خودرو نباید کالای سرمایه‌ای باشد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گردهمایی سراسری قطعه سازان، گفت: قطعه سازی نوین ۲۰ سالی است که در کشور شروع شده و اولین قطعه برای پیکان ساخته شد.

او بیان کرد: در حال حاضر قطعه سازی وابسته‌ای شکل گرفته، اما دست و پا شکسته است؛ ساپکو شروع صنعت قطعه سازی نوین است که از سال ۷۲ راه اندازی شد؛ اکنون خودرو ملی داریم و روی قوای محرکه و طراحی بدنه خودرو کار‌های خوبی انجام شده است.

میرسلیم گفت: صنعت خودرو در کشور زنده است؛ موضوع قیمت خودرو در کشور مشکلات زیادی ایجاد کرده است. در کشورمان خودرو یک کالای سرمایه‌ای تلقی می‌شود که هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زمانی گفتند خودرو باید در بورس عرضه شود، خودرویی که در هیچ کجای دنیا کالای سرمایه‌ای نیست را چرا باید در بورس عرضه کرد؟

او گفت: باید به فکر طراحی، ساخت و تولید خودرو باشیم؛ محصولات ایرانی داریم و بسیاری از قطعات خودرو‌های داخلی، داخلی سازی شده است.قطعه سازان باید روی نیروی انسانی و تجهیزات به روز سرمایه گذاری کند تا رشد کند.

خودروسازی، ویترین صنعت هر کشوری است

در ادامه برنامه پیرمحمدی مدیرعامل شرکت ساپکو گفت: در کل دنیا ویترین صنعت هر کشوری، صنعت خودروسازی است؛ کشور ژاپن را با سوزوکی، المان را با بنز و بی ام و و فرانسه را با رنو می شناسیم. اینکه اکنون در کشور صنعت خودرو را خراب می‌کند، به ضرر کشور است

پیرمحمدی ادامه داد: حال مردم با رشد اقتصادی بهتر می شود ، رشد اقتصادی حاصل تولید و اشتغال است.

این مقام مسئول گفت: دی سی موتور یکی‌ از قطعات مورد استفاده در خودرو است که آن را وارد می‌کنیم؛ در گذشته ۵۰ درصد آن از خارج می شد و اکنون به ۲۰ درصد رسیده است، در این قطعه مسی وجود دارد که باعث می شود وارداتی شود اگر به دانش ساخت آن مس برسیم، به زودی آن را کامل ساخت داخل خواهیم کرد.

پیرمحمدی گفت: ۲۳ صنعت مادر، به صنعت خودرو سرویس می دهند. ۹۲ درصد ورق های فعلی را از فولاد داخلی استفاده می‌کنیم.

او‌ گفت: قیمت تمام شده محصول ۶۵ درصد آن مواد اولیه است؛ قیمت این ۶۵ درصد دست خودروساز نیست، اکنون قیمت فولاد در بورس، آلومینیوم از بورس بسیاری از مواد اولیه در بورس قیمت گذاری می شود که آن را بالاتر از نرخ جهانی خریداری می کنیم.

این مقام مسئول گفت: از سهم ۲ هزار دلاری که به ازای واردات قطعه صورت می‌گیرد سهم قطعه‌ساز و خودروساز ۳۲ درصد است.

پیرمحمدی بیان کرد: ۳۳ درصد واردات مربوط به قطعات الکترونیک است؛ برای صنعت الکترونیک کاری در کشور انجام نشده است. 

مدیرعامل ساپکو گفت: یکی‌ از صنایعی که خودروسازی به آن‌ نیازمند است پتروشیمی است که اکنون در بسیاری از قطعات آن وارداتی است؛ فوم صندلی در کشور ساخته نمی شود، این اتفاق باید در صنعت خودرو رخ دهد.

او گفت: تولید پژو ۲۰۶ در کشوری مانند چین حدود ۹ هزار دلار هزینه دارد که اگر با دلار کنونی آن را محاسبه کنیم ۲۶۰ میلیون تومان می شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *