پیشبینی دبیر انجمن قطعهسازان کشور این است که با رفع مشکل نقدینگی قطعهسازان، تولید آنها افزایش مییابد و افزایش تولید موجب تأمین به موقع قطعات خودروساز میشود، با این شرایط پیشبینی میشود که تیراژ خودروسازان تا 15 روز آینده به 4500 دستگاه در روز برسد.
مازیار بیگلو با اشاره به برگزاری جلسه هفته گذشته وزیر صمت با قطعه سازان، اظهار داشته که در 3 ماه گذشته خودروسازان مطالبات سررسید شده قطعهسازان را پرداخت نکردهاند بنابراین مشکلات کمبود نقدینگی، قطعهسازان را با چالشهای بسیار زیادی مواجه و وضعیت تولید آنها را بحرانی کرده است.
دبیر انجمن قطعهسازان کشور با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات قطعهسازان به دلیل مشکلات خودروسازان در فروش بود، اظهار داشته که وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه مذکور پیرامون مطالبات قطعهسازان با مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور تماس گرفت و قرار شد طی 10 تا 15 روز آینده خودروسازان از نقدینگی که از فروش خودرو به دست میآوردند و همچنین از طریق منابع بانکی، مطالبات سررسید شده قطعه سازان را پرداخت کنند.
وی در تشریح دلیل خودروسازان برای عدم پرداخت مطالبات قطعهسازان، گفته که مقرر شده بود؛ قیمت خودروهای تولیدی خودروسازان هر سه ماه یکبار بررسی شود اما این کار از سوی نهاد مرجع انجام نمیشود لذا خودروسازان برای عرضه خودروهایشان در بلاتکلیفی به سر میبردند در واقع قیمت عرضه برای آنها مشخص نبود و همین موضوع نیز موجب شده بود تا از مرداد سال جاری فروش خودروسازان متوقف شود یا بسیار با کندی انجام شود.
وی بیان داشته که با رفع مشکل نقدینگی قطعهسازان، تولید قطعهسازان افزایش مییابد و افزایش تولید قطعات نیز باعث میشود تا قطعات مورد نیاز خودروسازان به موقع تامین شود و با این شرایط پیشبینی میشود که تیراژ خودروسازان به بیش از 4500 دستگاه در روز افزایش یابد، که افزایش تولید نیز به منزله افزایش عرضه و فروش است.
بیگلو گفته که در واقع هدف وزیر صمت از پیگیری مسائل و رفع مشکلات قطعه سازان و خودروسازان افزایش تیراژ معقول تولید است و با اقداماتی که انجام شده پیشبینی میشود ظرف 15 روز آینده افزایش چشمگیری در خصوص تیراژ تولید داشته باشیم.