جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

دردسر تازه برای خودروسازان؛ مشتری ها از فراخوانی برای تعمیر ناراضی اند/63 میلیون خودروی معیوب در حال تردد

به گزارش سایپانیوز، فراخوان فقط برای خودروساز دردسر و هزینه ندارد بلکه عامل مهمی در نارضایتی صاحبان خودرو هم هست؛ اما خوشبختانه قرار نیست وضع همین طور بماند. از تسلا گرفته تا جنرال موتورز، روزآمدی و آپ دیت اینترنتی نرم افزارها به همان سبک اپلیکیشن ها در موبایل در حال گسترش است و بسیار از مشکلات خودروها از همین طریق قابل رفع شده اند.

شرکت های فناوری و طراحان اپلیکیشن ها در موبایل مردم را عادت داده اند که هر از گاهی برای بهبود اپلیکیشن و رفع نواقص آن این اپلیکیشن ها را آپ دیت می کنند. حالا این رویه در حال رایج شدن در نرم افزارها و اپلیکیشن های خودرویی است. این کار را اول بار تسلا و خودروسازان برقی جدید در دنیای خودرو باب کرده اند و حالا اکثر خودروسازان دنیا متوجه مزایای این روش شده اند و به طور وسیعی کار خودروسازان را راحت تر و کم هزینه تر کرده و در کاهش فراخوان ها مؤثر است.

فراخوان خودرو برای رفع نقص و عیب، در چند سال اخیر افزایش زیادی داشته است. سال گذشته حدود 31 میلیون دستگاه خودرو در ایالات متحده به منظور رفع نواقص ایمنی به نمایندگی های خدمات پس از فروش فراخوانده شده اند که نسبت به سال 2010 دو برابر شده است. این اطلاعات را می تواند در سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه ملی [NHTSA] مشاهده کرد. همچنین اطلاعات منتشر شده در وبسایت های دولتی هم نشان می دهند که بخش اعظمی از این فراخوان ها به دلیل مشکلات نرم افزاری است مخصوصاً که در چند دهه گذشته، اکثر امکانات و آپشن های خودرویی [به بیان دیگر تراشه ها و پردازشگرهای نصب شده روی خودرو]، حاوی نرم افزاری هستند و نقص های نرم افزاری باعث ایجاد این نقص ها شده و در اکثر موارد این نواقص از طریق روزآمدی این نرم افزارها قابل رفع هستند. یعنی کافی است که ورژن به روز شده ی این نرم افزارها از طریق اینترنت روی این خودروها نصب شود تا مشکل رفع گردد و لازم نیست به تعمیرگاه یا نمایندگی مراجعه شود،‌ فقط کافی است این اپلیکیشن ها و نرم افزارها از راه دور به روز شوند.

تمام محصولات تسلا اکنون سامانه های کنترل دیجیتالی دارند که قابلیت روزآمدی اینترنتی پیدا کرده اند. اکثر استارت آپ های تولید کننده خودروهای برقی مثل ریویان Rivian‌،‌ لوسید Lucid و غیره محصولات خود را با فناوری های تولید می کنند که در اصطلاح به آنها OTA مخفف over the air می گویند که ترجمه تحت الفظی آن «از طریق آسمان» است. چون امواج الکترومغناطیسی که مسئول انتقال داده ها از طریق ماهواره ها و فیبرهای نوری است در ذهن مردم دنیا از طریق آسمان [در حقیقت از راه اینترنت] منتقل می شود. تا پایان همین امسال کمپانی خودروسازی فورد آمریکا 1 میلیون دستگاه خودرو در حال تردد در خیابان ها خواهد داشت که امکان روزآمدی سامانه های الکترونیکی آن از طریق اینترنت و از راه دور فراهم شده است. فورد می گوید تا سال 2028 این رقم به 33 میلیون خواهد رسید. سایر سازندگان خودرو مثل جنرال موتورز، مرسدس بنز و فولکس واگن هم رقابت جویانه همین حرکت را دنبال می کنند.

سام عبدالصمد Sam Abuelsamid از تحلیلگران مؤسسه گایدهاوس اینسایتس Guidehouse Insights می گوید: «فناوری های که اول در تلفن های همراه هوشمند شروع شد، در حال جهانی شدن در همه صنایع ظرف 5 سال آینده خواهد بود.» به گفته ی وی، مزایای آن بسیار عظیم خواهد بود هم برای خودروسازان و هم برای صاحبان خودرو. حتی قانون گذاران و حامیان ایمنی در خودرو هم دلیل کافی برای خوشنود بودن خواهند داشت.

البته برخی از فراخوان ها ربطی به روزآمدی یا آپ دیت نرم افزاری ندارند. برای مثال هفته گذشته خبری منتشر شد که تسلا مجبور شده است در بازار چین 300,000 دستگاه خودروی مدل 3 و مدل Y‌ را برای انجام رفع نقص به نمایندگی های پس از فروش فرا بخواند. دلیل آن هم اشکال در سامانه کمک به راننده بود که باعث شتاب ناخواسته در خودرو می شد. همین طور جنرال موتورز هم همین تعداد خودروی سدان و شاسی بلند بیوک، کادیلاک،‌ شورولت و جی ام سی را به خاطر اشکال در چراغ هشدار کیسه هوا فراخوانده است.

با این حال بخشی که به خودروساز مربوط است، ارائه آپ دیت و رفع نقص است اما یک طرف دیگر قضیه جدی گرفتن صاحبان خودرو است. برخی از مردم علاقه چندانی به آپ دیت کردن نرم افزار نشان نمی دهند یا اصلاً دانش کافی در این زمینه ها ندارند.

با این حال این رویکرد در حال رایج شدن است. در ماه فوریه مرسدس بنز با انجام آپ دیت [روزآمدی] نرم افزاری از حضور فیزیکی 1.3 میلیون دستگاه در نمایندگی های پس از فروش خود اجتناب کرد.

موضوع دیگر این است که خودروسازان برای آن که هزینه های آپ دیت این نرم افزارها را پوشش دهند مجبورند به شیوه هایی رو بیاورند که این خدمات هم درآمد داشته باشد. یکی از این روش های کسب درآمد،‌ دریافت حق عضویت است و مرسدس بنز هم چنین شیوه ای را راه اندازی کرده که به آن مرسدس من یا Mercedes Me اطلاق می شود.

لازم به یادآوری است که سامانه OTA‌ یا آپ دیت اینترنتی از راه دور،‌ به هیچ عنوان خودروها را از رفتن به تعمیرگاه بی نیاز نمی کند چون اکثر تعمیر و نگهداری خودرو از جنس تعویض قطعات و رفع مشکلات فیزیکی قطعات است. بخش مهمی از نواقص فراخوان شده هم به دلایل سامانه های مکانیکی است که با آپ دیت رفع نمی شوند. لنتی که تمام شده باید عوض شود،‌ در سرویس های دوره ای روغن موتور،‌ گیربکس، هیدرولیک و فیلترها و شمع تعویض می شوند که به نوعی آپ دیت به حساب می آیند که نرم افزاری نیست و به مراجعه فیزیکی نیاز دارد.

به گفته سامان ایمنی ترافیک بزرگراه ملی متأسفانه حداکثر 70 درصد از خودروهای فراخوان شده برای رفع نقص مراجعه می کنند. حالا اگر نقص فراخوان شده نرم افزاری باشد می توان امیدوار بود که میزان خودروهای معیوب در حال تردد به طور ملموسی کاهش پیدا کند. با این حال جوآن کلیبروک Joan Claybrook از مدیران سابق NHTSA‌ می گوید با همه این ها هنوز تعداد زیادی خودروی معیوب که می تواند خسارت های مرگبار به بار آورد در خیابان ها درحال تردد باقی خواهند ماند.

در سال 2019 کارفاکس Carfax‌ اطلاعاتی را منتشر کرد که در آن برآورد شده است که نزدیک به 63 میلیون دستگاه خودرو در جاده ها در حال تردد هستند که هنوز به فراخوان رفع نقص ایمنی پاسخ نداده و عیب را رفع نکرده اند که نسبت به سال 2016 نزدیک به 34 درصد افزایش داشته است.

از محاسن رفع عیب ها از راه دور و به صورت اینترنتی این است که برخی از نوآوری ها و بهبودهایی که در نرم افزارها ایجاد می شود به دست مشتری می رسد. همه کسانی که تلفن همراه هوشمند داشته اند امکانات جدید و نوآوری های سودمند را در آپ دیت اپلیکیشن های خود تجربه کرده اند و به زودی در سایر صنایع از جمله خودروسازی هم مشهود و ملموس خواهد شد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار