قطعات خودرو

فعالان صنعت خودرو پایتخت واکسینه شدند

صمت – در این راستا، خودروسازان با مذاکراتی که با وزارت بهداشت داشتند، واکسینه نیروی انسانی خود را آغاز کردند. در ادامه هم با همکاری انجمن قطعه‌سازان تزریق واکسن کارگران زنجیره تامین و سایر نیروهای انسانی قطعه‌سازی شروع شد. بیش از ۹۰ درصد قطعه‌سازان استان تهران و خراسان‌رضوی واکسینه شدند اما برخی استان‌ها همچنان در صف دریافت واکسن هستند.

همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور درباره روند واکسیناسیون قطعه‌سازان به صمت گفت: انجمن با توجه به هماهنگی‌هایی که شرکت‌های خودروساز با وزارت بهداشت داشتند، قبل از اینکه واکسن کارکنان خودروسازی‌ها به پایان برسد، واکسن قطعه‌سازان آغاز شد. وی افزود: انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، آمار نیروهای انسانی قطعه‌سازان فعال را جمع‌آوری کرد و در اختیار خودروسازان قرار داد. او ادامه داد: در این راستا برای واکسیناسیون افراد، چندین مرکز راه‌اندازی و مشخص شد.

بنابراین کار در حال انجام است. نجفی‌منش با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد قطعه‌سازان عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، گفت: سایر افراد به دلیل مشکلاتی مانند مبتلا بودن به کرونا یا سایر بیماری‌هایی که تزریق واکسن را منع می‌کرد فعلا واکسنی دریافت نکردند. او تصریح کرد: تعداد محدودی هم دوز دوم واکسن را دریافت کردند. علاوه‌بر اینکه پس از پایان واکسیناسیون قطعه سازان مرکز سایر استان‌ها هم واکسینه کردن قطعه‌سازان خود را آغاز کنند.

وضعیت واکسیناسیون قطعه‌سازان استان‌ها

نجفی‌منش در پاسخ به این پرسش که درحال‌حاضر کدام استان‌ها واکسینه را آغاز کرده‌اند، گفت: انجمن قطعه‌سازان استان سمنان تزریق واکسن را شروع کرده است. استان قزوین از ابتدای هفته آینده واکسیناسیون قطعه‌سازان این استان را آغاز می‌کند. البته برخی استان‌ها مانند استان البرز هنوز شروع نکرده است.

وی گفت: تمام انجمن‌های استانی قطعه‌سازی به‌طور جدی به موضوع ورود کرده‌اند و در تلاش هستند تا کار به سرانجام برسد.

ادامه واکسیناسیون خانواده قطعه‌سازان

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در ادامه سخنان خود گفت: انجمن در حال تلاش است با پایان تزریق دوز دوم قطعه‌سازان در مرحله بعدی خانواده آنها در نوبت دریافت واکسن قرار گیرند. رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار گفت: اگر وزارت بهداشت موافقت کند خانواده کارگران قطعه‌سازی هم در مراکز تعیین‌شده واکسینه خواهند شد.

نجفی‌منش در پایان گفت: انجمن‌های قطعه‌سازی در کنار خودروسازان موضوع ایمنی کارگران را در مقابل شیوع ویروس کرونا پیگیری کردند و تمام اعضای انجمن در مرکز (تهران)، واکسینه شدند و واحدهای تولیدی فعال در این صنعت که عضو انجمن نبودند باید موضوع را پیگیری و به شکل آزاد واکسن را دریافت کنند.

تعداد محدودی دوز دوم را دریافت کردند

غلامعلی قرایی، دبیر انجمن قطعه‌سازان استان تهران هم در ادامه موضوع وضعیت واکسیناسیون قطعه‌سازی به صمت گفت: آمار واحدهای صنعتی فعال در حوزه قطعه‌سازی استان تهران حدود ۲۳۲ واحد کوچک و بزرگ است که از این تعداد به استثنای دو قطعه‌ساز بزرگ حدود ۷۱۰۰ نفر دوز اول واکسن کروناویروس را دریافت کردند.

او افزود: بعضی از واحدهای بزرگ قطعه‌سازی که بین ۳ تا ۱۰ هزار نیروی انسانی دارند خود جداگانه کارگران و کارمندان خود را واکسینه کردند. دبیر انجمن قطعه‌سازان استان تهران یادآور شد: تعداد کمی هم تا امروز دوز دوم واکسن را هم دریافت کرده‌اند. قرایی در پایان گفت: تمام واحدهای تحت پوشش این انجمن تقریبا واکسینه شده‌اند.

دریافت دوز دوم از هفته آینده

در ادامه محمدمهدی شکورزاده، رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان‌رضوی در پاسخ به این پرسش صمت که چند درصد قطعه‌سازان استان خراسان‌رضوی واکسینه شده‌اند، عنوان کرد: تمام قطعه‌سازان این استان که منعی درباره دریافت واکسن کرونا نداشتند دوز اول را تزریق کرده‌اند. او افزود: بخشی از قطعه‌سازان که در شهرک‌های صنعتی این استان مستقر هستند با مدیریت این شهرک‌ها نیروی انسانی خود را واکسینه کردند و باقی اعضای انجمن هم با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی آن واکسیناسیون به انجام رسید.

وی تصریح کرد: برای ایمنی کارگاه‌ها تمام افراد بدون در نظر گرفتن شرایط سنی واکسینه شدند. به‌عنوان‌مثال برخی کارگران سن پایین‌تری دارند؛ از این‌رو با تلاش‌هایی که انجام شد حتی متولدین ۷۶ و ۷۷ هم دوز اول واکسن را دریافت کردند.رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان‌رضوی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: با مدیریتی که شرکت شهرک‌های صنعتی، انجمن قطعه‌سازان و سایر بخش‌ها داشتند، واکسیناسیون صنعتگران این استان رضایت‌بخش بوده است. شکورزاده در پایان گفت: بخشی از قطعه‌سازان از هفته آینده دوز دوم را هم دریافت خواهند کرد.

دریافت واکسن به شکل آزاد

مسعود فاضل، دبیر انجمن سازندگان قطعه، ماشین و مجموعه‌های صنعتی و خودرو تبریز هم درباره روند واکیسناسیون قطعه‌سازان استان آذربایجان‌شرقی به صمت گفت: قطعه‌سازان این استان هنوز روند واکسینه را آغاز نکرده‌اند. دراین‌باره انجمن نامه‌نگاری‌های بسیاری با نهادهای مربوط داشت که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.وی افزود: انجمن نامه‌نگاری‌هایی با مرکز بهداشت استان آذربایجان‌شرقی داشت قرار شد موضوع پیگیری شود و نامه به کمیته تعریف‌شده برای این موضوع ارائه شود که واکسیناسیون قطعه‌سازان در اولویت قرار گیرد اما نامه به این کمیته نرفت.او تصریح کرد: انجمن حدود یک ماه است که پیگیر این موضوع بوده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

فاضل با بیان اینکه حتی قطعه‌سازانی که جزء زنجیره تامین برخی شرکت‌های خودروساز بودند، هنوز موفق به دریافت واکسن نشده‌اند، گفت: با توجه به اینکه سایت ثبت‌نام تقریبا برای تمام گروه‌های سنی باز شده است، قطعه‌سازان از طریق سایت‌های عادی در حال ثبت‌نام هستند

دبیر انجمن سازندگان قطعه، ماشین و مجموعه‌های صنعتی و خودرو تبریز گفت: درحال‌حاضر تا متولدین ۷۵ می‌توانند ثبت‌نام و واکسن را در مراکز تعریف‌شده دریافت کنند. تمام فعالان واحدهای صنعتی قطعه‌سازی استان آذربایجان‌شرقی متولدین قبل از ۱۳۷۰ هستند. از این‌رو مشکلی برای واکسینه شدن ندارند. افراد در نوبت دریافت دوز اول واکسن هستند.

