قطعات خودرو

تعاونی ها فرآیند رسیدن به توسعه پایدار را تسریع می بخشند

توجه ویژه به مشارکت تعاونی ها در چندین سند گروه های تجارت B20 ذکر شده و همچنین نمایندگان گروه تجارت (B20)، خواستار به رسمیت شناخته شدن تعاونی ها از کشورهای گروه 20 بهره گیری از قوای سیاسی این گروه به منظور مشارکت جوامع تعاونی در تجارت جهانی هستند.
اجلاس گروه جی ۲۰ با گردهم آوردن رهبران جهان، مسائل مربوط به اقتصاد و تجارت جهانی را مورد بررسی قرار داده و با تصویب بیانیه نهایی گروه ۲۰ به پایان رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، اجلاس سران گروه ۲۰ ، شهریور امسال در هند برگزار شد و نقطه‌ی اوج کار یک ساله ی وزرا و سایر مقامات ارشد دولتی، بخش خصوصی و جوامع مدنی از جمله تعاونی ها رقم خورد. این اجلاس با گردهم آوردن رهبران جهان، مسائل مربوط به حاکمیت اقتصاد و تجارت جهانی را مورد بررسی قرار داده و با تصویب بیانیه نهایی گروه ۲۰ به پایان رسید.
از جمله فعالان گروه تعامل جی ۲۰، تعاونی ها بوده که در شاخه هایی مانند: گروهای تجارت (B20)، گروه های جامعه مدنی (C20)، گروههای بانوان (W20) و گروه جوانان (Y20) فعالیت دارند. در نتیجه مشارکت و حمایت این گروه ها، اسناد تصمیمات نهایی که بیان کننده توصیه هایی به دولت های این گروه بوده و حاوی چندین مرجع به تعاونی ها هم هستند، ارائه شد.
اتحادیه بین الملل تعاون ICA (آی سی ای) از سال ۲۰۱۴ در دورانی که ریاست گروه ۲۰ با کشور استرالیا بود، به عنوان شرکت کننده در گروه های ویژه ی تجارت B20 حضور داشت. از همان زمان نمایندگان تعاونی اطلاعات و دانش خود را از طریق گروه های کاری (گروه ۲۰) که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شده بود، به اشتراک می گذاشتند. هدف این کارگروه افزایش مشارکت تعاونی ها و به رسمیت شناختن سهم آنها در توسعه پایدار توسط بزرگترین اقتصادهای جهان است.
آریل گوارکو رئیس اتحادیه بین الملل تعاون در ارتباط با این موضوع گفت: تعاونی‌ها بنگاه‌هایی هستند که توسط جامعه مدنی شکل گرفته و فعالیت آن ها دموکراتیک، عادلانه و با همبستگی است که می توان مهمترین ویژگی آن ها را تولید ثروت و ایجاد فرصت توسعه در نظر گرفت. این خط مشی اقتصادی بیش از ۲۰۰ سال است که در سراسر جهان شکل گرفته و کم کم رشد می کند. بنابراین، این موضوع بسیار حیاتی و مهم است که دولت‌های کشورهای گروه ۲۰ به توصیه‌های ناشی از مشارکت ما در گروه های تجارت B20 و گروه های جامعه مدنی C20 برای ایجاد چارچوب‌های سیاسی و نظارتی که به نفع رشد اقتصادی و در نهایت به نفع مردم و کره زمین است، توجه کنند.
اگر بخواهیم در رابطه با این موضوع مثالی بزنیم تا ابهامی نسبت به این فضا باقی نماند می توان گفت که برای مثال در سند سیاست گروه های تجارت B20، از گروه ۲۰ درخواست شد که با هدف توانمندسازی اقتصادی، چارچوبی را برای همکاری میان فین تک ها ( کمپانی‌هایی که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند) و تعاونی ها تعیین کند، تا خدمات مالی را بصورت فیجیتال (دیجیتالی و فیزیکی) ارائه دهند.
مقاله گروه های تجارت B20، به تعاونی ها درباره ی زنجیره‌های ارزش جهانی فراگیر (GVCs) برای تجارت و سرمایه‌گذاری اشاره دارد. این مقاله خاطرنشان می‌کند که اگرچه تعاونی‌ها می‌توانند در مقیاس بزرگ فعالیت کنند، اما با چالش‌های مهمی مانند دسترسی به منابع مالی، بازارها و نیروی کار ماهر مواجه هستند. این موانع زنجیره ارزش جهانی یا همان GVC را برای تعاونی ها محدود می کند.
این سند سیاست به تمجید «مدل کسب و کار مردم محور» تعاونی ها پرداخته و آنها را عامل افزایش دسترسی به سرمایه و قدرت بازار، افزایش رشد و توسعه درجامعه میداند. نقش مثبت تعاونی ها همچنین در مقالات در ارتباط با انرژی، تغییر اقلیم و بهره وری منابع ذکر شده است.
اتحادیه بین الملل تعاون ICA از جنبش تعاونی هند بدلیل مشارکت فعال آنها در گروه های کاری مختلف و اطمینان از تاثیر مثبت تعاونی ها در تحقق اهداف توسعه پایدار، قدردانی می کند.
کشور برزیل بعنوان میزبان جلسه گروه ۲۰ در سال آینده معرفی شده است. اتحادیه بین الملل تعاون ICA به تلاش‌های خود جهت نشان دادن تاثیر مثبت تعاونی ها در تحقق اهداف توسعه پایدار و افزایش مشارکت در گروه ۲۰ ادامه خواهد داد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *