وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت توجه و حمایت از قشر تولید کننده قطعات و لوازم یدکی خودرو اظهار داشت: واردات قطعات یدکی موجب میشود که شیرینی بومی سازی و خود کفایی در تولید برخی از قطعات یدکی که تولید کنندگان با تلاش به آن رسیدند از آنها گرفته شود.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: حجم زیاد پول در بازار لوازم یدکی خودرو موجب ایجاد بسیاری از لابیها، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و … شود و در واقع یک زنجیره فساد را ایجاد و گسترش میدهد.
وی نبود یک سیستم و بستر نظارتی را از مشکلات بازار قطعات یدکی برشمرد و اظهار داشت اگر قطعات لوازم یدکی بر اساس یک سیستم خاص یا بارکد خوان قابل راستی آزمایی وشناسایی بود بخشی از مشکلات قابل حل بود.
در ادامه برنامه دکتر حسن قره ئی کارشناس خودرو نیز گفت: در حال حاضر ۷۰ تا ۷۵ درصد از بازار لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات عمدتا قطعات بی کیفیت و نامطلوب است.
وی افزود: با توجه به اینکه حجم بازار لوازم یدکی ۱۲۰ هزار میلیارد است و با کاهش مواردی چون لاستیک، روان سازها و … کاهش این بازار به نصف، هنوز هم در واقع ۲۰ درصد از بازار ۶۰ هزار میلیارد تومانی، حجم بازار قاچاق لوازم یدکی خودرو است که این رقم برای تقلب و تخلف افراد سودجو جذاب است.
وی با تاکید بر لزوم کنترل و پایش بیشتر سیستم توزیع لوازم یدکی خودرو در بازار گفت: اولویت باید جان انسانها باشد و اینکه استفاده از قطعات تقلبی و نامرغوب علاوه بر اینکه موجب افزایش مرگ و میرها میشود، نارضایتی اجتماعی هم ایجاد میکند.
وی خاطر نشان کرد: صنف لوازم یدکی در دنیا بیزینس و تجارت اول خودرو است و همیشه فروش وسود آوری داشته است و در مواقعی از خودرو سازان بیشتر درآمد دارند.
منبع: بازار