دنیای اقتصاد – بعد از پایان تعطیلات سراسری که مردم به نمایندگیهای فروش هجوم بردند، این افزایش قیمت دلایل دیگری دارد. از ماه اوت سال ۲۰۲۱ تولید خودرو ۳/ ۷ درصد کاهش پیدا کرده که دلیل اصلی آن کمبود تراشه یا همان پردازشگرهای نیمههادی است. چون تولید خودرو کاهش یافته، فروش خودروهای لاکچری، پیکاپ و شاسیبلندهای متوسط، میانگین قیمت خودروهای نو را بالا کشیده است. فروش این نوع خودروها در مقایسه با سپتامبر سال گذشته ۱/ ۱۵ درصد رشد داشته است. این نکته هم در دادهها و اطلاعات منتشر شده حائز اهمیت است که سهم خودروهای پرتجمل در طول ۱۰ سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده است. قیمت متوسط خودروهای لاکچری حدود ۶۰هزار و ۸۴۵ دلار شده است. با کمبود خودرو در انبار نمایندگیها و کاهش تولید، مشوقهایی که خودروسازان قبلا برای جذب مشتری در نظر میگرفتند و حدود ۲/ ۵درصد از قیمت خودرو را تشکیل میداد، در فضای کنونی معنا ندارد.
یک سال پیش همین موقع، خودروسازان مجبور بودند برای جذب مشتری حدود ۱۰ درصد از قیمت متوسط خودرو را به مشتری کمک کنند تا بتوانند خودروهای خود را بفروشند. اما حالا همهچیز فرق کرده است.