جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تاریخ خودرو : ساترن تأسیس شد

تاریخچه خودروهای ساترن به عنوان یک نام رمز برای خودروی کوچک جدیدی آغاز شد که در اواسط  دهه 1360 ش (دهه 1980 م) تحت یکی از مارک های فعلی جنرال موتورز قرار می گرفت. در روز 17 دی ماه در  سال 1363 خورشیدی برابر با روز 7 ژانویه در سال 1985 میلادی،  جنرال موتورز رسما شرکت ساترن را تأسیس کرد.  

آغاز راه درخشان : ساترن تأسیس شد

ساترن آن ماشین کوچک به شرکت خودش تبدیل شد.

تاریخچه خودروهای ساترن به عنوان یک نام رمز برای خودروی کوچک جدیدی آغاز شد که در اواسط  دهه 1360 ش (دهه 1980 م) تحت یکی از مارک های فعلی جنرال موتورز قرار می گرفت.  شورلت، اولدزموبیل و پونتیاک همگی زمانی که بحث‌های مربوط به خودروی جدید در خرداد ماه سال 1361 ش (ژوئن 1982 م) آغاز شد، مورد توجه قرار گرفتند. در آن زمان، خودروسازان داخلی تحت فشار قرار گرفتند تا کامپکت ‌های کارآمدتری برای رقابت با خودروهای وارداتی بسازند. راجر اسمیت، رئیس جنرال موتورز، برنامه تولید یک خودروی جدید را در آبان ماه 1362 ش (نوامبر 83 م) منتشر کرد و وعده چیز متفاوتی را داد.  تنها در زمانی بیش از یک سال بعد از آن، در روز 17 دی ماه در  سال 1363 خورشیدی برابر با روز 7 ژانویه در سال 1985 میلادی، جنرال موتورز رسماً شرکت ساترن را بنیاد نهاد و ساترن تأسیس شد. ساترن آن ماشین کوچک به شرکت خودش تبدیل شد.

ساترن وارد می شود

نخستین خودروها در روز 8 مرداد در سال 1369 خورشیدی/شمسی برابر با روز 30 جولای در سال 1990 میلادی، کارخانه را ترک کردند

به زودی یک خودروی مفهومی دنبال شد. در حالی که ایده عرضه این وسیله نقلیه و خودرو با نام تجاری موجود محو شده بود، خودروها نام خود را به عنوان جناس در نظر گرفته بودند.  پس از نزدیک به پنج سال توسعه، ساترن برای زمان بزرگ آماده شد. پس از تجهیز مجدد کارخانه خط مونتاژ اسپرینگ تنسی، خودروهای ساترن به تولید رسیدند و نخستین خودروها در روز 8 مرداد در سال 1369 خورشیدی برابر با روز 30 جولای در سال 1990 میلادی، کارخانه را ترک کردند.

روزهای پُر فراز و نشیب ساترن

برند در واقع با انتظاراتی که جنرال موتورز تعیین کرده بود مطابقت نداشت.

در حالی که خودروها به اندازه یک موفقیت نسبی فروخته می‌شدند، در واقع برند ساترن با انتظاراتی که جنرال موتورز تعیین کرده بود مطابقت نداشت.  مدیران اجرایی و علاقه مندان به امور مالی به طور یکسان این ارقام را ناشی از رکود اقتصادی در اوایل دهه 1370 ش (دهه 1990 م) می دانند.  با این حال، مشخص شد که بیش از 40 درصد از خریداران ساترن قبلاً یک خودروی جنرال موتورز داشتند.

پایان خودرو های ساترن

مشکلات مالی داخلی همراه با رکود اقتصادی، جنرال موتورز را به رکود کشاند

با وجود همه اینها، برند موقتاً به رشد خود ادامه داد اما مشکلات مالی داخلی همراه با رکود اقتصادی سال 1387 ش (2008 م) جنرال موتورز را به رکود کشاند. جنرال موتورز در روز 12 آذر در سال 1387 خورشیدی برابر با روز 2 دسامبر در سال 2008 میلادی، اعلام کرد که تنها بر چهار برند اصلی خود، شورولت، کادیلاک، جی ام سی و بیوک تمرکز خواهد کرد.  این بدان معنا بود که پونتیاک، هامر، ساب و ساترن همگی در بلوک تعطیلی خط تولید بودند.

تلاش ناکام برای واگذاری ساترن

جنرال موتورز درهای شرکت ساترن را برای همیشه ببندد

در تلاشی شتابزده برای واگذاری ساترن، جنرال موتورز با گروه خودروسازی پنسکه (Penske) قراردادی منعقد کرد که قصد داشت با سایر شرکت‌های خودروسازی برای ساخت خودرو ساترن قرارداد ببندد.  این طرح در نهایت از بین رفت و ناکام ماند و باعث شد جنرال موتورز درهای شرکت ساترن را برای همیشه ببندد. آخرین ساترن درروز 15 مهر در سال 1388 خورشیدی برابر با روز 7 اکتبر در سال 2009 میلادی، از کارخانه بیرون آمد.

مترجم : حسین توکلی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار