مجاز بر اساس اهداف زیستمحیطی و نوع وسیله نقلیه است. شورای شهر تهران نیز بر اساس سوابق قبلی این تفکیک را انجام داده و برای پیادهسازی آن، به مصوبات شورای عالی ترافیک نیاز داریم.»
تشکریهاشمی همچنین بیان کرد که نرخ عوارض برای وسایل نقلیه باری در محدوده ممنوعیت کامیون ۱۳۲ هزار تومان تعیین شده بود که با توجه به ایراد فرمانداری، به ۱۲۳ هزار تومان کاهش یافت.
وی افزود: «خرید بستههای ترافیکی از طریق سامانههای مجاز شهرداری تهران، از جمله سامانه شهرزاد، انجام میشود و در این فرآیند تفاوتی بین اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد.»
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورا همچنین گفت: «ضریب نرخ عوارض برای خودروهای پلاک شهرستان بهصورت تدریجی است؛ از یک تا پنج روز، یک درصد؛ از ۶ تا ۱۰ روز، ۱.۲ درصد؛ و برای بیش از ۱۰ روز، ۱.۵ درصد.»
وی در ادامه تأکید کرد که تنها ۲ درصد از خودروهای تهران قادر به ورود به محدوده مرکزی هستند و این محدودیت با شبکه گسترده ایستگاههای مترو و اتوبوس جبران میشود.
چمران: عوارض؛ کالا نیست که با تورم همراه باشد!
رئیس شورای شهر تهران در این جلسه گفت: «وزارت کشور باید اصلاحاتی در این زمینه انجام دهد، زیرا عوارض، کالا نیستند که با تورم تغییر کنند.»
مهدی چمران همچنین اظهار کرد: «با استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی میتوان به راحتی به مرکز شهر رفت و نیازی به استفاده از خودرو شخصی در این محدوده نیست. شهروندان تهرانی سالهاست که برای ورود به محدوده مرکزی عوارض پرداخت میکنند و دیگر هموطنان نیز مشمول این طرح هستند.»
وی افزود: «در نهایت اگر این موضوع در شورای عالی ترافیک تصویب شود، ملاک عمل خواهد بود و شهردار باید از این موضوع در آن شورا دفاع کند.»
چمران همچنین به این نکته اشاره کرد که جریمه خودروها بر اساس نرخ تورم تنظیم نمیشود، زیرا جرایم هدف بازدارندگی دارند و عوارض طرح ترافیک نیز باید به همین شیوه مدیریت شوند.