قرارداد مشترک برای واکسیناسیون

واکسیناسیون کارکنان و کارگران صنعت خودرو از شرکت‌های خودروسازی (دو خودروساز بزرگ داخلی) آغاز شد. خودروسازان طی قراردادی که با وزارت بهداشت منعقد کردند، واکسینه کردن نیروهای خود را آغاز کردند. در ادامه هم با مذاکرات انجام‌شده واکسینه شدن نیروی انسانی زنجیره تامین هم در دستور کار آنها قرار گرفت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در هفته دوم شهریور عنوان کرده بود بیش از ۶۰ هزار دوز واکسن تزریق‌شده و قرار است تا پایان هفته دوم شهریور واکسیناسیون تمامی شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو در استان تهران و البرز به پایان برسد.

فرشاد مقیمی گفت: با همکاری وزارت بهداشت در تامین واکسن و استفاده از تمام ظرفیت‌ها و همراهی بسیج کارکنان، تزریق روزانه ۱۰ هزار دوز انجام شد که البته ظرفیت ایجادشده روزانه ۲۸ هزار و ۵۰۰ دوز بود و از این‌رو این امکان فراهم شد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کارکنان واکسینه شوند.

وی ویروس کرونا را یکی از موانع تولید دانست و گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون، مانع بزرگی در مسیر تولید از میان خواهد رفت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به اقداماتی که از اسفند ۹۸ در ایران‌خودرو برای مقابله با ویروس کرونا انجام شد، اظهارکرد: با اقدامات پیشگیرانه میزان درگیری همکاران به ویروس کرونا کنترل‌شده بود.

بخشی از اقدامات، پیشگیری از ابتلا و واکسینه کردن کارکنان بود که با هماهنگی وزارت بهداشت و ظرفیت‌های بالای حوزه بسیج توانستیم این طرح را ساماندهی کنیم؛ واکسیناسیون کارکنان محدود به شرکت ایران‌خودرو نبود و مجموعه قطعه‌سازان حاضر در ۱۶ استان و شبکه نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش که همکار ایران‌خودرو هستند نیز در این طرح واکسینه می‌شوند.

وی تصریح کرد: بر این اساس در بازه زمانی یک ماه بیش از ۲۰۰ هزار نفر از کارکنان ایران‌خودرو و قطعه‌سازان واکسینه می‌شوند.

برنامه‌ریزی برای تزریق دو دوز

به‌دنبال پیگیری‌های مستمر گروه خودروسازی سایپا در راستای اجرای واکسیناسیون کارکنان صنعت خودرو و کارگران خط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان برای ادامه فعالیت و برنامه‌های تولیدی این صنایع به‌دلیل ارتباط مستمر و نزدیک کارکنان خطوط تولید این صنعت در سالن‌های مونتاژ، رنگ، پرس و… که ریسک ابتلای آنها به کرونا را افزایش می‌دهد، در ادامه روند واکسیناسیون مشاغل، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای، گروه خودروسازی سایپا را به‌عنوان متولی و هماهنگ‌کننده واکسیناسیون کارکنان صنایع خودرو و قطعه‌سازی کشور معرفی کرد.

سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: براین اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از سوی گروه سایپا، کارکنان فعال در شرکت‌های خودرویی و قطعه‌سازی کشور تحت پوشش واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ قرار گرفتند.

وی افزود: شناسایی تعداد کارکنان فعال در بخش‌های خودرو و قطعه‌سازی، توزیع مناسب و مدیریت فرآیند واکسیناسیون کارکنان تمام بخش‌های یادشده از سوی گروه خودروسازی سایپا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. سلیمانی تاکید کرد: واکسیناسیون جامعه هدف در این طرح در دو دوز انجام خواهد شد.

سخن پایانی

بنا بر این گزارش در حالی‌که تقریبا تمام فعالان صنعت خودرو در پایتخت اعم از نیروی انسانی خودروساز و قطعه‌ساز دوز اول واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند، هنوز برخی از قطعه‌سازان استانی واکسیناسیون نیروی انسانی خود را آغاز نکرده‌اند. بنابر سخن فعالان صنعت قطعه با رایزنی‌های انجام‌شده اگر وزارت بهداشت موافقت کند قرار است پس از پایان تزریق دوز دوم واکسن کارمندان و کارگران صنعت خودرو، خانواده آنها نیز در نوبت دریافت واکسن قرار گیرند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *