توقف ۳ ساله واردات واگن خارجی

محمد اسلامی، در آیین ورود 169 دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی و امضای تفاهم‌نامه طرح ساخت و تامین مالی برقی کردن راه‌آهن حومه‌ای تهران ـ گرمسار، با بیان این‌که سومین سال منع ورود ناوگان ریلی خارجی به کشور را تجربه می‌کنیم، گفت: هشت هزار میلیارد تومان در خط دوم ریلی بافق ـ تربت حیدریه سرمایه‌گذاری خواهد شد.
وی گفت: امسال اولین برنامه ورود الحاق ناوگان ریلی تولید داخل را به شبکه ریلی برگزار می‌کنیم، کارخانه‌های سازنده داخلی با ظرفیت سازنده خود و استفاده از خلاقیت‌ها، اقلام گلوگاهی در این حوزه را خود تولید می‌کنند تا وابسته به خارج نباشیم.
اسلامی ادامه داد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های سرمایه‌گذار و تنوع مالی در این حوزه، رونق اساسی به وجود آید و روند تولید عرضه ناوگان افزایش یابد.
وی تاکید کرد:‌ در حوزه مسافری ضرورت دارد اهتمام ویژه‌ای برای سرعت تولید واگن مسافری داشته باشیم تا راه‌آهن با کیفیت مناسب و غیرفرسوده در شبکه ریلی تردد کند.
وی گفت: هدف‌گذاری جابه‌جایی 100 میلیون تن بار در سال، در راه‌آهن دنبال می‌شود؛ نفوذ در مراکز بار، ایجاد مراکز لجستیکی و هماهنگی با کشورهای منطقه برای توسعه ترانزیت در قالب حمل و نقل ترکیبی هم از اهدافی است که دنبال می‌کنیم تا به آن هدف 100 میلیون تن بار ریلی در سال برسیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:‌ در توسعه زیرساخت‌ها و اتصال شبکه ریلی و برطرف کردن نقاط گلوگاه‌های که موجب کندی حرکت قطارها می‌شود، همچنین ایجاد خطوط دوم ریلی، کارهای با اولویتی انجام شده است و امیدواریم سهم ریل در اقتصاد کشور روز به روز افزایش یابد.
اسلامی با تاکید بر این‌که، تحول اساسی در فناوری سامانه‌های ریلی مهم است، اظهار کرد: فقط به دنبال بازسازی و نوسازی ناوگان نیستیم بلکه باید به موضوع قطارهای پرسرعت نیز ورود کرده و این حوزه را توسعه دهیم و برقی‌سازی خطوط و ناوگان در اولویت قرار گیرد که در این باره گام‌های اساسی برداشته شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در چند سال اخیر به دلیل نوسانات اقتصادی پروژه‌های عمرانی آسیب دیده‌اند اما وزارت راه و شهرسازی موفق‌ترین دستگاه در جذب منابع مالی پروژه‌های عمرانی بود نیاز است سرفصل‌های تامین مالی را متنوع کنیم و یکی از الگوها در این باره برقی‌سازی راه‌آهن حومه‌ای تهران‌ـ‌گرمسار از طریق کنسرسیوم است.م

تشکیل کارگروه ساخت ناوگان برقی ریلی و برقی سازی خطوط راه آهن

عاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: بانک‌ها باید در توسعه تولید داخل همکاری کنند ما از سال ۹۸ ورود ناوگان ریلی خارجی را به کشور ممنوع کردیم از سوی دیگر تولیدکننده داخلی در کنار آن‌که تولیدات خود را گسترش دادند تولیدات خود را هم ملی کرده اند.
سعید رسولی اظهار کرد: شروع کار برقی سازی خطوط ریلی با تکیه بر نیروهای داخلی امروز رقم می‌خورد ما با طرف خارجی مذاکراتی در این باره داشتیم، اما به دلیل تحریم‌ها کار انجام نشد.
مدیرعامل راه آهن گفت: از ۲۱ مرداد سال گذشته کار گروه جهادی برقی سازی خطوط ریلی ایجاد شد، همچنین کارگروه ناوگان برقی هم تشکیل شده است.
 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *