رضا رضایی عضو هیئت مدیره مجمع کارآفرینان کشور اخیر در اجلاسی در سخنانی در مورد آینده تولید و کارآفرینی در کشور در دولت جدید که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده گفته است که صنعت قطعه سازی در ایران ظرفیت دست یابی به رقم 20 تا 30 میلیارد دلار صادرات سالانه را دارد و دلیل نرسیدن به این رقم افسانه ای در صادرات قطعات خودرو را هم نداشتن مدیر هوشمند و برنامه استراتژیک دانسته است.
اقای رضایی در ادامه در مورد این که رسیدن به این رقم صادرات قطعه چطور ممکن است به جمعیت 700 میلیون نفری کشورهای همسایه ایران و ظرفیت های موجود و نیاز بازها اشاره کرده و گفته است که مشکلات ارزی، مواد اولیه، جابجاییها و انتخاب نابجای مدیران اجازه پیشرفت را نداده است.
حساب و کتابی که اقای رضایی با آن به این نتیجه رسیده که کشور می تواند 20 تا 30 میلیارد دلار صادرات قطعه داشته باشد برای ما روشن نیست، اما در مورد ظرفیت های صادرات قطعه مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان خودرو می گوید در بهترین حالت ممکن اگر مشکل تامین سرمایه، تامین موارد اولیه، بازار، و همین طور تکنولوژی برطرف شود و تولید کنندگان ایرانی بتوانند به جای تولید قطعات خودرو های از رده خارجی که در بازار مصرف نمی شود به طریقی خود را با نیاز واقعی بازار هماهنگ کرده و قطعات خودروهای تولید روز برای منطقه را عرضه کنند، در یک برنامه چهار ساله می توانند به رقم صادراتی معادل دو میلیارد دلار برسند که از کم ترین بر اورد ظرفیت های صادراتی که آقای رضایی عرضه کرده 18 میلیارد دلار کمتر است.
آمار استتیسیکا برای سال 2020 نشان می دهد که صادرات قطعه کشور های مختلف در سال میلادی گذشته چقدر بوده است، طبق این آمار رقم مورد ادعای آقای رضایی در مورد ظرفیت های صادرات قطعه در ایران، بین کشور های چین (32.9 میلیارد دلار)، و ژاپن ( 27 میلیارد دلار) قرار می گیرد، صادرات قطعات خودرو در سال 2020 توسط مکزیک 26 میلیارد دلار و صادرات قطعات توسط کره ی جنوبی 15.7 میلیارد دلار بوده است.
طبق همین آمار مجموع صادرات قطعات ایران در سال 2020 به رقمی نزدیک به 12.5 میلیون دلار می رسد و بر این اساس ایران در سال گذشته میلادی رتبه 72 در بین 100 کشور بررسی شده از نظر صادرات قطعات خودرو را به دست آورده است، ایران پایین تر از کشورهایی مانند کویت، اردون، پاکستان، عمان، قزاقستان، اسرائیل و امارات متحده عربی قرار دارد.
از نظر تعمین قطعات خودرو مورد نیاز منطقه هم روسیه هم در جایگاه 37، هند و ترکیه هر دو با بیش از چهار میلیادر دلار صادرات قطعه به ترتیب در رتبه بیست و نوزده جدول صادرکنندگان قطعه قرار دارند.
این که در صورت میسر شدن آنچه آقای بیگلو مورد نظر دارد، برنامه ای چهار ساله و تامین موارد اولیه با قیمت رقابتی، اصلاح نظام قیمت گذاری و برگشتن به رویه دهه 80 در تولید خودروهای روز که بتواند به خودرو سازان امکان صادارت قطعات برای خودروهای موجود در بازار جهانی را هم بدهد، رسیدن به رتبه ی فعلی هند و ترکیه یا حتی روسیه چقدر ممکن باشد هم محل تردید است، از همین گذر خوب است اقای رضایی توضیح دهد که فرمول محاسبه ی وجود پتانسیل صاران 20 تا 30 میلیارد دلاری قطعه چطور حاصل شده است و چطور می توان آن را اجرایی کرد؟