به گزارش سایپانیوز، بخش تحقیقات و توسعه گروه خودروسازی تویوتا به نام واون پلنت Woven Planet [سیاره درهم تنیده] [شرکت های تابعه تویوتا در سیلیکون ولی آمریکا] خبر داد که در حال تصاحب و ادغام شرکت سازنده نرم افزارهای خودران رنووُ Renovo است که به تکوین و توسعه خودران و خودروهای متصل connected [متصل به شبکه های کامپیوتری و اینترنتی] شتاب ببخشد.
جیمز کافنر رئیس واون پلنت در یک کنفرانس خبری گفت: «با این ادغام میان بُری چند ساله برای راه اندازی واقع گرایانه محصولات اتفاق می افتد.»
کافنر، که پیش از این از مهندسان ربات درکمپانی گوگل بود می گوید: هدف بلندمدت این شرکت تابعه تویوتا، طراحی نرم افزار و سیستم عاملی است که سایر خودروسازان بتوانند از آن استفاده کنند.
تویوتا در حال مسابقه در عرصه فناوری با سایر خودروسازان سنتی و رقبای تازه از راه رسیده مثل تسلا، آمازون و نظایر آن است و می خواهد زودتر از بقیه به خط پایان یعنی عرضه ی خودران های کامل برسد که در آن صورت نیازی به راننده برای راندن خودروها نیست و کلیه اطلاعات به دست آمده در شبکه های به هم متصل به اشتراک گذاشته می شوند.
شايد اين توضيح مختصر لازم باشد كه خودران ها را به 6 سطح تقسيم بندي مي كنند كه از صفر شروع مي شود. سطح 0: هيچ كاري خودكار انجام نمي شود؛ سطح1: خودران به كمك راننده نیاز دارد؛ سطح2: بدون نیاز به راننده حرکت می کند اما به توجه راننده نیاز دارد؛ سطح3: خودران عمل می کند اما مسئولیت همچنان با راننده است؛ سطح4: سطح بالايي از خودران که به دخالت راننده نیاز ندارد اما همچنان مسئولیت با راننده است؛ سطح5: خودران كامل که امکان بروز حادثه در آن به صفر رسیده است.
در حال حاضر بالاترین حدی که خودروسازان به آن رسیده اند، بسیار محدود و در حد پارک کردن در پارکینگ و راندن در بزرگراه های خاص است.
تویوتا در سال گذشته برای المپیک 2020، ناوگانی از خودران ها را مستقر کرد تا توانایی های خود را در عرصه فناوری های خودران به رخ بکشد. البته این عملیات تویوتا به طور موقت به حال تعلیق درآمد چون یکی از این خودان ها باعث جراحت یکی از ورزشکاران پاراالمپیک شد. آکیو تویودا مدیر عامل تویوتا هم گفت این حادثه نشان می دهدکه هنوز خودران ها از لحاظ فنی با چالش های زیادی رو به رو هستند.
رنووُ که محل استقرار آن در ایالات متحده است، سیستم های عاملی طراحی کرده که می تواند سامانه های خودرو را مدیریت کند، اطلاعات گردآوری شده توسط تراشه ها و پردازشگرهای خودرو را سورت یا فیلتر کرده و به اشتراک بگذارد. این اطلاعات برای بهبود طراحی خودرو بسیار ذی قیمت هستند.
واون پلنت تویوتا پیش رنووُ، در ماه اوت همین امسال شرکت کارمرا Carmera را خریداری کرد که تخصص آن تهیه نقشه های با وضوح بالا در زمان حال است که برای خودروهای بدون راننده حکم تنفس هوا را دارد.
تویوتا شرکت تابعه واون پلنت را از ماه ژانویه راه اندازی کرده تا با کمک هوش مصنوعی در زمینه حمل و نقل نوین به نوآوری و سرمایه گذاری بپردازد.
خودروساز اول ژاپن همچنین ر حال ایجاد «شهر آینده» در پای کوه فوجی در ژاپن است. این جامعه تویوتا از پیل سوختی و سوخت های هیدروژنی برای به حرکت درآوردن خودروها و خودران ها استفاده خواهد کرد.
تویوتا اوایل سال 2021، بخش خودران لیفت Lyft را هم خریداری کرده و برای آن 550 میلیون دلار پرداخته است. رایدسل Ridecell هم کمپانی دیگری است که به جمع شرکت های تابعه تویوتا پیوسته که تخصص آن اتوماسیون برای ناوگان های حمل و نقل است.
یکی دیگر از شراکت های دیگر تویوتا در زمینه خودران هم جوینت ونچر با سافت بانک SoftBank Corp و خرید سهام در کمپانی چینی دیدی گلوبال Didi Global و شرکت سنگاپوری گرب Grab است.