دنیای اقتصاد – عضو هیاتمدیره گروه کروز در نشست خبری تحقق داخلیسازی قطعات هایتک در این شرکت در شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات و مجموعههای خودرو با اشاره به داخلیسازی بیش از ۳ هزار قطعه در این گروه قطعهسازی، از افزایش میزان مطالبات این شرکت به حدود ۶ هزار میلیارد تومان خبر داد.
بهروز حبیبی با اشاره به اقدامات توسعهای شرکت کروز در سالهای اخیر و شرایط دشوار ناشی از تحریمها افزود: کارآفرینی و کمک به صنعت خودروی کشور از اولویتهای اساسی شرکت کروز است و از سال ۷۰ با رویکرد تامین نیاز کشور به حوزه تولید قطعات خودرو ورود پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: شرکت کروز از ابتدای فعالیت بر این باور است که اگر دانش روز را در قالب ارائه قطعات با کیفیت در اختیار خودروسازان قرار دهد میتواند گام بزرگی برای گسترش کارآفرینی و بالندگی بردارد.
عضو هیاتمدیره گروه کروز در ادامه به ایجاد کانونی متشکل از طلایهداران صنعت کشور با هدف ترویج کارآفرینی پرداخت و تصریح کرد: در سالهای اخیر شرکت کروز نهضتی را با هدف کمک به شرکتهای با توان تولید قطعات هایتک آغاز کرده است؛ حرکتی که در واقع با هدف حمایت و ایجاد اشتغال، کارآفرینی و جلوگیری از خروج ارز از کشور انجام شده است.
همچنین علی یوسفی، مدیر فروش شرکت کروز، نیز دراین نشست در مورد افزایش قیمت مواد اولیه و تاثیر آن بر کیفیت قطعات یادآور شد: در سال جاری افزایش قیمت در نهادههای تولید موجب افزایش قیمت محصول نهایی شد و از طرف دیگر کمبود نقدینگی در صنعت خودرو که ریشه آن در قیمتگذاری دستوری خودرو است باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان و تاخیر در پرداخت مطالبات زنجیره تامین شده است.
وی با تاکید بر اینکه کیفیت خط قرمز شرکت کروز است، افزود: این گروه قطعهسازی همواره با مهندسی قیمت سعی بر حفظ کیفیت و کاهش قیمت محصول نهایی دارد حتی در بحران کمبود تراشهها که بحرانی جهانی است به هیچ عنوان کیفیت را فدای تامین قطعات نکردهایم.
یوسفی درباره تولید قطعات هایتک در این شرکت از جمله ECU تصریح کرد: این شرکت قطعات ECU را از حالت وارداتی کامل به تولید رساند به طوری که امروز نیازمند بخشی از قطعات هستیم و برای واردات این قطعات نیاز است با تمام تلاش نسبت به واردات اقدام کنیم، اما در نهایت در گمرک دچار تحریم داخلی میشویم.
حسین انصاری، مدیر گروه قوای محرکه کروز نیز با اشاره به اینکه کروز پیش از تحریمها برنامههای گستردهای برای داخلیسازی نرمافزارها و سختافزارهای مجموعه قوای محرکه اجرایی کرده است، افزود: این اقدامات موجب شد در زمان تحریمها کروز بتواند به تولید کمک کند، هرچند همچنان با وجود دانش طراحی و تولید قطعاتی نظیر ECU ناگزیر به واردات بخشی از قطعات به دلیل فناوری بالا و خاص آنها هستیم.
حمید صالحی، معاون برنامهریزی شرکت کروز نیز در این نشست به برخی موانع داخلیسازی قطعات هایتک در شرکت کروز پرداخت و گفت: هدف شرکت کروز داخلیسازی صرف نیست و ارتقای کیفی و تکنولوژی از اولویتهای این گروه قطعهسازی است.
وی با اشاره به اینکه کسب دانش و تکنولوژی و استخدام نیروهای متخصص هیچگاه در کروز متوقف نشده است، تصریح کرد: اگر چه در سه سال گذشته خروج خودروسازان خارجی از کشور از جمله موانع داخلیسازی بوده است و امکان تبادل تکنولوژی با دیگر کشورها را از بین برده است، اما این مشکل با بهکارگیری نیروهای متخصص و برخی طرحها در خودروهای روز گروه بهمن رفع شده است. صالحی کمبود نقدینگی را یکی از موانع دیگر داخلیسازی دانست و تاکید کرد: تحقیق و توسعه، راهاندازی خطوط تولید و بهروزرسانی تکنولوژی مسلما نیازمند منابع مالی است در حالی که عدم پرداخت مطالبات ما از سوی خودروسازان شرکتهای قطعهسازی را با چالشهایی مواجه کرده است، اما این موانع نتوانسته فعالیت کروز را متوقف کند و تا جای ممکن نقدینگی خود را از طریق منابع بانکی تامین کردهایم. محمدرضا دهقان، مدیر مرکز نوآوری و تحقیقات شرکت کروز همچنین در این نشست در توضیح سرمایهگذاری لازم برای داخلیسازی قطعات «هایتک» عنوان کرد: برای تولید قطعات هایتک نیز در شرکت کروز طی ۱۱ سال گذشته سرمایهگذاری سنگینی انجام شده و اکنون به دانش بالایی برای تولید این قطعات دست یافتهایم.