اتاق بازرگانی تهران – آمارها نشان می دهد حجم دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان از ابتدای سال تاکنون افزایش یافته است. میزان تولید خودرو در ۹ماه سال جاری ۲.۳ درصد رشد کرده است، با این حال۷درصد خودروهای تولید شده، معادل ۴۹هزار دستگاه بهجای آنکه در بازار عرضه شود، راهی پارکینگ شده است. مقدار فروش خودرو نیز در این مدت به طور میانگین ۱۰درصد کاهش یافته است. به نظر میرسد این موضوع به مشکلات خودروسازان در تامین قطعات مربوط است. قیمت خودرو در یک ماه گذشته با رشد بیشتری مواجه شده است. بازار خودرو نیز چندان آرام نیست و قیمتها به رشد تمایل زیادی دارند. کارشناسان میگویند به غیر از افزایش قیمت قطعات به دلیل رشد قیمت ارز، عوامل دیگری از جمله کاهش تولید و کاهش بهرهوری نیز در رشد قیمت خودرو مؤثر بوده اند. استناد آن ها به هزینههای عمومی و اداری و هزینههای سربار در شرکتهای خودروسازی است که به رشد هزینه تمام شده تولید منجر شده است. باوجود چنین عواملی مطابق هدف گذاریهای وزارت صنعت قرار بود تیراژ تولید خودرو در سال جاری افزایش یابد تا دستکم از ناحیه افزایش عرضه تا حدودی قیمتها در بازار متعادل شود. آمارها نشان میدهد برای ایجاد تعادل در بازار سالانه باید بین ۱.۵ تا ۲ میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شود تا نیاز بازار را پاسخ بدهد. اگرچه طبق هدفگذاریهای انجام شده میزان تولید خودرو در ۹ماه سالجاری اندکی افزایش یافته با این حال، این افزایش تولید به فروش بیشتر خودرو در بازار منجر نشده است، شاید ریشه افزایش قیمت خودرو در ۲ماه گذشته، همین موضوع باشد.
آمارها نشان میدهد میزان تولید خودرو در ۹ ماه سال جاری، با ۲.۳ درصد افزایش به ۶۹۵هزار و۶۵۰ دستگاه رسیده است؛ یعنی شرکتهای خودروسازی از ابتدای امسال تاکنون، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۵هزارو۶۷۲دستگاه بیشتر تولید کرده اند. با وجود این افزایش تولید، میزان فروش خودرو در ۹ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰درصد کاهش یافته است؛ یعنی ۷درصد از مجموع کل خودروهای تولیدشده، رقمی معادل ۴۹هزارو۱۹۹دستگاه به جای آنکه راهی بازار شود، راهی پارکینگ خودروسازها شده است. طبق داده های موجود، جمع کل فروش شرکتهای خودروساز در ۹ماه سال جاری ۶۴۶هزار و۴۵۱دستگاه بوده که این میزان ۷۰هزار دستگاه کمتر از پارسال است. پارسال درهمین دوره ۴ شرکت ایران خودرو، سایپا، زامیاد و پارس خودرو نزدیک به ۷۱۶هزار دستگاه خودرو فروخته بودند.
آمارها نشان می دهد بیشترین میزان کاهش فروش در میان شرکتهای خودروسازی مربوط به سایپا بوده است. این شرکت در ۹ماه امسال ۱۰درصد از مجموع کل تولیداتش را راهی پارکینگ کرده است. سایپا از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۲هزار دستگاه خودرو تولید کرده که از این تعداد ۲۵هزارو۵۵۸ دستگاه به مرحله تجاریسازی و فروش نرسیده است. ایران خودرو نیز در این مدت ۳۲۵هزارو۵۵۷ دستگاه خودرو تولید کرده که ۱۶هزارو۶۰۲ دستگاه یعنی ۵درصد از کل تولیدات این شرکت تجاریسازی نشدهاند و در پارکینگ دپو شدهاند. مقایسه میزان فروش شرکت ایرانخودرو در ۹ماه امسال در مقایسه با سال گذشته ارقام عجیبتری را نشان میدهد. طبق این اطلاعات، جمع کل فروش شرکت ایرانخودرو در ۹ماه امسال ۱۱۷هزارو۴۵۳دستگاه کمتر از پارسال است که نشان میدهد فروش محصولات ایرانخودرو در ۹ماه امسال ۲۷.۵درصد افت کرده است. البته بخشی از این کاهش فروش ناشی از کاهش تولید است زیرا تولید خودرو در این شرکت در ۹ماه امسال نسبت به سال گذشته ۶درصد افت کرده است. با این حال، میزان کاهش فروش محصولات بهمراتب بیشتر از کاهش تولید بوده است. طبق اطلاعات موجود میزان تولید محصولات مرتبط با گروه پژو ۱۴درصد، سمند ۸درصد و دنا ۷درصد افت کرده است. خودروهای تولیدشده در گروه پژو امسال ۳۴هزار دستگاه کمتر از پارسال بوده و تولید سمند نیز ۳هزارو۱۶۵دستگاه افت کرده است. تعداد تولید محصول پرطرفدار دنا نیز امسال ۲هزارو۷۶۶دستگاه کمتر از ۹ماه سال گذشته بوده است. وضع تولید در شرکت زامیاد حتی از جهاتی بدتر از سایپا و ایرانخودروست. آمارها حاکی است ۳۱درصد از مجموع کل تولیدات این کارخانه برای فروش تجاریسازی نشدهاند و اکنون در پارکینگ بهسرمیبرند. شرکت زامیاد از اول امسال تاکنون ۲۸هزار دستگاه خودرو تولید کرده که از این تعداد ۸هزارو۴۶۴دستگاه به مرحله تجاریسازی و فروش نرسیده است.