اتاق اصناف تهران – سعيد مؤتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در رابطه با آخرين وضعيت عرضه و قيمت خودرو در بازار، اظهار داشت: طي چند هفته اخير قيمت خودرو در بازار تغيير چنداني نداشته و تقريبا ثبات قيمت ها حفظ شده است.
وي با تاکيد بر اينکه طي چند ماه اخير تقاضا کاذب در بازار خودرو وجود نداشته است، افزود: در حال حاضر خريداران خودرو مصرف کنندگان واقعي هستند بنابراين اگر شرکت هاي خودروساز نيز عرضه خودرو به بازار را افزايش مي دادند، قيمت ها تا حدودي کاهش مي يافت.
مؤتمني با بيان اينکه افزايش يا نوسان قيمت ارز نيز عاملي براي افزايش قيمت خودرو در بازار است، بيان داشت: نوسان نرخ ارز نيز در ماه هاي اخير چندان قابل توجه نبوده است به همين دليل قيمت خودرو تغييرات چنداني نداشته و تقريبا ثابت مانده است.
وي درباره تاثير کنار گذاشتن شوراي رقابت از قيمتگذاري خودرو و واگذاري آن به ستاد تنظيم بازار بر قميت خودرو ، گفت: مساله قيمت خودرو ناشي از قيمت گذاري خودرو توسط شوراي رقابت يا ستاد تنظيم بازار نيست و اينکه شوراي رقابت يا ستاد تنظيم بازار تعيين کننده قيمت خودرو باشند تفاوت چنداني ندارد؛ بلکه مسئله اصلي تامين نياز بازار است که متاسفانه اين نياز بطور کامل تامين نمي شود.
مؤتمني با اشاره به اينکه عرضه خودرو از طريق ثبت نام و قرعه کشي نياز خودروسازان را تامين نمي کند، افزود: اين کار فقط سود هنگفتي براي دلالان در بازار خودرو دارد.
وي افزود: در حالي که ما به عنوان نمايشگاه دار موفق به ثبت نام و خريد خودرو از طريق قرعهکشي شرکت هاي خودروسازي نمي شويم اما عده اي دلال که معلوم هم نيست با چه روشي موفق به ثبت نام مي شود سودهاي کلاني را به دست مي آوردند.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران بيان داشت: دلالان خودرو را به قيمت کارخانه از طريق ثبت در سايت و قرعهکشي خودروسازان خريداري ميکنند و سپس با قيمت بازار به فروش مي رساند و مصرف کنندگان واقعي که موفق به خريد خودرو از طريق ثبت نام در سايت نشده اند مجبورند که خودرو مورد نياز خود را از دلالان با قيمت بسيار بيشتر از کارخانه خريداري کنند.
موتمني با بيان اينکه فقط يک درصد از ثبت نام کنندگان در طرح هاي قرعهکشي فروش خودرو از شرکت اي خودروساز مصرف کنندگان واقعي هستندگفت: دلالان با ثبت نام در طرح هاي فروش قرعه کشي خودروسازان با توجه به اختلاف قيمت کارخانه و بازار بين ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سود مي کنند.
وي اظهار داشت :اگرچه قيمت خودرو اخيرا ۱۸ درصد افزايش يافته است؛ اما باز هم سودهاي کلاني نصيب دلالان بازار خودرو مي شود..
مؤتمني با تاکيد بر اينکه شرکت هاي خودروساز بايد نياز بازار را تامين کنند گفت: مقرر شده بود تا با افزايش قيمت خودرو، خودروسازان خودروهاي ناقص کف پارکينگ ها را تکميل و روانه بازار کنند اما اين مهم اتفاق نيفتاده است و اگرچه ستاد تنظيم بازار افزايش ۱۸ درصدي قيمت خودرو را مدتي پيش اعلام کرد اما هنوز خودروسازان عرضه به بازار را افزايش نداده اند.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: در حال حاضر دلالان نياز بازار خودرو را تامين ميکنند و خودروهاي صفر که توسط اين افراد در قرعه کشي ها خريداري ميشود در فضاي مجازي با اختلاف بسيار زياد نسبت به قيمت کارخانه به مصرف کنندگان فروخته مي شود.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران داران خودرو اظهار داشت: اگر خودروسازان نياز بازار را به موقع تامين کنند نه تنها قيمت ها کاهش مي يابد بلکه واسطهگري در بازار خودرو نيز کم مي شود.
وي افزود: در حال حاضر نمايشگاه داران خودرو، خودروهاي کارکرده را در نمايشگاه هاي خود عرضه مي کنند زيرا خودروهاي صفر در دست دلالان است و همانطور که اشاره شد از طريق فضاي مجازي با اختلاف بسيار زياد نسبت به قيمت کارخانه به فروش مي رسد.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران بيان داشت: با توجه به ممنوعيت واردات خودرو اکنون نمايشگاه هاداران فقط خودروهاي کارکرده را عرضه مي کنند زيرا قادر به واردات خودرو براي عرضه نيستند و با وجود دلالان بازار خودرو امکان خريد خودرو از شرکت هاي خودروساز را نيز ندارند.
مؤتمني بيان داشت: در سال ۹۷ اختلاف قيمت خودرو در بازار و کارخانه بين ۲ تا ۵ ميليون تومان بود اما با توجه به عرضه محدود اختلاف قيمت خودرو بين کارخانه و بازار به نزديک ۱۰۰ درصد نيز رسيده است.
وي افزود: به عنوان مثال قيمت خودرو ۲۰۶ تيپ ۲ در کارخانه حدود ۱۵۰ ميليون تومان است اما قيمت همين خودرو در بازار ۲۷۳ ميليون تومان است.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران بيان داشت: قيمت خودرو ۲۰۶ تيپ ۵ در بازار امروز ۳۲۳ ميليون تومان و قيمت ۲۰۷ دندهاي سقف شيشهاي ۲۷۳ ميليون تومان است. همچنين قيمت ۴۰۵ دوگانه سوز مدل ۹۹ امروز در بازار ۲۸۷ ميليون تومان است.