شرکت خودروسازی فورد موتور، پس از میلیونها دلار سرمایه گذاری برای توسعه پلاستیک، خودرو سویبین فورد خود را در روز 8 شهریور سال 1320 خورشیدی برابر با 13 آگوست سال 1941 میلادی، به طور عمومی معرفی کرد. این خودرو نام خود را به دلیل پنل های بدنه آن که ظاهراً از پلاستیک کشاورزی و از گیاهانی از جمله؛ سویا، گندم، ذرت و کنف ساخته شده، به دست آورد.
آغاز خودرو سویبین فورد
خودرو نام خود را به دلیل پنل های بدنه آن که ظاهراً از پلاستیک کشاورزی و از گیاهان ساخته شده، به دست آورده بود.
شرکت خودروسازی فورد موتور، پس از میلیونها دلار سرمایهگذاری برای توسعه پلاستیک، خودروی سویبین (Ford Soybean) خود را در روز 8 شهریور سال 1320 خورشیدی برابر با 13 آگوست سال 1941 میلادی، به طور عمومی معرفی کرد. این خودرو نام خود را به دلیل پنل های بدنه آن که ظاهراً از پلاستیک کشاورزی و از گیاهانی از جمله؛ سویا، گندم، ذرت و کنف ساخته شده، به دست آورده بود.
هنری فورد بزرگ
قبلاً اختراع خودرو در مردادماه 1319 ش ( ژوئیه 1940 م) ثبت شده بود.
هنری فورد (Henry Ford) و یوجین گرگوری (Eugene Gregory) ابتدا در ساخت این خودرو با یکدیگر همکاری کردند و در روز 23 دی ماه سال 1320 خورشیدی / شمسی برابر با روز 13 ژانویه سال 1942 میلادی، حق امتیازی را برای آن دریافت کردند. البته قبلاً این اختراع در مردادماه 1319 ش ( ژوئیه 1940 م) ثبت شده بود.
مشخصات خودرو سویبین فورد
وزن این خودرو 30 درصد سبک تر از یک وسیله نقلیه فولادی معمولی با همان ابعاد بود که باعث می شد مصرف سوخت آن بسیار بالا باشد.
وزن این خودرو سی درصد سبک تر از یک وسیله نقلیه فولادی معمولی با همان ابعاد بود که باعث می شد مصرف سوخت آن بسیار بالا باشد. علاوه بر آن، در حقیقت موتور آن با سوخت کار می کرد و خودرو و وسیله نقلیه فقط مانند یک محصول کشاورزی شده بود. با این حال، چهارده پنل بدنه پلاستیکی خودرو بر روی قاب فولادی لوله شکلی است که با طراحی منحصر به فردی نصب شده است.
چرا هنری فورد ماشین های پلاستیکی می ساخت؟
فورد می خواست صنایع خودروسازی و کشاورزی را با هم ادغام کند
موزه هنری فورد برای هنری که میخواهد از دانههای سویا ماشینهای پلاستیکی بسازد، سه دلیل ذکر میکند. اول، فورد می خواست صنایع خودروسازی و کشاورزی را با هم ادغام کند. هنری فورد در حقیقت یک کشاورز بود. دوم، هنری فورد معتقد بود پلاستیک وی از فولاد معمولی ایمن تر است. سوم، اعتقاد فورد بر این بود که استفاده از پلاستیک کمبود فلزات که ناشی از جنگ جهانی دوم بود، را جبران میکند.
پایان پروزه سویبین
جنگ دقیقاً همان چیزی بود که به آزمایش خودرو سویبین فورد پایان داد
با این حال، جنگ دقیقاً همان چیزی بود که به آزمایش پایان داد. این خودروساز وظایف جدیدی را در ساخت وسایل نقلیه جنگی بر عهده گرفت و زمان یا منابع کمی برای آزمایش باقی گذاشت. اکنون بحث بر سر این است که پنل های بدنه خودرو در واقع از چه چیزی تشکیل شده است.
به گفته لوول ای. اوورلی (Lowell E. Overly) که پس از نارضایتی گریگوری، کنترل پروژه را به دست گرفت، این پروژه شامل «… فیبر سویا حاصل صمغ کاج مورد استفاده در فرآیند لقاح بود.» بر اساس گزارش یک مقاله در روزنامه ای، تحقیقات فورد صرفاً نشان می دهد که خامه فرم گرفته محصول نهایی است.
نابودی خودرو سویبین فورد
گریگوری خودرو سویبین را مدتی پس از جنگ جهانی دوم نابود کرده است
در هر صورت، اورلی بعداً اظهار داشت که گریگوری این خودرو سویبین را مدتی پس از جنگ جهانی دوم نابود کرده است. از آنجایی که خودرو سویبین فورد دیگر وجود ندارد، ترکیب دقیق آن غیرقابل تعیین و نامشخص است، زیرا هیچ سند و سوابق دیگری از خودرو در دسترس نیست. بنابراین تقلای جنگ، علاقه به خودروهای پلاستیکی را از بین برد و نمونه اصلی طرح دوم را ناتمام گذاشت.
مترجم : حسین توکلی